Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-05, 12:32
  #277
Medlem
Körde nyligen Munchkin med några polare. Ganska kul spel för att vara så simpelt, fungerar lite som ett RPG då man samlar på sig gear och slåss mot monster, för att först komma upp i level 10.

Man hinner dock lära sig alla kort utantill på bara ett par sessions, så expansionen rekommenderas, vilket det finns många av.

7.5/10
Citera
2018-07-10, 00:01
  #278
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det blev en riktig intensiv speldag.

Truck off
Alla åker med matbilar till sex olika evenemang.
Dessa ger olika mycket pengar.
Men, dessutom har alla spelare en hög kort som ställer till med oreda.
Flytta valfri bil.
Dubbla dina inkomster
Stäng ner ett evenemang, osv.

Mycket konfliktfyllt spel, rätt lättspelat. 7/10

Tsuro
Riktigt enkelt spel i grunden.
Alla spelar ut kort med virrvarr av linjer som ens spelpjäs måste följa.
Den som krockar, eller åker av brädet har förlorat.
Sist kvar, vinner.

Lite smålurigt, helt OK, 6/10

Rackare
Ett förfärligt spel.
Någon lägger ett kort med ett påstående.
De övriga lägger kort som är halvperversa, och den som lade påståendet väljer vilket kort som var "roligast".
Samma upplägg som det lika hemska Cards against humanity.
Tydligen finner vissa nöje i sånt här, jag gör det inte.

För dåligt för att betygsättas.
Citera
2018-07-10, 13:45
  #279
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Monster in neigbor

Vem är monstret ?
Alla får ett antal kort, ett av dessa är ett monsterkort.
Det gäller för de andra spelarna att få den som har monsterkortet att slänga det.

På tok för lite variation på korten, man sitter, nästan, bara och drar kort av de andra spelarna.
Kanske är det bättre på fler än fyra spelare, men jag är tveksam.

Kändes lite som ett hopkok på loveletter och one night werewolf
Kommer inte att spelas särskilt ofta, 4/10

Mingeltainment topp tre.

Frågespel där det gäller veta de tre längsta floderna, högsta bergen, vanligast mobiltelefonmärkena, osv.
I rätt ordning.

Väldigt ojämna frågor.
Det fanns en lagspelsvariant, kanske den är roligare.
Då gäller att skriva samma svar som sina medspelare, och ordningen behöver inte vara rätt.

Det blev väl ett, nja, även här.
4/10
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-07-10 kl. 13:51.
Citera
2018-07-16, 23:39
  #280
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ikväll blev det
Hobbitar

Ett spel där man ska vinna flest ädelstenar.
Detta sker genom att först samla på sig styrka och slughet.
Sedan får man uppdrag, som avgörs med hjälp av några specialtärningar.
Klarar man uppdraget, får man en massa ädelstenar.
Ganska trist spel, man påverkar ganska lite genom sina val.
4/10

Lord of the fries
Här har ett antal zombier öppnat restaurang.
Ett antal kort delas ut till alla deltagare, dessa föreställer olika ingredienser i måltiderna.
Den som kan plocka ihop den beställda måltiden, får räkna dom korten som pluspoäng.
När någon gjort sig av med alla kort, räknas resterande kort som minuspoäng för dom som har kort kvar.

Tyvärr hade man valt zoombis som tema, något som jag verkligen hatar, dessutom var det väldigt fult tecknat.
Väldigt mycket turspel, det var nästan omöjligt att ha någon strategi.
4/10
Citera
2018-07-17, 10:53
  #281
Medlem
Knoppys avatar
Formula D
Saxat från world of boardgames:

Vi spelade inte med de avancerade reglerna, vilket i korthet innebär att man inte har olika förare med olika specialförmågor, och att bilen man kör inte har skadepoäng uppdelade på tex däck, fjädring och bromsar, utan en samlad poängsumma istället.

Jag tyckte spelet var riktigt roligt. Svårt till en början (jag sprängde min bil redan i tredje kurvan första gången) och den taktiska biten är lite djupare än vad man först tror.
7/10
Citera
2018-07-17, 11:15
  #282
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Formula D
Saxat från world of boardgames:

Vi spelade inte med de avancerade reglerna, vilket i korthet innebär att man inte har olika förare med olika specialförmågor, och att bilen man kör inte har skadepoäng uppdelade på tex däck, fjädring och bromsar, utan en samlad poängsumma istället.

Jag tyckte spelet var riktigt roligt. Svårt till en början (jag sprängde min bil redan i tredje kurvan första gången) och den taktiska biten är lite djupare än vad man först tror.
7/10
Formula D, det var länge sedan.

Jag tycker nog att de avancerade reglerna bromsar upp spelet utan att tillföra något.
Vad tycker du ?

Mitt spel är borta sedan många år, utlånat, och aldrig returnerat.
Citera
2018-07-17, 16:07
  #283
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Formula D, det var länge sedan.

Jag tycker nog att de avancerade reglerna bromsar upp spelet utan att tillföra något.
Vad tycker du ?

Mitt spel är borta sedan många år, utlånat, och aldrig returnerat.

Tyvärr kan jag inte uttala mig om det, vi spelade våra två första omgångar igår och har inte provat de avancerade reglerna än

Man spelar brädspel för sällan alltså
Citera
2018-07-17, 20:20
  #284
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Tyvärr kan jag inte uttala mig om det, vi spelade våra två första omgångar igår och har inte provat de avancerade reglerna än

Man spelar brädspel för sällan alltså
Det är en utmärkt hobby.
Det är bara att köra på

Ibland stöter man på bra spel, ibland mindre bra.

Smiskade just familjen i Coup
Citera
2018-07-18, 00:26
  #285
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är en utmärkt hobby.
Det är bara att köra på

Ibland stöter man på bra spel, ibland mindre bra.

Smiskade just familjen i Coup

Det verkar också väldigt roligt! Själv sitter jag och väntar på när man ska få tid att riktigt sätta sig in in Talisman och Arkham Horror. Tror jag haft spelen nått år eller två utan att få spela igenom dem
Citera
2018-07-18, 01:20
  #286
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Det verkar också väldigt roligt! Själv sitter jag och väntar på när man ska få tid att riktigt sätta sig in in Talisman och Arkham Horror. Tror jag haft spelen nått år eller två utan att få spela igenom dem
Det var väl kanske inte dom enklaste spelen du valt.
Dom tar även en stund att lära ut till andra.
Dessutom är dom väldigt tidskrävande, räkna med minst tre timmar.
Men får du ihop ett gäng likasinnade, så kommer ni nog ha kul.

Ett tips att komma igång med spelandet, är att kika igenom tråden, eller andra sidor om spel, och se om ni hittar något mer lättillgängligt innan ni ger i kast med de lite "tyngre" spelen.
Citera
2018-07-19, 14:33
  #287
Medlem
Mordants avatar
One night ultimate werewolf
Spelades under midsommar, och vill minnas att det var rätt kul. Tyvärr var undertecknads berusningsgrad ganska hög och hade därav svårt att hänga med i reglerna. Skall provas igen i nyktrare tillstånd.

Cards against humanity
Riktigt roligt partyspel där det kan bli väldigt sjuk humor. Skall inhandla ett eget exemplar.

Tsuro
Gillade detta spel, lugnt tempo och man får tänka och klura lite när man placerar ut sina stigar.

Obs, är ingen van bräd/sällskapsspelare. Har precis tack vare ett par gamla vänner blivit intresserad och börjat upptäcka att det finns rätt mycket mer än schack och yatzy att spela.
Citera
2018-07-19, 19:00
  #288
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Det verkar också väldigt roligt! Själv sitter jag och väntar på när man ska få tid att riktigt sätta sig in in Talisman och Arkham Horror. Tror jag haft spelen nått år eller två utan att få spela igenom dem
Talisman nej, jag skämtar inte.

I ett förvirrat ögonblick gick jag med på att spela vad som helst, utan några förbehåll.
Då valdes Talisman.

I ärlighetens namn, är det urtråkigt. Man slår en tärning och flyttar, förvisso i vilken riktning man önskar.
Väl där får man oftast ta ett kort.
Då är det oftast någon/något som vill slåss, eller så får man en present, något magiskt vapen, eller så.
Sedan går man omkring och biffar på sig, så man kan gå in i den innersta cirkeln av spelplanen, och nacka det där drakskrället.(och spelet avgörs)

Jag gillar det inte alls, det är väldigt lite taktiska beslut som tas, det är ganska lite interaktion med motspelarna.
Och det tar väldigt lång tid, ofta har man gissat vem som kommer att vinna redan en timma innan spelet avgörs.

Men, många gillar det.
Jag sätter ändå 3/10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback