Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 09:53
  #265
Medlem
fuskas avatar
Dammade av både spacehulk och dinosauriernas gömda dal. Ena för oss vuxna och andra med barnen. Annars spelar vi mycket carcasone (stava) med barnen.
Citera
2018-06-09, 19:33
  #266
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Thurn und Taxis

Etablera postförbindelser i sydtyskland.

Spelet fick en ny chans efter att ha testats för några år sedan.

Tyvärr blev det inte bättre den här gången.
Man gör, i princip, samma saker varje drag. Det gör man även i andra spel, men här känns det verkligen att inget nytt händer, utöver att postturen går genom alltfler städer.
Visst får man poängbrickor om man är först med en full region, men det får dom andra också, och det går inte vara överallt på brädet.

Någonting saknas i spelet, interaktion med övriga spelare till exempel, ännu ett spel där man, mer eller mindre, bygger ett eget nätverk oberoende av andra spelare, och såsmåningom vinner någon.

Inget för oss, synd, för det är ett vackert spel.
Citera
2018-06-12, 12:49
  #267
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ticket to ride, Europa

en liten familjekompromiss, alla blev halvnöjda över valet.

Men, det lustiga var hur jämnt det blev, endast sex futtiga poäng mellan första och fjärde (sista) spelare.
Vad som värre var att jag kom sist.(morr)
Citera
2018-06-16, 18:29
  #268
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nyinköpta Queendomino

Klurigt spel där man, via ett finurigt system, samlar poäng genom att bygga städer, fält, skogar.
Det stora kruxet är att bygga 5x5 rutor, vilket inte var så lätt.

Premiäromgången gick inte så bra, en sistaplats.

Men Queendomino får ändå godkänt.
Trots sin enkelhet var det riktigt klurigt.
Citera
2018-06-16, 18:39
  #269
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Powergrid Japan

Ännu en expasion avbetad.
Japan uppvisade en riktigt klaustrofobisk karta, det var riktigt trångt att få till något nätverk med städer.
Därför fanns det en unik regel för Japan, att man fick ha två nätverk.

Som vanligt tokspännande in i det sista.
Kanske avgjorde en taktisk miss segern till min fördel, kanske inte, vinst blev det i alla fall.
Detta på lika resultat, men med mest pengar.

Vi hade expasionskraftverken samt promotionkorten med.

Ett mycket bra spel.
Citera
2018-06-21, 23:51
  #270
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det blev en riktigt trevlig kväll med obekanta spel.

Plague inc ett ganska makabert spel där alla är olika stygga virus som härjar runt.i världen i syfte att ta kål på länders befolkning.
Genom ett lite orättvist poängräkningssystem, så vann jag väldigt knappt, trots ett jätteövertag i ödelagda länder.

I varje drag spelade man ut ett antal pjäser beroende på hur smittsamt viruset var, sedan kunde man göra viruset styggare, värme/kyl resistent, smittar via flyg, och annat kul.
När man infekterat ett land så kunde man ta död på det.

Kommer nog att spelas igen om tillfälle ges.

Carcassonne south seas

Carcassonne är ett genialt spel, det här var en halvtråkig, onödig, kusin.
Släktskapet gick inte att ta miste på, men skulle man samla på sig snäckor och bananer istället.
Dessa skickades iväg på båtar, som gav poäng.

Njä, det här var en klart sämre, en avfälling i Carcassonnefamiljen.
Citera
2018-06-22, 10:49
  #271
Medlem
Hephaestuss avatar
Testade Space Hulk för några veckor sedan. Kul spel.
Citera
2018-06-22, 17:09
  #272
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Patchwork

Ett litet fiffigt spel där man köper olika, märkligt formade, tygstycken (av praktiska skäl är det bitar i papp).
Dessa placeras ut på ett stort rutat bräde man ska försöka fylla, på slutet får man böta för alla ofyllda rutor.

Valutan är knappar, dessa återfinns på vissa av tygstyckena, där finns en siffra med antal steg man får flytta på en tredje spelplan, när spelpjäsen inte går att flytta längre, så äer spelet slut.
Den som då har mest knappar minus otäckta fält på sin spelplan.

Absolut spelvärt 7/10

Tydligen har jag slarvat med uppfostan av barnen, nåja, halvvuxna (och dom har inget sagt)
Men Operation var något dom hört talas om, men aldrig fått möjlighet att prova.
Operation är ett rent fingerfärdighetsspel, med en pincett ska man fiska upp olika kroppsdelar, men är man lite klumpig, som jag, så ljuder en signal, och opertionen har misslyckats.
Alla opertioner är olika svåra och ger olika mycket pengar, mest pengar vinner.

Nu har dom, och jag, testat det också.
Finmotorik är avgörande.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-06-22 kl. 17:29.
Citera
2018-06-24, 17:39
  #273
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Crows

Ett spel där man ska locka till sig kråkor.
Kråkor drar sig till saker som glimmar, så genom att placera ut en juvel, eller vad nu ska vara, så flyger kråkorna till närmaste juvel bland de fyrkantiga brickor man lägger ut.

Småklurigt strategispel som jag tror växer ju mer det spelas.
Godkänt, kan nog spelas igen om tillfälle ges.
6/10
Citera
2018-06-26, 21:34
  #274
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Game of life

Med rätta, ett av spelvärldens mest utskällda spel.
Den här versionen hade dessutom någon dataenhet som effektivt tog död på den lilla spänning som kunde ha funnits.

Varje drag petar man in ett kredikort i datamanicken, den talar då om hur många steg du får flytta, sedan talar du om vad som händer, och om du får, eller förlorar pengar.
Man kan välja hur många år(drag) spelet ska pågå, upptill 99(hemska tanke), vi nöjde oss med 20.
Sedan väljer man vilken stig man ska gå, familj, gifta sig och sånt, eller utbildning, eller arbete, den fjärde är "kickar".
Allt handlar om att få livspoäng, dom får man ibland, när man badar med delfiner och sånt, men det knepiga är att även äktenskap, pengar, hus och sådant växlas in mot livspoäng vid spelets slut, och datorn ger en slutpoäng.

Eftersom det är omöjligt att veta hur datorn värderar alla fruar och pengar, så känns det väldigt slumpartat.

Det här hoppas jag att jag slipper genomlida igen.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-06-26 kl. 22:12.
Citera
2018-06-26, 21:34
  #275
Medlem
Begntts avatar
Fia med knuff.
Citera
2018-06-30, 22:20
  #276
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Backgammon

Ett, i mitt tycke, väldigt överskattat spel.

Någon presntation behövs knappast., då det är allmänt förekommande.

Jag kan nog tycka att det är tillkrånglat Fia med knuff.
Turfaktorn är lite för hög för min smak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback