Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 12:55
  #1
Medlem
FiffelMonas avatar
Hej! Matte var inte mitt favoritämne så jag ska försöka förklara så gått det går!

Jag undrar helt enkelt hur man räknar om GS till dragkraft angivet i gram, om det ens går att göra.. Kanske missar målet helt.

Exempel: Magnet1 har 1000GS och Magnet2 har "100g dragkraft", vilken är starkast av dessa? Vill ej ha hjälp att räkna på just de siffrorna, kommer behöva räkna ut det med olika tal flera gånger.

Tack på förhand!

Edit: Vad är tex starkast av en magnet som har 12000GS vs en med 1.4kg i dragkraft?

Kan som sagt lite om matte så kanske använder felaktiga termer/förklarar dåligt etc men då är det bara fråga. Tror ändå att min fråga framgår
__________________
Senast redigerad av FiffelMona 2017-02-21 kl. 13:10.
Citera
2017-02-21, 14:22
  #2
Medlem
fermions avatar
Jag antar att du söker "hur stor kraft en magnet utövar på en järnbit"
Kraften beror på gradienten av det magnetiska fältet så det är inte helt trivialt. Det du kan göra är att se hur en liten förflyttning påverkar systemets energi (tex att din järnklump avlägsnas pyttelite från att sitta fast). Skillnaden i energi motsvarar det arbete som utförts och krafetn får du genom att dividera med avståndet.
Magnetens form och storlek spelar roll.
Du behöver alltså känna både magnetens och järnbitens form och inte bara fältstyrkan.
I praktiken kan du ju beräkna en kraft per area som kan lösa ditt problem när du fattat vad som menas med dragkraft (i kp?)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetf%C3%A4lt

Förenklad uträkning: B = fältstyrka, A = area, muj = mur*mu0 dx = din lilla förflyttning bort från dikt an mot stavmagnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Permea...ectromagnetism)

muj=5000mu0
E (med järn) = B^2/2muj *A*dx
E(utan järn = ) B^2/2mu0*A*dx

deltaE=B^2*A*dx/2/mu0 (muj >> mu0) ger en kraft:

F(B,A)=B^2*A/2mu0

alltså med B=1000 Gauss = 0,1 T; mur (järn)=5000; A = 20x7 mm2 = 1,4*10^-4 m2
och mu0 = 4pi*10^-7

F=0.01*1,4*10^-4/2/4pi*10^7= 140/20/4pi= 0,6 N (stavmagnet på järn)

10 ggr högre fält ger 100 ggr större kraft
__________________
Senast redigerad av fermion 2017-02-21 kl. 14:31.
Citera
2017-02-21, 14:29
  #3
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Jag antar att du söker "hur stor kraft en magnet utövar på en järnbit"
Kraften beror på gradienten av det magnetiska fältet så det är inte helt trivialt. Det du kan göra är att se hur en liten förflyttning påverkar systemets energi (tex att din järnklump avlägsnas pyttelite från att sitta fast). Skillnaden i energi motsvarar det arbete som utförts och krafetn får du genom att dividera med avståndet.
Magnetens form och storlek spelar roll.
Du behöver alltså känna både magnetens och järnbitens form och inte bara fältstyrkan.
I praktiken kan du ju beräkna en kraft per area som kan lösa ditt problem när du fattat vad som menas med dragkraft (i kp?)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Magnetf%C3%A4lt

Förenklad uträkning: B = fältstyrka, A = area, muj = mur*mu0 dx = din lilla förflyttning bort från dikt an mot stavmagnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Permea...ectromagnetism)

E (med järn) = B^2/2muj *A*dx E(utan järn = ) B^2/2mu0*A*dx muj=5000mu0 så:

deltaE=B^2*A*dx/2/mu0) ger en kraft på B^2*A/2mu0 (muj >> mu0)

alltså med B=1000 Gauss = 0,1 T; mur (järn)=5000; A = 10x5 mm2 = 5*10^-5 m2
och mu0 = 4pi*10^-7

F=0.01*5*10^-5/2/4pi*10^7= 50/20/4pi= 0,2 N (stavmagnet på järn)

10 ggr högre fält ger 100 ggr större kraft
Tack för ett utförligt och snabbt svar!

Som sagt så är jag kass på matte och har lite svårt att förstå vad du menar, men ska läsa igenom igen, googla, fråga etc. Du eller någon annan kan gärna förklara lite mer basic, om det ens går. Kämner att jag e ute på väldigt tunn is här haha
Citera
2017-02-21, 14:34
  #4
Medlem
fermions avatar
Jag kollar efterhand om jag hade rätt förslag: Googla energi i polgap hos magnetisk krets
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback