Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-21, 01:08
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Nu skall jag erkänna att jag inte sett formel 1 på ett bra tag... jag har sett ett par lopp med den nya motorn men kollade mest när v10'an var starkast (ja och innan förstås för jag är gammal...)

Har aldrig ens funderat på formel 1 förare ens har "spara på bränsle i åtanke" under själva loppet...
Aldrig slagit mig... men såg ett "fake/pr" grej med Martin Brundle och Kimi och dom körde samma bilar och Kimi "vann"... han sparade mest bränsle... och sedan säger Kimi typ att jag det är dom teknikerna jag använder när jag sparar bränsle i F1... genast tänker jag vaa?
Men sedan direkt... en 3 stop vs 2 stop... genom bara att inte gasa fel... kan ju vinna ett lopp...

Hur som helst... är detta något ni funderat på? F1 gurus? att förare kör inte bara snabbt utan kör på ett sätt som faktiskt sparar bränsle?
Citera
2017-02-21, 03:54
  #2
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu skall jag erkänna att jag inte sett formel 1 på ett bra tag... jag har sett ett par lopp med den nya motorn men kollade mest när v10'an var starkast (ja och innan förstås för jag är gammal...)

Har aldrig ens funderat på formel 1 förare ens har "spara på bränsle i åtanke" under själva loppet...
Aldrig slagit mig... men såg ett "fake/pr" grej med Martin Brundle och Kimi och dom körde samma bilar och Kimi "vann"... han sparade mest bränsle... och sedan säger Kimi typ att jag det är dom teknikerna jag använder när jag sparar bränsle i F1... genast tänker jag vaa?
Men sedan direkt... en 3 stop vs 2 stop... genom bara att inte gasa fel... kan ju vinna ett lopp...

Hur som helst... är detta något ni funderat på? F1 gurus? att förare kör inte bara snabbt utan kör på ett sätt som faktiskt sparar bränsle?

Vet inte riktigt hur du tänker här? Jag tror inte acceleration och idlen i depån tar mera bränsle än att ligga ute på banan. Tankningsmomentet är borttaget sen ca 10 år sedan så idag får alla bilar ha med Max 105 kg bränsle och en Max förbrukning på 0,8 liter/s.
Citera
2017-02-21, 04:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Vet inte riktigt hur du tänker här? Jag tror inte acceleration och idlen i depån tar mera bränsle än att ligga ute på banan.
Nej, men om du kan göra ett depåstop mindre sparar du tid.

Citat:
Tankningsmomentet är borttaget sen ca 10 år sedan så idag får alla bilar ha med Max 105 kg bränsle och en Max förbrukning på 0,8 liter/s.
Det visste jag inte.
Citera
2017-02-21, 08:54
  #4
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nej, men om du kan göra ett depåstop mindre sparar du tid.
Anledningen idag till att ligga ute istället för att gå in i depån har endas med däcken att göra, om man nu väljer att ligga ute med ett mindre depåstop som följd så kommer antagligen dina varvtider droppa något p.g.a. slitaget. Dock är detta något som är väldigt svårräknat och inte självklart. Se t.ex. hur Ferrari klanta sig med Kimi under förra årets Singapore GP.
Citera
2017-02-21, 09:35
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Vet inte riktigt hur du tänker här? Jag tror inte acceleration och idlen i depån tar mera bränsle än att ligga ute på banan. Tankningsmomentet är borttaget sen ca 10 år sedan så idag får alla bilar ha med Max 105 kg bränsle och en Max förbrukning på 0,8 liter/s.

0,8 liter per SEKUND? Max 100 kilo per timma är regeln vilket ger ungefär (beroende på temperatur) 130 liter per timme = 2,15 liter/minut = 0.036 liter/sekund.
Citera
2017-02-21, 09:40
  #6
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
0,8 liter per SEKUND? Max 100 kilo per timma är regeln vilket ger ungefär (beroende på temperatur) 130 liter per timme = 2,15 liter/minut = 0.036 liter/sekund.
Jag skrev helt fel, du har helt rätt. 0,8 är givetvis takten på hur snabbt man får tanka.
Citera
2017-02-21, 09:46
  #7
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Jag skrev helt fel, du har helt rätt. 0,8 är givetvis takten på hur snabbt man får tanka.

Ja, precis.

"Roligt" att man bara får tanka så, förhållandevis, långsamt med tanke på att man fick tanka i 12,1 liter/sekund när man fick tanka under depåstopp. Och innan de reglerna gick det snabbare, jag har hört siffror om 25 liter/sekund men det vet man ju inte hur mycket det stämmer. Lite lustigt att man valde att ha tanksiffrorna i liter istället för volym - bränslekylning blev ju viktigt då.
Citera
2017-02-21, 09:53
  #8
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, precis.

"Roligt" att man bara får tanka så, förhållandevis, långsamt med tanke på att man fick tanka i 12,1 liter/sekund när man fick tanka under depåstopp. Och innan de reglerna gick det snabbare, jag har hört siffror om 25 liter/sekund men det vet man ju inte hur mycket det stämmer. Lite lustigt att man valde att ha tanksiffrorna i liter istället för volym - bränslekylning blev ju viktigt då.
Ja det hade varit något att problematisera kring för Blomqvist m.fl. För det är ju lite lökigt att man under Q måste ta i beaktande denna jävla tankning. Tycker det vore bättre att få lite mera rotation under Q på antalet satta varv. Nu idag är det ju MAX 2 varv per Q och det är ju mer spännande med fler varv och att platserna kan skifta. Minns just det där med bränslekylningen under säsongen 1999, det ryktades om på plats i Hockenheim att Ferrari hade listat ut ett system som kylde ner bränslet så pass mycket att det nästan frös. Dock var det nog endast rykten.

Ja helvete vad det spruta bränsle då de inte fick på "tratten" vid ett DS. Haha. 0,8 l/s är väl ungefär vad nyare bilmackar tankar?
Citera
2017-02-22, 19:36
  #9
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
Vet inte riktigt hur du tänker här? Jag tror inte acceleration och idlen i depån tar mera bränsle än att ligga ute på banan. Tankningsmomentet är borttaget sen ca 10 år sedan så idag får alla bilar ha med Max 105 kg bränsle och en Max förbrukning på 0,8 liter/s.

Ah var det så länge sedan jag följde F1 då... där ser man...

Jaja.. som sagt såg Kimi emot Brundle i ett "spara på bränsle" lopp vilket Kimi vann (först i mål om jag minns rätt) samt hade mest bränsle kvar... och då sade han att det är samma bränslesnål körning jag använder i F1... men man nu inte behöver spara bränsle i F1 längre så... så var det ju knepigt...

Och detta som sagt hade jag aldrig riktigt ens funderat på när jag tittade på F1...

Men om inget av detta stämmer längre så... sorry...
Citera
2017-03-12, 23:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, precis.

"Roligt" att man bara får tanka så, förhållandevis, långsamt med tanke på att man fick tanka i 12,1 liter/sekund när man fick tanka under depåstopp. Och innan de reglerna gick det snabbare, jag har hört siffror om 25 liter/sekund men det vet man ju inte hur mycket det stämmer. Lite lustigt att man valde att ha tanksiffrorna i liter istället för volym - bränslekylning blev ju viktigt då.

Intertechnique riggarna som gav 12 liter per sekund fick enbart användas ute i depån, i garaget används en annan tankningsutrustning. Benetton fuskade och hade modifierat sin tankningsutrustning så att den gav ca 12,5% mer och orsakade en större brand i depån varvid FIA införde ytterligare regler gällande tankningen.

Bränslekylning är inte tillåtet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback