Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-20, 23:02
  #1
Medlem
Började få akut extrem sömnstörning för 2 veckor sen , fick ungefär 0-3 timmars sömn per natt och jag kom för sent varje dag till jobbet , sen har det eskalerat till den nivån att jag inte känner någon trötthet längre.
Chefen blev orolig och nu är facket och alla stödinstanser som finns att få via jobbet inkopplat, både chef och fackombudet följde med mig till sjukhuset.

Kroppen känns förstörd men hjärnan känns vaken som om jag skulle ha knarkat , och det har jag inte gjort.

Just pga det så är jag inne på mitt 5e vakna dygn och det är precis som att funktionen i hjärnan att gå till sömn har slutat fungera.

Jag var till min sköterska idag som har hant om min medicinering och hon konstaterade oregelbunden och hög puls och personlighetsförändring.
Jag berättade sanningen för henne att jag hade tagit dubbel dos för att orka jobba när jag inte kunde sova längre pga att jag har spelat bort pengar.

Så jag tog med mig burken dit och gav den till henne och hon räknade tabletterna och sa att: det saknas inga tabletter så du har följt behandlingsplanen.

Då blev jag sjukt förvånad för jag VET att jag har tagit dubbel dos eller har jag drömt i vaket tillstånd , jag fattar fan inte.

Hon såg väldigt allvarligt på det där och skickade mig direkt till psykjouren med motiveringen: du behöver bli inlagd så du får medicin så du kan sova och dom måste hålla koll på dig med tanke på pulsen

Sen fick jag träffa en läkare som rådgjorde med en annan läkare och båda ansåg att jag inte skulle bli inlagd endast för att sova om jag inte är självmordsbenägen.

Så dom gav mig theralen som knappast kommer funka och nu är jag hemma och har självklart inte fått med mig min adhd medicin hem.

Hur pass skadligt är det här??
Citera
2017-02-20, 23:13
  #2
Medlem
okok1s avatar
Kortsiktigt är det nog ingen fara. Har du slutat äta? Socker och salt är bra för att få ner pulsen. Drick juice/mjölk och släng i lite socker/salt.
Citera
2017-02-20, 23:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnOnanerare
Det är för det första inte sant, självklart har du sovit någonting de senaste dygnen.

För det andra: Du dör, ja.

Tro vad du vill
Citera
2017-02-20, 23:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kortsiktigt är det nog ingen fara. Har du slutat äta? Socker och salt är bra för att få ner pulsen. Drick juice/mjölk och släng i lite socker/salt.

Jag har inte ätit mycket senaste 2 veckorna , senaste dagarna ingenting.
Men jag har druckit juice och vatten.

Lämnade drogtest som var negativt men mitt urin var kopparfärgat.

Har kunnat hålla mig vaken på dagen med min medicin , den har dom tagit nu så jag hoppas att jag däckar av sen när den går ur helt , tog den 6 imorse så den bör väl gå ur snart
Citera
2017-02-20, 23:20
  #5
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Har du inte ens vilat huvudet under tiden? Går själv ej på den sortens medicin (jag förutsätter vi pratar om ADHD el dyl. medicin, i stil med ritalin elvanse mfl.) Men om mitt huvud är slut måste jag ta minst 30 min med något för ögonen i en lugn miljö för att kunna fungera normalt igen.

Ytterligare en fråga, du får ej drömmar i vaket tillstånd?

Som svar på din fråga, det är fan inte normalt nånstans! Och om du käkar t.ex. Concerta eller Elvanse hade jag gått över till mer korttidsverkande medicinering, alternativt försökt ta min medicin tidigare och kombinera med t.ex. theralen, imovane, stilnoct eller mirtazepin på kvällen, även om du inte är sömnig så är det bättre att droga sig till sömns än att inte sova alls. Du kan inte fortsätta utan sömn, du kommer tok-krasha tillsut.
Citera
2017-02-20, 23:20
  #6
Medlem
Rekordet att inte sova är på elva dygn. Det var en amerikansk diskjockey som pratade i radio hela tiden. Det var någon gång på 50-60-talet.
Så pallar du några dar till slår du nytt rekord
Citera
2017-02-20, 23:21
  #7
Medlem
soligts avatar
Stäng av din dator och gå och lägg dig
Citera
2017-02-20, 23:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Har du inte ens vilat huvudet under tiden? Går själv ej på den sortens medicin (jag förutsätter vi pratar om ADHD el dyl. medicin, i stil med ritalin elvanse mfl.) Men om mitt huvud är slut måste jag ta minst 30 min med något för ögonen i en lugn miljö för att kunna fungera normalt igen.

Ytterligare en fråga, du får ej drömmar i vaket tillstånd?

Som svar på din fråga, det är fan inte normalt nånstans! Och om du käkar t.ex. Concerta eller Elvanse hade jag gått över till mer korttidsverkande medicinering, alternativt försökt ta min medicin tidigare och kombinera med t.ex. theralen, imovane, stilnoct eller mirtazepin på kvällen, även om du inte är sömnig så är det bättre att droga sig till sömns än att inte sova alls. Du kan inte fortsätta utan sömn, du kommer tok-krasha tillsut.

Så här känns det:

När jag ligger i sängen och försöker somna så går det inte oavsett hur trött jag än känner mig , har blundat och sen gett upp efter ett tag och går och lägger mig i soffan och försöker vila , så har det varit dom här 5 dagarna.

Idag har det dock förändrats , ena stunden känns det som jag ska ramla ihop av trötthet och sen slår det bara om till motsatsen och jag blir superpigg som jag är just nu , jag kommer inte kunna somna ikväll.
Citera
2017-02-20, 23:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soligt
Stäng av din dator och gå och lägg dig

Jag kommer inte svara nå mer i den här tråden längre.
Skit ner dig.
Citera
2017-02-20, 23:57
  #10
Medlem
Tjoflos avatar
Lägg dig ner och kör lite andningsövningar. Andas djupt in och släpp ut långsamt, fokusera på detta tills du somnar. Om du inte somnar så får kroppen iaf. vila.
Citera
2017-02-21, 00:14
  #11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Sluta ta stimulanter. Så länge du inte tar några sådana och låter kroppen sköta sitt så är det inte farligt att inte sova. Du kommer sova när du behöver. Sluta också att experimentera med dina mediciner.
Citera
2017-02-21, 00:21
  #12
Medlem
Om du hade vart helt sömnlös hade du vart död el medvetslös. Kraftig sömnbrist orsakar hallucinationer, så jag skulle gissa att du just nu hallucinerar en del som du inte ens själv är medveten om. Det låter som att du fått en psykos eller så har du knarkat och nån halvpsykos pga av det, typ rökt alldelens för mkt gräs och spice sista tiden. För normalt sett så går man inte sömnlös utan anledning det är liksom inte fysiskt möjligt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback