Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 11:10
  #13
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har speccat en transformator som ska belastas med minst 20W så det blir en djävla effektskillnad, om du ska ha 12V så finns det många strömadaptrar som klarar både 1.25A och 0.25A.

Exempelvis
http://www.clasohlson.com/se/Batteri...-5930#moreinfo

Jo jag vet... Kan inget om det så känner mig lagom dum, men tack för länken

Har en gammal laptop transformator med spec:

100-240AC~ 50/60Hz 2.5A
15/16/18/18.5/19/19.5/20V med 120W Maxeffekt.


Frågan är bara om jag klipper kabeln (som jag blir tvungen oavsett vilken av de två jag väljer) vad den ger då? finns de där man ställer in på själva "klumpen" och andra t ex din länk och den jag har som bestäms utav adaptrarna som ska in i själva datorn.

Tänker mest då där står 15/16/18V.... istället för 15-20V eller t ex på din 3/5/6V....

Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
OK! Kul idé
Arne.Anka förekom mig..
..en sådan enkel "väggvårta" från Kjell blir alldeles utmärkt till vad du vill göra.

Sen vad gäller backup.. knasar mobilstyrningen så finns det ju ingen spänning längre för ett backupsystem. Låset du länkade hade däremot "failsafe" så det öppnar sig så fort strömmen försvinner om jag förstod rätt.

Ställer mig lite frågvis till Arne.Ankas förslag så du får gärna dela med dig utav ditt kunnande

Ja jo jag läste det, bra och dåligt.

Menar denna lösningen är ju inte den bästa det vet jag, men kul att få testa på och se hur det upplevs.

Citat:
Ursprungligen postat av frohike1ddd
Dessutom är det per def. inget magnetlås utan ett solenoidlås som TS länkar till.

Magnetlås kallar man lås som består av en stor elektromagnet.

Snarare Elektroniskt då, jag som hade förr mig att där stog så och skrev bara det.

"Solenoid" var ett nytt ord man lärt sig nu .

Tack

Finns ju Magnetiska med men då behövs de monteras på sidan av dörren och då måste man ta bort blecket och modifiera om etc.
__________________
Senast redigerad av jcarlberg 2017-02-22 kl. 11:29.
Citera
2017-02-22, 11:30
  #14
Medlem
jcarlbergs avatar
AC-DC 12V 2.5A Switching Power Supply Board Module 2500MA for Replace/Repair

Kanske något ?
__________________
Senast redigerad av jcarlberg 2017-02-22 kl. 11:34.
Citera
2017-02-22, 11:34
  #15
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Jo jag vet... Kan inget om det så känner mig lagom dum, men tack för länken

Har en gammal laptop transformator med spec:

100-240AC~ 50/60Hz 2.5A
15/16/18/18.5/19/19.5/20V med 120W Maxeffekt.

Frågan är bara om jag klipper kabeln (som jag blir tvungen oavsett vilken av de två jag väljer) vad den ger då? finns de där man ställer in på själva "klumpen" och andra t ex din länk och den jag har som bestäms utav adaptrarna som ska in i själva datorn.

Tänker mest då där står 15/16/18V.... istället för 15-20V eller t ex på din 3/5/6V....



Ställer mig lite frågvis till Arne.Ankas förslag så du får gärna dela med dig utav ditt kunnande

Ja jo jag läste det, bra och dåligt.

Menar denna lösningen är ju inte den bästa det vet jag, men kul att få testa på och se hur det upplevs.



Snarare Elektroniskt då, jag som hade förr mig att där stog så och skrev bara det.

"Solenoid" var ett nytt ord man lärt sig nu .

Tack

Finns ju Magnetiska med men då behövs de monteras på sidan av dörren och då måste man ta bort blecket och modifiera om etc.

Om du ändå ska shoppa från Ali-tjosan så ta en sån här då: länk Den minsta 18W modellen. Den kallas LED-trafo men är ett vanligt 12V nätaggregat "under skalet". Blir lätt att koppla med då den har sladdar in/ut.

Koppla sedan:
230V (Vägguttag) --> Styrenhet/mobilmottagare --> 18W/12VDC (Länken ovan) --> Låskolv/Solenoid

Krångla inte till det för mycket i början, den setupen funkar att låsa med.
Citera
2017-02-22, 11:37
  #16
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
AC-DC 12V 2.5A Switching Power Supply Board Module 2500MA for Replace/Repair

Kanske något ?

Den skulle funka men inte så bra om man är nybörjare på elektronik. Rätt otrevligt att få 230V i tassen.
Citera
2017-02-22, 11:39
  #17
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Om du ändå ska shoppa från Ali-tjosan så ta en sån här då: länk Den minsta 18W modellen. Den kallas LED-trafo men är ett vanligt 12V nätaggregat "under skalet". Blir lätt att koppla med då den har sladdar in/ut.

Koppla sedan:
230V (Vägguttag) --> Styrenhet/mobilmottagare --> 18W/12VDC (Länken ovan) --> Låskolv/Solenoid

Krångla inte till det för mycket i början, den setupen funkar att låsa med.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Den skulle funka men inte så bra om man är nybörjare på elektronik. Rätt otrevligt att få 230V i tassen.


Skulle precis skriva att din har hölje som är ju rekommenderat :P.

Nä ström i sig är ingen höjdare.

Dock så kan jag lika mycket skita i att fråga och bara beställa men blir lite frågvis att den ger 1.5A men är på 18W, trodde Watten berodde på hur mycket Amp den ger.

Men kör på den 12V18W då, kostade ändå bara knappt 40:-

Big Thanks! Kommer posta sen när jag fått sakerna
Citera
2017-02-22, 11:47
  #18
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Skulle precis skriva att din har hölje som är ju rekommenderat :P.

Nä ström i sig är ingen höjdare.

Dock så kan jag lika mycket skita i att fråga och bara beställa men blir lite frågvis att den ger 1.5A men är på 18W, trodde Watten berodde på hur mycket Amp den ger.

Men kör på den 12V18W då, kostade ändå bara knappt 40:-

Big Thanks! Kommer posta sen när jag fått sakerna

Watt är den totala effekten så den ändras beroende på både ström OCH spänning.
Beräknas som Volt * Ampere = Effekt (U*I=P), i detta fallet 12V och 1.5A = 18Watt. Googla gärna på "Ohms lag" om du vill lära dig lite om hur det funkar.

Lycka till
Citera
2017-02-22, 11:51
  #19
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Watt är den totala effekten så den ändras beroende på både ström OCH spänning.
Beräknas som Volt * Ampere = Effekt (U*I=P), i detta fallet 12V och 1.5A = 18Watt. Googla gärna på "Ohms lag" om du vill lära dig lite om hur det funkar.

Lycka till


Dumma mig, tänkte inte efter alls...

La den andra i korgen och denna dök upp Länk , bara 1.5Amp men räcker så kör med den

Tack åter igen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback