Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 20:22
  #1
Medlem
OldMKenseys avatar
Söker en mkt enkel och lätt bärbar dator där jag enbart vill kunna göra:

- surfa
- skriva (google docs)
- ansluta till andra datorer i mitt nätverk via remote desktop (windows) och ssh (Linux)

Behöver inte kunna lagra något direkt på datorn.

Är detta OK för ändamål eller kommer det gå långsamt? Är det billigt skräp eller håller den?

http://www.elgiganten.se/product/dat...B&gclsrc=aw.ds
__________________
Senast redigerad av OldMKensey 2017-02-20 kl. 20:26.
Citera
2017-02-20, 20:42
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Söker en mkt enkel och lätt bärbar dator där jag enbart vill kunna göra:

- surfa
- skriva (google docs)
- ansluta till andra datorer i mitt nätverk via remote desktop (windows) och ssh (Linux)

Behöver inte kunna lagra något direkt på datorn.

Är detta OK för ändamål eller kommer det gå långsamt? Är det billigt skräp eller håller den?

http://www.elgiganten.se/product/dat...B&gclsrc=aw.ds

Den duger nog men den har väldigt lite RAM minne så det är en "en sak i taget" dator.

Disken är på enbart 32gb.
Citera
2017-02-20, 20:45
  #3
Medlem
OldMKenseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den duger nog men den har väldigt lite RAM minne så det är en "en sak i taget" dator.

Disken är på enbart 32gb.

Tänker att RAM inte spelar roll om jag enbart skriver dokument och allt annat kör jag remote desktop till andra maskiner där jag har tunga applikationer som SQL server etc. Men kanske har fel?

Behöver som sagt inte lagra något, bara inte windows 10 går jättetrögt med liten disk och 2gb ram?
Citera
2017-02-20, 20:56
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldMKensey
Tänker att RAM inte spelar roll om jag enbart skriver dokument och allt annat kör jag remote desktop till andra maskiner där jag har tunga applikationer som SQL server etc. Men kanske har fel?

Behöver som sagt inte lagra något, bara inte windows 10 går jättetrögt med liten disk och 2gb ram?


Nejdå det går bra, men som sagt en sak i taget. Skriva för sig och surfa för sig med en sida i taget, typ.

W10 klarar det. Det sitter ju en SSD i så det mesta går snabbt.
Citera
2017-03-04, 16:48
  #5
Medlem
pythonxs avatar
Värt att notera att en relativt normal bärbar dator från 2007 seriöst är ungefär lika snabb som den där.
Processorn är prestandamässigt likvärdig med en Core 2 Duo T5500 från ungefär då.

Har väl modernare tekniker (snabbare minne, bättre grafik osv) men för ren dag till daganvändning är den som sagt typ likvärdig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback