Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 19:54
  #1
Medlem
Karlekskrigares avatar
Hej!

Jag ska just till att skicka in en lägenhetsbytesansökan, och har en liten oro.
Det är ett triangelbyte som är på g och en av parterna och jag har försökt få till ett byte sedan tidigare, på grund av vissa omständigheter(kom in som reserv på studier vid annan ort och det var ont om tid) så gjorde vi en chansning och vederbörande fick flytta in i min lägenhet innan bytet gick igenom och jag in i den andres lägenhet, och mycket riktigt så gick det aldrig igenom heller. Nu försöker vi med ett nytt triangelbyte.

Det som är ett orosmoment för oss är det faktum att vi inte betalade våra egna hyror under ett par månaders tid utan vi betalade hyran för lägenheten vi bodde i(väldigt dumt såhär i efterhand) och är nu oroliga att hyresvärdarna ska granska noggrant inte bara att hyran inkommit i tid(vilket känns som det viktigaste) de kan ju även märka att personen på hyreskontraktet ej betalat sin hyra utan att en annan person gjort det. Tillråga på allt en person som vill byta till sig just den lägenheten, det kan ju se väldigt dåligt ut och kanske kan olika otrevliga misstankar uppstå... Är detta en befogad oro? Vad kan man säga i en sådan här situation om värden frågar? Låtsas att det regnar? Dra någon vit lögn? sanningen känns inte så bra att berätta i en sådan här situation då det kan leda till uppsägning.. tips mottages tacksamt!

/en bostadsorolig student
Citera
2017-02-20, 20:29
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Hyresvärden skiter i vem som betalar hyran. De ser bara att en hyra kommer in, och att det är ditt OCR-nummer

Annars hade ju OCR-nummer varit onödigt om man hade kunnat se var pengarna kom ifrån
Citera
2017-02-20, 22:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Hej!

Jag ska just till att skicka in en lägenhetsbytesansökan, och har en liten oro.
Det är ett triangelbyte som är på g och en av parterna och jag har försökt få till ett byte sedan tidigare, på grund av vissa omständigheter(kom in som reserv på studier vid annan ort och det var ont om tid) så gjorde vi en chansning och vederbörande fick flytta in i min lägenhet innan bytet gick igenom och jag in i den andres lägenhet, och mycket riktigt så gick det aldrig igenom heller. Nu försöker vi med ett nytt triangelbyte.

Det som är ett orosmoment för oss är det faktum att vi inte betalade våra egna hyror under ett par månaders tid utan vi betalade hyran för lägenheten vi bodde i(väldigt dumt såhär i efterhand) och är nu oroliga att hyresvärdarna ska granska noggrant inte bara att hyran inkommit i tid(vilket känns som det viktigaste) de kan ju även märka att personen på hyreskontraktet ej betalat sin hyra utan att en annan person gjort det. Tillråga på allt en person som vill byta till sig just den lägenheten, det kan ju se väldigt dåligt ut och kanske kan olika otrevliga misstankar uppstå... Är detta en befogad oro? Vad kan man säga i en sådan här situation om värden frågar? Låtsas att det regnar? Dra någon vit lögn? sanningen känns inte så bra att berätta i en sådan här situation då det kan leda till uppsägning.. tips mottages tacksamt!

/en bostadsorolig student
Det behöver du absolut inte oroa dig för.
Citera
2017-02-21, 00:04
  #4
Medlem
semiproffss avatar
Triangelbyten är väl inget konstigt i sig så där är det nog inga konstigheter.

Det konstiga är väl att ni bor i varandras lägenheter... Det skulle väl kunna klassas som otillåten andrahandsuthyrning på något sätt och på så sätt leda till vräkning. Sedan är det ju det där med att ha andra som bor i din lägenhet. Var kommer dina räkningar isf?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback