Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 17:13
  #1
Medlem
oldandborings avatar
Vi är några mer eller mindre våghalsiga tanter som tänkte åka på en lite annorlunda semestertripp i sommar. Eftersom vi alltid varit mycket intresserade av allt som har med det ockulta, det övernaturliga och gamla sägner att göra, så tänkte vi helt enkelt ta våra husvagnar och besöka några kända mystiska platser. Eftersom det inte finns mycket mer att göra i februari än att vänta och planera så har vi såklart börjat snoka omkring på nätet efter lämpliga "hot spots". Många ställen visste vi ju redan om, och dessutom är vi inte så jätteintresserade av slott med vita fruar och dylikt.

Jag och en av mina väninnor började snegla åt det värmländska hållet ungefär samtidigt (fast 18 mil skiljer oss åt, vi tänker helt enkelt ganska lika), så destinationen är spikad. Norra Värmland får det bli! Vi tycker att det är intressant med de gamla svedjefinnarnas kultur och finnmarken är mycket mytomspunnen. Vi är dessutom själva uppvuxna med finnmarken runt hörnet, men i Dalarna och Hälsingland.

Vi har tänkt oss att besöka korset i Röjden, ruinerna efter det poltergeisthärjade torpet Velgunaho och även Frammegården. Nu undrar jag helt enkelt om någon här har besökt något av dessa ställen och kan berätta något spännande om er upplevelse?

Det vore även roligt ifall någon har tips på fler ställen i området. Jag vet att det finns fler beryktade finntorp med hemsökelser, men det är inte det lättaste att hitta info om dem. På en gård i Rikkenberget ska det ha spökat våldsamt, men vilken gård som menas kan jag inte hitta något om. Jag vet att fler ställen finns så berätta gärna om ni vet något och vill dela mer er.
Tack på förhand!
Citera
2017-02-20, 17:41
  #2
Medlem
oldandborings avatar
Hej och tack för dina råd!
Vi är inga snorungar som tänker bryta oss in någonstans och leka anden i glaset. Vi är varken främmande för spökhus eller mystiska platser, då vi som sagt är uppvuxna med finnskogarna och dess folktro runt knuten. Spökerier finns det gott om här med om man vill tro på det. Vi är inte ute efter att locka på andar eller försöka provocera fram spökerier, nej vi vill besöka mytomspunna platser och insupa atmosfären och "historiens vingslag" så att säga. Folktro och sägner är något vi har intresserat oss för sedan barndomen och vi har mycket av det här på hemmaplan. Men nu vill vi ut och semestra och besöka nya intressanta ställen! Förresten, vi gillar även loppisar och udda caféer så tipsa gärna om sånt också den som vill.
Citera
2017-02-20, 18:44
  #3
Avstängd
Hahha låter sjukt kul ju, har du tips på andra platser ni redan har besökt som var en upplevelse?
Citera
2017-02-20, 20:14
  #4
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har övernattat på Frammegården och ska dit igen ett par nätter i maj. Där ska det tydligen vara stor aktivitet men det varierar feån natt till natt, och när vi var där hände inte mycket att orda om. Däremot hade jag lagt ut en diktafon på inspelning på övervåningen, och när jag lyssnade av den hemma så upptäckte jag att jag fått med en hel del intressanta ljudfenomen, röster, andetag och dunsar. Det var ungefär då vi bestämde oss för att vi bara måste åka dit igen. 😀

En varningens ord: huset är kallt så ta med er mycket varma kläder, sovsäckar och filtar!
Citera
2017-02-21, 13:11
  #5
Medlem
oldandborings avatar
Spännande! Vi kommer nog inte att övernatta på Frammegården men vill gärna besöka stället i alla fall. Egentligen skulle nog åtminstone en av tjejerna gärna sova över men jag är för feg. Jag vill gärna sitta i min trygga husvagn, prata om dagens bravader och ta ett glas vin när mörkret faller.

Just norra/västra Värmland verkar vimla av historier om spökerier. Kanske beror det på svedjefinnarnas trollkunnighet och mystiska sedvänjor, då i kombination med att skogarna verkligen är djupa. Även andra väsen än spöken sägs härja där så man kanske kan ha turen att träffa på ett skogsrå eller en tomte?

För den som är i Dalarna kan jag tipsa om Säters mentalsjukhus fasta paviljong, den byggnaden där man förvarade de farligaste psykfallen. Det stället är verkligen creepy! Övergivet och till viss del brandhärjat, men ståtligt ändå. Man får naturligtvis inte gå in där men väljer man att strunta i det så finns det hål och ingångar lite varstans, det är inga problem alls att komma in.
Citera
2018-04-08, 12:44
  #6
Medlem
Var till frammegården i oktober förra året ,jag och tre kompisar. Va meningen att vi skulle stanna kvar övernattande men åkte hem ca 3 på natten. När vi kom in så kändes det bra inga konstigheter. Men när vi gick upp för trappen till övervåningen så kändes det som vi gick in i en vägg. Vi höll på att flyga bakot i trappen. När vi väl kom upp så va det tungt att andas. Hände inte så mycket mer. Vi gick ner å spelade kort. Hörde en Dunst som nån smällde igen en dörr. Jag och en till hörde barn gråt då fick vi nog och gick ut till bilen. Dom andra två va kvar i huset. Vi lyssnade på radio i bilen. Tjejerna i huset satte på Ghost radio. En kvinnlig röst sa musik , ute då höll vi på att skita ner oss haha. Fy fan det där huset är ont . Dom fick även fram djävulen, Alexander, svångrem ,ond nä har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback