Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 13:11
  #1
Medlem
RonHowards avatar
Hej,

Jag läste en artikel om ett utpressningsärende där gärningsmännen dömdes till relativt milda straff för utpressning. Än värre är det för BO som tvingades till skyddad adress och att flytta från staden till annan ort. Varför är det inte tvärtom?

Jag tänker dels att dessa GM endast har stake när de står i grupp och agerar i grupp, varför inte porta dem från staden i X antal år med löfte om fängelsetid om de syns i staden? På så sätt splittras man från gänget och tvingas förflytta sig. Offret tvingas inte heller straffas två gånger genom att dels bli utsatt för brott men även behöva rota sig på nytt i en annan del av landet.

Fördelar/Nackdelar med ovan nämnda lösning? Jag missar säkert något men tyckte ändå att det kunde vara en intressant diskussion.
Citera
2017-02-20, 13:37
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Hej,

Jag läste en artikel om ett utpressningsärende där gärningsmännen dömdes till relativt milda straff för utpressning. Än värre är det för BO som tvingades till skyddad adress och att flytta från staden till annan ort. Varför är det inte tvärtom?
Ja, varför är det så? Det är faktiskt en väldigt berättigad fråga att ställa och något som måste diskuteras. I de här fallen är det ju BO som får straffet kan jag tycka.
Men det är ju praktiskt svårt att porta någon från en viss stad eller samhälle. Det enda man kan göra är väl att hota med ett fängelsestraff om marken beträdes, så att säga.
Frågan är om det hjälper alla gånger?
Citera
2017-02-20, 13:56
  #3
Medlem
yggdrazils avatar
Har svårt att tro att detta skulle fungera. Det är jäkligt knepigt att hålla reda på var folk befinner sig sådär.

Jag misstänker också att det skulle krävas många ingripanden enligt en sådan regel, så det blir mycket jobb för polisen, och många kommer försöka och kanske lyckas med att komma undan.

När det gäller brott där skyddad identitet erbjuds är ju det man försöker undvika att brottslingen kan ta sig till brottsoffret. Då skulle man behöva vara jäkligt på hugget om man ska haffa någon som försöker ta sig igenom stan till brottsoffret.
Citera
2017-02-20, 15:18
  #4
Medlem
sebnies avatar
Det finns redan idag - kallas för "kontaktförbud". Det kan utfärdas även om det inte finns någon lagakraftvunnen dom.

Här är det omständigheterna som avgör hur mycket man blir portad. Kan vara en byggnad, stadsdel, men också en hel stad.

Att däremot porta en gärningsman från sin egna stad är i de flesta fall omöjligt, det krävs mycket särskilda skäl för det, i princip krävs det att gärningsmannen redan har en bostad på annan ort. Det är inte rimligt att kräva att en gärningsman ska flytta från sin egen stad, speciellt då det är svårt att få bostad och det bromsar då återanpassningen i samhället, speciellt om gärningsmannen får en icke frihetsberövande dom (som ändå räknas som fängelse, t.ex. IÖV, villkorlig dom, kontraktsvård, skyddstillsyn, eller annan typ av frigång).


Därför flyttar man istället brottsoffret. Detta brukar också kombineras med kontaktförbud. Det betyder att det är också lättare att utfärda kontaktförbud för ett större område, eftersom det då inte finns någon anledning för gärningsmannen att besöka nämnda ort, annat än i syfte att "söka upp" brottsoffret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback