Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-02-24, 11:58
  #49
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det närmsta du kan komma är att han gör "medvetet fel" och då blir det inte fel just eftersom det är medvetet gjort av en som vet exakt hur och vad som kommer hända.

Då är vi faktiskt tillbaka på att han kan göra dessa medvetna fel som topic syftar på.

Men allt detta spelar ingen roll eftersom det inte finns någon gud.
Igen.

Allsmäktigheten ger Gud möjlighet till att göra vad Gud vill.
Den reglerar inte om det nu skulle vara rätt eller fel.
Det avgör allvetandet.
Citera
2017-02-24, 12:02
  #50
Medlem
Mogrens avatar
Svårt att veta om Gud är närvarande överallt. Här är han i alla fall inte.
Citera
2017-02-24, 12:24
  #51
Medlem
Ubbe66s avatar
Det är klart att han är! I huvudet på alla IDIOTER!
Citera
2017-02-24, 15:21
  #52
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Igen.

Allsmäktigheten ger Gud möjlighet till att göra vad Gud vill.
Den reglerar inte om det nu skulle vara rätt eller fel.
Det avgör allvetandet.

Men är man allsmäktig så är man också allvetande per definition. Därför vet gud redan utgången av allt hen gör innan hen gör det. Därför faller det du säger.

Men som sagt, gud finns inte och därför faller hela tanken ändå. Någon som inte finns kan inte vara allsmäktig eller allvetande.
Citera
2017-02-24, 15:40
  #53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men är man allsmäktig så är man också allvetande per definition. Därför vet gud redan utgången av allt hen gör innan hen gör det. Därför faller det du säger.

Men som sagt, gud finns inte och därför faller hela tanken ändå. Någon som inte finns kan inte vara allsmäktig eller allvetande.
Nej det är man inte.
Det finns en orsak att begreppen finns och att de tilldelas som olika egenskaper hos Gud.

Allsmäktighet och strikt mening av omnipotens syftar på Guds frihet från att styras av fysiska begränsningar.

Därav frågan/paradoxen om Gud kan skapa en sten han själv inte kan lyfta.

Allvetandet avser Guds vetande.
Vilket ger att han visste att Adam skulle äta av äpplet och hela debaclet i Eden var en fars då det var uppenbart arrangerat från första stund att människan skulle synda.

Eller så var inte bibelns författare lika slängd i logik som mig och missade den lilla detaljen.

Men du har rätt i att den kristna guden som de givit honom inte finns det håller jag med dig om men om det finns en gud eller ej det vet jag inte men finner det högst otroligt.

Men det får jag reda på tids nog ändå.
Så det är en ickefråga egentligen.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback