Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-20, 14:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Ja, det var en hög marginal. Säkert kopplat till någons bonus också.
Ja precis..

VD är som sagt en kille som är på ett toppen humör när det går bra. Han har med andra ord sagt till oss säljare att vi kan "ta semester" lite när vi känner för det. Medans de stackars programmerarna och supporten jobbar häcken av sig..
Citera
2017-02-20, 14:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att ha en hög vinstmarginal är förstås strålande, och att den redan är hög är ju inget argument för att inte hålla upp den. Däremot är det ju så att 15 % av 15 miljoner är bättre än 18 % av 10 miljoner. D.v.s skulle nyanställningar göra att ni kan sälja mer är det förstås värt det. När volymerna sen kommer upp kommer ju även marginalen upp igen.

Ja precis. Tror dock att de är sugna på att pumpa ut så mycket pengar som möjligt i bolaget närmsta åren för att sedan sälja av det till en av de största aktörerna på marknaden.

Frågade far min om så var fallet och han knep igen och gav mig inga leads...
Citera
2017-02-20, 15:06
  #15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Ja precis. Tror dock att de är sugna på att pumpa ut så mycket pengar som möjligt i bolaget närmsta åren för att sedan sälja av det till en av de största aktörerna på marknaden.

Frågade far min om så var fallet och han knep igen och gav mig inga leads...

Haha, va? Varför är din far så hemlighetsfull? Du skriver "de", är det flera delägare? Om din far äger bolaget till 100 % förstår jag inte varför han inte kan ha en ärlig dialog med sin egen son? Det blir ju märkligt om du försöker kämpa för att få till nyanställningar, vilket gynnar bolaget i längden, om din far har en annan plan i hemlighet... Det kan ju vara så som du säger, att din far försöker "klä bruden" inför en försäljning, men det är väldigt märkligt agerat att inte säga något till dig.
Citera
2017-02-20, 15:26
  #16
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Ja precis..

VD är som sagt en kille som är på ett toppen humör när det går bra. Han har med andra ord sagt till oss säljare att vi kan "ta semester" lite när vi känner för det. Medans de stackars programmerarna och supporten jobbar häcken av sig..
Synd på så snygga häckar då
Men, det gäller ju att ha någon semester att ta ut också. Och vem fan vill ha senester nu???
Citera
2017-02-21, 08:39
  #17
Medlem
Intressant

Citat:
vi som jobbar på säljsidan fått i uppgift att ta hand om de kunder vi sålt till. Problemet är att det inte finns något att ta hand om. Kunderna klarar sig till 95% galant på egen hand och behöver nästan aldrig vår hjälp.

Citat:
Supporten och programmerarna har svårt att hinna med sina uppgifter medans vi på sälj kan ta det väldigt lugnt.
Citera
2017-02-21, 10:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, va? Varför är din far så hemlighetsfull? Du skriver "de", är det flera delägare? Om din far äger bolaget till 100 % förstår jag inte varför han inte kan ha en ärlig dialog med sin egen son? Det blir ju märkligt om du försöker kämpa för att få till nyanställningar, vilket gynnar bolaget i längden, om din far har en annan plan i hemlighet... Det kan ju vara så som du säger, att din far försöker "klä bruden" inför en försäljning, men det är väldigt märkligt agerat att inte säga något till dig.

Finns en till delägare som innehar en del A-aktier (Typ 15% av bolaget), men som du nämner så tror jag de "klär bruden" inför en försäljning -18 alt. -19.
Citera
2017-02-21, 10:06
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuukulgur
Intressant

Förstår att det verkar lite luddigt. Men vi säljare lär ut dem i programmet de köper av oss, vilket de klarar fint själv, medans supporten hanterar tekniska frågor som inte vi har någon kompetens till
Citera
2017-02-21, 10:26
  #20
Medlem
Clayton80s avatar
Tänk igenom vad som kommer att vara meriterande i din fortsatta karriär och försök ägna dig mer åt sådant. Har ägarna planer på att sälja företaget lär du väl inte sitta lika säkert som tidigare, så det här är inte läge att låta sig bli försoffad.
Citera
2017-02-23, 11:32
  #21
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Förstår att det verkar lite luddigt. Men vi säljare lär ut dem i programmet de köper av oss, vilket de klarar fint själv, medans supporten hanterar tekniska frågor som inte vi har någon kompetens till

Kan vara utmärkt idé att lära sig dessa tekniska svar.
Finns inget värre än en säljare som säljer sådant denne person inte själv begriper sig på. Och därmed lovar flygande ponnys till kunden som programmeraren och supporten i sin tur får ta hand om.
Citera
2017-02-23, 12:35
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kan vara utmärkt idé att lära sig dessa tekniska svar.
Finns inget värre än en säljare som säljer sådant denne person inte själv begriper sig på. Och därmed lovar flygande ponnys till kunden som programmeraren och supporten i sin tur får ta hand om.

Har ingen lust att sätta mig in i kodning
Citera
2017-02-23, 13:37
  #23
Medlem
Clayton80s avatar
TS känner inte att det kanske är lägligt att byta arbetsgivare? Anledningen till att jag frågar är att en person som arbetar med försäljning ju måste få möjlighet att arbeta med just det, vara ute och träffa kunder och få till avslut, inte sitta och rulla tummarna på kontoret. Med två års erfarenhet från denna arbetsgivare och förhoppningsvis goda referenser därifrån borde TS kunna skaffa något liknande säljjobb.
Citera
2017-02-27, 08:57
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
TS känner inte att det kanske är lägligt att byta arbetsgivare? Anledningen till att jag frågar är att en person som arbetar med försäljning ju måste få möjlighet att arbeta med just det, vara ute och träffa kunder och få till avslut, inte sitta och rulla tummarna på kontoret. Med två års erfarenhet från denna arbetsgivare och förhoppningsvis goda referenser därifrån borde TS kunna skaffa något liknande säljjobb.

Har faktiskt funderat en del i dina tankebanor. Men man är väl som övriga svenskar antar jag. Trygg i det man har...

Jobbar på en marknad som är ganska nischad. Vi är ett fåtal företag som håller på med det vi gör. Kanske 5-6 på marknaden och i dagsläget är bolaget jag jobbar på marknadsledande.

Har dock fått erbjudande av en "konkurrent" som ska utöka sitt säljteam. Dock är det inte en nära konkurrent deras produkt är inte hälften så utvecklad som vår men de säljer på pris. Simpelt och billigt. De har planer på att expandera utanför Sverige med, kan ju vara kul och vara med i ett sånt bolag.

Månadslönen är sämre än vad jag har i dagsläget. Idag har jag en bruttolön på 24,000 + provision. Hamnar snitt på 34-5 i månaden vilket jag är väldigt nöjd över i min ålder. Nya jobbet innebär en lön på 22,000 + provision. (samma typ av provision)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback