Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 11:00
  #1
Medlem
Clayton80s avatar
Jan Sohl, kommunfullmäktigeledamot för Sverigedemokraterna i Färgelanda kommun, föreslår att man ska sprida grisblod och slaktavfall överallt där muslimer samlas. Syftet sägs vara att därigenom provocera fram attacker från muslimer och i det läget kunna hävda självförsvar.

SR P4 Väst: Jan Sohl (SD): Sprid grisblod och slaktavfall från grisar där muslimer samlas

Citat:
"Mitt förslag är ju att vi ska börja med grisblod och slaktavfall från grisar och sprida det överallt där muslimer samlas sen tar vi nästa steg när dom blir förbannade och attackerar oss, för då blir det självförsvar och det tillåter lagen".

Detta skrev Jan Sohl i slutet av december på Facebook som svar på ett inlägg från SD:s partiledare Jimmie Åkesson.

I vanlig ordning dröjer det tills media börjar rapportera om sånt här innan SD agerar mot politikern, trots att Jan Sohls förslag skrevs som en kommentar på Jimmie Åkessons Facebook-inlägg och därmed kunde läsas direkt av SD-ledningen.

---

Vad tycker du om detta?
Varför är SD så långsamma när det kommer till sådana här sjuka uttalanden från SD-politiker?
Varför väntar SD tills media börjar skriva innan de agerar mot sånt här?
Citera
2017-02-20, 11:33
  #2
Medlem
Även om man kan tycka att idén är något smaklös så är den inte olaglig, varken att framföra som tanke eller utföra i verkligheten.

Kreativt tänkande bör uppmuntras hos dagens politiker, det är så man löser problem. Dock bör man nog inte framföra tankar som dessa till sin partiledning om man vill stanna kvar i partiet. Tyst handling är ibland att föredra.
__________________
Senast redigerad av 666ten 2017-02-20 kl. 11:41.
Citera
2017-02-20, 11:42
  #3
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Vilket jävla retard, och vilket ointelligent slöseri med tid.
Varför ge sig på muslimer som i de flesta fall inte besvärar någon alls förutom ett böneutrop här och där, när det finns riktigt smuts på gatorna idag?

Förvisso antar jag att mr Sohl skolkade så mycket från religionen i skolan att han inte vet skillnad på "muslim" och "utlänning".
Citera
2017-02-20, 11:44
  #4
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Även om man kan tycka att idén är något smaklös så är den inte olaglig, varken att framföra som tanke eller utföra i verkligheten.
Att sprida grisblod och slaktavfall "överallt där muslimer samlas" låter onekligen som en brottslig handling. Eller tror du att du kan sprida slaktavfall på detta sätt utan att ordningsmakten ingriper om det kommer till dess kännedom?

Citat:
Dock bör man nog inte framföra tankar som dessa till sin partiledning om man vill stanna kvar i partiet. Tyst handling är ibland att föredra.
Det här fallet visade att det inte ledde till någon åtgärd att framföra dessa sjuka tankar till SD-ledningen genom Jimmie Åkessons Facebook-sida. Det var först när media börjar skriva om saken som något händer.
__________________
Senast redigerad av Clayton80 2017-02-20 kl. 12:13.
Citera
2017-02-20, 11:56
  #5
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Även om man kan tycka att idén är något smaklös så är den inte olaglig, varken att framföra som tanke eller utföra i verkligheten.
Hur passar lagen om anstiftan in?
Citera
2017-02-20, 12:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Hur passar lagen om anstiftan in?

Ingen aning men jag kan tänka mig att om uppsåt går att bevisa, exempelvis genom att man skriver på sin partiledares blog att man tycker det här är en ypperlig idé, så antar jag att man i slutändan kan dömas för hets mot folkgrupp? Det är ju svårt då att i efterhand säga att:
"Nä, jag var bara på väg hem med en kasse blod, för att göra blodpudding, sen sprack påsen! Sicken osis va?".
Citera
2017-02-20, 12:11
  #7
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Ingen aning men jag kan tänka mig att om uppsåt går att bevisa, exempelvis genom att man skriver på sin partiledares blog att man tycker det här är en ypperlig idé, så antar jag att man i slutändan kan dömas för hets mot folkgrupp? Det är ju svårt då att i efterhand säga att:
"Nä, jag var bara på väg hem med en kasse blod, för att göra blodpudding, sen sprack påsen! Sicken osis va?".
Jag misstänker att man gör sig skyldig till en drös brott. Om du gör det med syfte att hetsa upp så är det väl hets. Om du gör det för att andra ska begå brott är det anstiftan. Sedan är det ju knappast lagligt att sprida slaktgrejer offentligt, och heller inte att hälla något på andra, oavsett substans.
Citera
2017-02-21, 10:45
  #8
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Även om man kan tycka att idén är något smaklös så är den inte olaglig, varken att framföra som tanke eller utföra i verkligheten.


Missat att kolla i Sveriges rikes lagbok?
Citat:
29 kapitlet, paragraf 7 miljöbalken
"Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst ett år
."

SD:s distriktsordförande verkar inte vara allt för happy
Citat:
– Vi ser allvarligt på det här. Det är ingenting som jag eller mitt parti står för. Det han har skrivit är bedrövligt, säger Matheus Enholm, distriktsordförande för Sverigedemokraterna Västra Götaland Norra.
Citera
2017-02-28, 20:38
  #9
Medlem
Reguluss avatar
En förundersökning om hets mot folkgrupp har nu inletts mot Jan Sohl med anledning av ett helt annat Facebookinlägg:

Jan Sohl (SD) utreds för hets mot folkgrupp

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6640675

Utredningen handlar om ett inlägg som Jan Sohl skrivit på Facebook om det somaliska bandylandslaget.

I det inlägget skriver Sohl "Så spelar dom somaliska invällarna bandy, kolla särskilt vilken fin klubbföring. klart som fan att en pinne blir ett vapen för primitiva människor. Verkar som om det enda dom kan är våldta och slåss".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback