Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 09:42
  #1
Medlem
I julas var jag i fjällen på skidresa, efter en afterski blir jag erbjuden skjuts av en vän som hade en snöskoter. Vi var båda rätt rätt onyktra. Nånting hände med snöskotern och vi kraschade in i ett träd. Det hela blev rätt illa, ambulans och polis kom, tog blodprover som bekräftade att vi inte var nyktra.

Nu undrar jag om jag som passagerare kommer att åka dit för detta? Jag borde vetat att föraren var full då vi kom från en afterski och skulle vidare till samma ställe.

Föraren hävdar dessutom att vi ska säga till polisen att vi inte vet vem av oss som körde, för då kommer vi tydligen komma undan lättare pga att polisen inte har bevis eller nåt i den stilen. Kan detta stämma? borde jag säga att jag inte kommer ihåg vem som körde? Kan vi vinna något på detta eller komma båda att straffas i samma skala istället?
Citera
2017-02-20, 10:06
  #2
Medlem
Blir nog bättre att säga att du inte körde - inte att du inte vet som som körde.

Du borde gå ganska säker om du enbart nekar till att du körde då du inte står som ägare till skotern.
Citera
2017-02-20, 12:15
  #3
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whole
[...] Föraren hävdar dessutom att vi ska säga till polisen att vi inte vet vem av oss som körde, för då kommer vi tydligen komma undan lättare pga att polisen inte har bevis eller nåt i den stilen. Kan detta stämma? borde jag säga att jag inte kommer ihåg vem som körde? Kan vi vinna något på detta eller komma båda att straffas i samma skala istället?
Det här säger din vän för att det är hans enda sätt att ha den minsta chans att komma undan. Det gynnar inte dig på något sätt.
Citera
2017-02-20, 13:56
  #4
Medlem
Men då blir ju nästa fråga, utsätter man sig för någon risk om man säger att man inte kommer ihåg vem som körde??? I rätten ja, då räknas det ju som mened, men innan i förhör och annat???
Citera
2017-02-21, 20:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Men då blir ju nästa fråga, utsätter man sig för någon risk om man säger att man inte kommer ihåg vem som körde??? I rätten ja, då räknas det ju som mened, men innan i förhör och annat???

Risken är ju att du säger att du inte kommer ihåg men din kompis säger att det var du...
Citera
2017-02-21, 20:48
  #6
Medlem
Det beror på. Äger du skotern eller den är hyrd i ditt namn, eller att du på annat sätt har hjälpt till att förse föraren med fordonet, kan du bli åtalad för medhjälp. Du kan även riskera förlora dina försäkringsförmåner.
Citera
2017-02-22, 14:17
  #7
Medlem
Tack för alla svar!

Jag åkte i princip bara med. Ni tror inte att det kan läggas ned i brist på bevis då?
- Jag vet att det låter lite märkligt då polisen mötte två blodiga personer bredvid en kraschad skoter...
Citera
2017-02-28, 11:32
  #8
Medlem
Hej, jag hade en vän som var i exakt samma sits som dig fast de var hen som körde, dock inte en snöskoter...

Det hela gick till rättegång och han blev endast dömd då passageraren kunde säga att han inte körde.
Det skulle förmodligen inte ens ha gått till rättegång ifall han bara sagt att han inte mindes vem som körde.

Om du är nära vän till din kompis och litar på honom så tycker jag att ni båda ska säga att ni inte kan säga med säkerhet om vem som körde, kan nästan säga säkert att det inte går till rättegång då....

för det är inge kul o ha rattfylla i sitt register.....

Om det nu är så att du inte bryr dig så mycket om din vän och bara dig själv så är det väl bäst och säga att du satt bak och han körde....

Edit: ni nämnde inget på plats till poliserna om vem som körde? För det kan ha rätt stor betydelse.... har ni inte gjort det så kan din kompis gå säkert ifall ni säger i förhör att ni inte minns,

PS: du kan ljuga hur mycket du vill i förhör....utan att riskera straff
__________________
Senast redigerad av anonym132 2017-02-28 kl. 11:34.
Citera
2017-02-28, 12:04
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym132
PS: du kan ljuga hur mycket du vill i förhör....utan att riskera straff

Det må vara lagligt att ljuga i förhör, men är man inte försiktig med vad man säger så kommer lögnerna komma fram och då tappar man trovärdighet i en eventuell rättegång.
Citera
2017-02-28, 12:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whole
Tack för alla svar!

Jag åkte i princip bara med. Ni tror inte att det kan läggas ned i brist på bevis då?
- Jag vet att det låter lite märkligt då polisen mötte två blodiga personer bredvid en kraschad skoter...

Antar att ni redan i julas sa vem som körde och vem som åkte med.

Om man i 'princip' bara åker med.... åker man bara med då, eller åker man med på något annat sätt..?

Det har ju gått två månader nu.... och ni var antagligen väldigt onyktra vid tillfället.
Kommer ni ens ihåg någonting av händelsen...?
Citera
2017-02-28, 12:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det må vara lagligt att ljuga i förhör, men är man inte försiktig med vad man säger så kommer lögnerna komma fram och då tappar man trovärdighet i en eventuell rättegång.

Precis, men tanken är ifall de båda håller sig till att ingen vet vem som körde och de inte sagt något på olycksplatsen till polisen så kommer det aldrig gå till rättegång... för de har inget att gå på...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback