Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-20, 09:31
  #1
Medlem
brunnsangs avatar
Hej, planerar en fyra dagars semester i antingen Polen eller Lettland. Blir antingen flyg till Liepaja elle Riga om valet faller på Lettland. I Polen tänkte jag utgå från Gdansk.

Kan ta flyg eller bil men eftersom jag vill uppleva så mycket som möjligt så undrar jag om det är nån som har tips om vilken stad jag borde utgå ifrån.

Är intresserad av att gå runt på slagfält och där lockar ju Kurland i Lettland, men hur ser utbudet ut där med museum osv? Bättre att dra till Gdansk och utgå därifrån?

Söker slagfält / museum / bunkrar

Gärna tips på om de finns nån som erbjuder sök med metalldetektor på slagfälten också .

Nån som har tips på hur man ska lägga upp resan ? Egna erfarenheter?
Citera
2017-02-20, 11:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Hej, planerar en fyra dagars semester i antingen Polen eller Lettland. Blir antingen flyg till Liepaja elle Riga om valet faller på Lettland. I Polen tänkte jag utgå från Gdansk.

Kan ta flyg eller bil men eftersom jag vill uppleva så mycket som möjligt så undrar jag om det är nån som har tips om vilken stad jag borde utgå ifrån.

Är intresserad av att gå runt på slagfält och där lockar ju Kurland i Lettland, men hur ser utbudet ut där med museum osv? Bättre att dra till Gdansk och utgå därifrån?

Söker slagfält / museum / bunkrar

Gärna tips på om de finns nån som erbjuder sök med metalldetektor på slagfälten också .

Nån som har tips på hur man ska lägga upp resan ? Egna erfarenheter?
Jag tror det är förbjudet för privatpersoner.
Citera
2017-02-20, 12:18
  #3
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag tror det är förbjudet för privatpersoner.


Vet att det finns olagliga gravplundrare men de e inte det jag e intresserad av. Kan tänka mig en laglig organisation, finns dom som letar efter fallna soldater och gräver upp, identifierar och begraver dom under fina ceremonier där efterlevande deltar och äntligen får ett svar på alla frågor.

Vill sitta på en stubbe inne i skogen bland bunkrar å skyttegravar å bara insupa faktumet om vad för sorts helvete som utspelade sig på platserna och titta mot träden och fundera på hur mycket dom sett.

Vill verkligen gå med detektor å hitta hjälmar å gamla vapen, utrustning m.m men det är ett moraliskt dilemma med tanke på att man kanske råkar skända någon. Är verkligen inte ute efter "skatter" , söker mer stämningen
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2813999

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback