Väldigt intressant - jag har också funderat över detta. Fyrverkerier är ju inte främst till för att spränga saker så effektivt som möjligt, utan för att vara effektfullt - men flash är ju helt klart rätt kraftigt.
Det finns ju lite andra sprängämnen (förutom dynamit) som är ganska lätta att göra och säkra, men kräver en primärladdning för att detonera - där skulle ju kanske flash kunna vara användbart för att göra t ex en tändhatt av också.
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
1,5 - 3 kg dynamit svarar kanske emot ca 10 kg flash, Dynamiten ger dock inte alls lika mycket rök, Gräver du dock ner 1,5 - 3 kg dynamit vid foten av stubben så blir stubben helt pulvriserad, och du har ett 1 m brett och djupt hål där. Smällen blir dock betydligt hårdare ljudmässigt. Det är svårt att fånga upp det ljudet realistiskt med vanliga mikrofoner och högtalarna kan ändå i regel inte förmedla "hårdheten" i smällen.
Vilket många militärer fått erfara efter att bara sett explosioner på film, militära och civila sprängämnen ger en hårdare smäll. De flesta biofilmer är gjorda med pyrotekniska sprängningar istället för med äkta sprängämnen.
Det är inte SÅ svårt med bra grejer. Man kan ju såklart inte återge verkliga ljudnivåer - men det går ju att få det att låta ganska naturligt ändå. Det krävs ju ändå såklart hyggliga hörlurar eller högtalare (lyssna på dessa filmer med enkla datorhögtalare blir ju inte rättvisande).
https://www.youtube.com/watch?v=33kOUc84s0I
https://www.youtube.com/watch?v=4l9jzfpkhm4
Det är främst 2 skäl till att explosioner inte återges naturtroget på kommersiell film.
Det första är ju att ljudet komprimeras rejält. Man "trycker upp" även dom svaga delarna av ljudet nära maxnivån, så att man ska få så hög volym som möjligt i förhållande till hur man ställer in volymkontrollen.
TV-reklamen är ju exempel på extremt komprimerat ljud (det stör nog dom flesta av oss att det "blir så jävla högt" när den kommer). Dom gör samma sak med filmer - bara det att det inte är fullt lika kraftigt som reklamen (men ändå tillräckligt för att förstöra ljudkvaliteten).
Det gör ju att det inte går att återge smällar på ett bra sätt - allt ljud (även svagare som dialog, musik mm) ligger redan nära maxnivån och det finns knappt nåt utrymme för ljudtoppar.
Till viss del måste man ju förstås komprimera kraftiga smällar då man inte kan återge verkliga nivåer - men den graden dom gör det i film är alldeles för hög för att ljudet ska kunna återges på ett sätt som iallafall påminner om verkligheten.
Det andra skälet är den typen av mikrofoner dom använder. Dom är oftast med riktverkan och p g a sin natur tar riktade mikrofoner inte upp låga frekvenser speciellt bra. Den där lågfrekventa "vågen" man känner i kroppen vid större explosioner (som ofta gränsar till infraljud) tas i princip inte upp alls.
För att det sen ändå ska bli effektfullt, så förstärker dom upp och lägger på fejkad bas i efterhand. Vilket då inte blir speciellt realistiskt, utan mest ett odefinierbart muller.