Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-24, 13:27
  #13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Du borde överväga att byta ut hela stallet. Vad är det för gitarr?

Känns lite överkurs att byta stallet, om det inte är uppenbart defekt. Som Krimjouren skriver är det oftast sadeln som är boven i dramat. På billiga gitarrer kan sadeln vara tillverkad av plast, vilket innebär att den kniper strängarna. Kan räcka med att man töjer lite, så stämmer den ur sig.

Byt till grafitsadel, enkelt och billigt.
Citera
2017-02-27, 10:42
  #14
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Känns lite överkurs att byta stallet, om det inte är uppenbart defekt. Som Krimjouren skriver är det oftast sadeln som är boven i dramat. På billiga gitarrer kan sadeln vara tillverkad av plast, vilket innebär att den kniper strängarna. Kan räcka med att man töjer lite, så stämmer den ur sig.

Byt till grafitsadel, enkelt och billigt.

Absolut, det har du helt rätt i men jag syftar mer på att rent generellt runt prisklasserna 3-5000SEK så är inte alla attiraljer top-notch om du förstår vad jag menar så att i the long run så skulle jag personligen byta ut stallet till något mer stabilare, behöver inte kosta skjortan.

Beror ju på vilken spelstil man har som gitarrist med men av gitarrmodellen att döma så tippar jag på lite hårdare musik och då kan det bli bra irriterande om man behöver stämma gitarren var 10:e minut.
Citera
2017-03-03, 13:06
  #15
Medlem
3487s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kev999
så här har jag satt mina fjädrar
https://gyazo.com/211a85dbe388235cbc9515f046b9380d
Sätt fjädrarna rakt istället, de spänner bättre då. Du kan även sätta dit en eller två fjädrar till samt skruva åt skruvarna lite om det behövs. Som sagt så ska du inte heller köra med floating tremolo om du vill att den ska hålla stämman.
Citera
2017-03-11, 19:58
  #16
Medlem
miloudots avatar
Detta tyckte jag var intressant angående gitarrer som stämmer om sig och kanske kan hjälpa dig:

https://youtu.be/NCvfOBLIa60
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback