Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 22:15
  #1
Medlem
Hejsan alla Flashbackare!
Jag har fått en kompis att såga till ett par skivor av en ganska grov tall till mig.
Tanken är att göra ett bord av dessa så småningom.

Jag har dock 0 koll på hur jag ska torka dessa utan att dem spricker, dem är cirka 5 cm tjocka och är sågade idag. Så, är det någon som har några tips?
Eller rent utav gjort ett liknande projekt själv?

Vad händer om jag skulle ställa ner dem i förrådet bara och låta dem stå där och gotta sig ett tag?

Tackar på förhand allesammans!
~ Franalla
__________________
Senast redigerad av Franalla 2017-02-19 kl. 22:16. Anledning: Edit; lade till lite text.
Citera
2017-02-19, 22:20
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Snickerier brukar torka 3-6 år för möbelvirke. Torkar det sakta spricker det mindre. Hur du än torkar slår det sig så om ett par år när du är klar att bygga ditt bord hoppas jag att du har sparat ihop pengar till verktyg som kan plana skivan. Annars blir frun arg när tallrikarna glider av bordet.
Citera
2017-02-19, 22:33
  #3
Medlem
Men prutthål också, så länge kan jag ju inte vänta

Plana har jag inte funderat nåt på än, just nu ligger torkningen i fokus. Resten löser sig
Citera
2017-02-20, 03:03
  #4
Medlem
INTPs avatar
Trä krymper när det torkar, det spricker för att det krymper olika mycket i olika riktningar, och olika mycket om olika områden torkar olika snabbt.
Mest krymper träet längs årsringarnas riktning, det är därför en rund stock får en eller flera sprickor av "tårtbitstyp" - när årsringarna blir kortare räcker träet inte hela vägen runt längre, någonstans måste det spricka så träet kan röra sig. En bräda bör inte spricka nämnvärt eftersom den redan är utkapad och kan röra sig ganska mycket efter behov, men beroende på hur årsringarna ligger i brädan kommer den sannolikt bli mer eller mindre kupad när den torkar.

"Täta" ändträet genom att t.ex. smeta trälim över brädans ändar, eller där måla med lämplig färg. Då torkar brädan bara "från sidorna", man slipper att ändarna torkar snabbast, krymper mest och därför får sprickor.

Lägg brädorna på ett plant golv (eller motsvarande) med träribbor utplacerade med jämna mellanrum både under och mellan dom så luft kan cirkulera runt, utan att dom ligger ojämnt och blir skeva av det. Jag hade nog valt att placera dom i t.ex. ett ouppvärmt uthus, lada eller liknande med bra ventilation, och låtit dom torka i den takt vädret tillåter. Torkar säkert snabbare i ett uppvärmt förråd eller liknande med låg luftfuktighet, men då ökar även risken att det spricker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback