Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-02-27, 18:33
  #37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
han har väl byt ner sig till 6,5 för att han hade lite otur med genomskott och sköt ihjäl en utav sina egna hundar

Hå-fan. Jag är uppenbart ouppdaterad om vad som hänt svenska jaktprofiler. Den senaste intervjun jag läste med sagde björnjägare argumenterade han enligt principen hellre lite mer än man behöver än lite för lite (som argument för 9,3x62).

Citera
2017-02-27, 22:46
  #38
Medlem
Motor_666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Många använder 44 Magnum på Svalbard mot isbjörnar.
En revolver du har i hölster som skydd om olyckan skulle vara framme.
Enklare på korta avstånd.

Kropp och skinnarmo nöjde sig med en .357 på sin polartur. Men isbjörn sköt dom!
Citera
2017-03-01, 00:29
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Kropp och skinnarmo nöjde sig med en .357 på sin polartur. Men isbjörn sköt dom!


En revolver hade varit att foredra for mig. Tyvarr sa far man inte ha dessa i skogen i Kanada om man inte har speciellt tillstand, tex ar professionell "trapper" eller arbetar ute i vildmarken.

Lite lojligt da man kan ga omkring med en sadan har i vildmarken (eller kora runt med pa passagerarsatet i bilen, helt olast) http://www.bullseyelondon.com/iwi-ta...an-canada.html, men har man en liten .22 kalibrig revolver i skogen blir det kanske fangelsestraff pa 2 ar...

Det ar snack om att andra pa dessa ologiska regler tack och lov.
Citera
2017-03-01, 00:53
  #40
Medlem
Toolmans avatar
30-06 är standardbeväpningen utanför Longyearbyen. Siriuspatrullen brukar också 30-06 med Normas 10mm/Glock 20 som backup. De hade först 9mm med det var tydligen i klenaste laget mot isbjörn.

Vill minnas något amerikanskt test där 30-06 kom bäst ut när det gällde inträngning. De tuffare kalibrarna som 460 Weatherby Magnum hade stora problem med defragmentering av kulorna till trots att det brukades de hårdaste kulorna.
Citera
2017-03-01, 13:54
  #41
Medlem
Då TS bor i Kanada så är nog 45-70 ett utmärkt val.

Annars skulle jag vilja slå ett slag för 358 Winchester. Låter som en helt utmärkt kaliber för björn och älg på kortare håll

https://en.wikipedia.org/wiki/.358_Winchester
Citera
2017-03-01, 16:24
  #42
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Träffar du rätt så dör naturligtvis björnen.


träffar du dåligt så spelar det ingen större roll vad för kaliber du använder, men 9,3x62 och 308 är även det väldigt bra kalibrar att använda om det är risigt, tänkte slug eller eventuellt bock kan vara bra för chockverkan, men det är lite av en smaksak.
Citera
2017-03-01, 22:33
  #43
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstadkille
Då TS bor i Kanada så är nog 45-70 ett utmärkt val.

Annars skulle jag vilja slå ett slag för 358 Winchester. Låter som en helt utmärkt kaliber för björn och älg på kortare håll

https://en.wikipedia.org/wiki/.358_Winchester


Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
träffar du dåligt så spelar det ingen större roll vad för kaliber du använder, men 9,3x62 och 308 är även det väldigt bra kalibrar att använda om det är risigt, tänkte slug eller eventuellt bock kan vara bra för chockverkan, men det är lite av en smaksak.
Njae.

Ur en dålig vinkel kommer en 9,3x62 ha lättare för att leta sig fram till vitala organ än en 6,5x55/.308. Så sannolikheten ökar för dålig skottverkan med de två senare.

De två sistnämnda är dessutom ganska känsliga för ris (vilket iofs alla spetskulor är).

Vad du menar med 'slug eller bock' förstår jag inte riktigt. Men en slug har bra penetration och är tämligen okänslig för ris, ja. Oavsett vad den är skjuten ur för vapen.
Citera
2017-03-01, 22:49
  #44
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
träffar du dåligt så spelar det ingen större roll vad för kaliber du använder, men 9,3x62 och 308 är även det väldigt bra kalibrar att använda om det är risigt, tänkte slug eller eventuellt bock kan vara bra för chockverkan, men det är lite av en smaksak.
Vad är bock för ammunition? Eller menar du buckshots?
Citera
2017-03-01, 22:53
  #45
Medlem
mannenpatakets avatar
gå i ide- bear grylls
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback