Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 21:19
  #1
Medlem
Tjena Flackbackers.

Jag är väldigt intresserad av Ethical Hacking men jag är fortfarande en nybörjare som har en mycket lång väg framför mig. Penetrationstester, sårbarheter i system, hur hackerverktyg fungerar och hur man använder dem för ett rättsligt syfte har blivit ett väldigt stort intresse för mig.

Nu kommer vi till poängen med mitt inlägg här: Jag vill studera ett program som lutar mot IT-säkerhet/Ethical Hacking (eftersom jag vet att det är vad jag vill arbeta med i framtiden) men har lite svårigheter med att hitta en utbildning och universitet som passar mig bäst.

Än så länge så funderar jag på Datavetenskap eller Data och Systemvetenskap på SU och Civilingenjör / Informationsteknik eller Civilingenjör / Datateknik på KTH.

För övrigt så bor jag i Stockholm och har inga planer på att studera utanför huvudstaden. Vilket/vilka universitet/högskola och program skulle ni rekommendera mig?

Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig lite här.
Citera
2017-02-19, 21:41
  #2
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2017-02-19, 22:07
  #3
Medlem
Ethical Hacking och certifieringen CEH är... ett symptom på hur marknaden ser ut. Betala pengar, få ett papper utan riktiga meriter som din arbetsgivare sen kan använda som säljargument för potentiella kunder ("våra pentestare är certifierade enligt CEH").

Bra pentesters brukar vara självlärda och ha ett djupt och/eller brett intresse inom säkerhetsområdet. Skolor brukar inte vara så bra på att lära ut sånt.

Av de utbildningsvalen du räknar upp är Civilingenjör / Datateknik det som ger dig bäst förutsättningar för framtida anställningar rent generellt, och du slipper låsa in dig i IT-säkerhetsbranchen.

Om vi pratar om hur vi tror framtiden kommer att se ut så är områden som machine learning, deep learning och andra fält inom AI rätt intressanta just nu och de kommande åren. Då är det bra att ha en god grund inom matematik och statistik på högskolenivå, och/eller god programmeringskunskap.

"ethical hacking" handlar mest om att använda verktyg som andra utvecklat, och skriva tråkiga rapporter som mindre kunniga personer på (ofta större, byråkratiska, "enterprise", eftersom de har budgetar för det) företag ska kunna visa upp för sin(a) chef(er) så att de kan visa på att deras arbete inom att förbättra företagets säkerhet går framåt, och att de därför bör ha kvar sin anställning/få mer resurser. Gärna lite grafer som visar nedåtgående risktrender, i olika färger och utföranden. Och företagen som säljer konsulttjänster inom pentesting formar sig efter efterfrågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback