Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 21:12
  #1
Medlem
Hej!
Jag och min pojkvän vill gärna flytta ihop med varandra, han bor i en lägenhet med förstahandskontrakt och tanken är att jag skall flytta in hos honom. Problemet är att jag själv enbart hyr i andrahand och vill inte hamna i situationen där vi möjligtvis gör slut och han kan kasta ut mig. Så min fråga är ifall någon av er vet ifall Familjebostäder Göteborg skriver in en till på hyreskontraktet i efterhand ?
Citera
2017-02-19, 21:16
  #2
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ML901
Hej!
Jag och min pojkvän vill gärna flytta ihop med varandra, han bor i en lägenhet med förstahandskontrakt och tanken är att jag skall flytta in hos honom. Problemet är att jag själv enbart hyr i andrahand och vill inte hamna i situationen där vi möjligtvis gör slut och han kan kasta ut mig. Så min fråga är ifall någon av er vet ifall Familjebostäder Göteborg skriver in en till på hyreskontraktet i efterhand ?

Så du skall ställa det som villkor till honom? "Halvt kontrakt, annars blir det inget!"
Citera
2017-02-19, 21:16
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ML901
Så min fråga är ifall någon av er vet ifall Familjebostäder Göteborg skriver in en till på hyreskontraktet i efterhand ?

Nej. Aldrig.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-02-19 kl. 21:46.
Citera
2017-02-19, 21:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Så du skall ställa det som villkor till honom? "Halvt kontrakt, annars blir det inget!"


Ja faktiskt.
Jag har redan gjort det misstaget med mitt ex då jag blev utkastad på gatan och det är inte roligtsom du säkert förstår
Citera
2017-02-19, 23:30
  #5
Medlem
Flytta då in hos dig och be han hyra ut sin lägenhet i andrahand via möjligheten att pröva samboskap. Det kommer Familjebostäder gå med på för iaf ett halvår, kanske ett år.
Då får du iaf lite tid på dig att känna av vart åt det barkar med förhållandet.
Förklara för din kille hur du tänker och berätta om tidigare negativa erfarenheter så förstår han förhoppningsvis. Han får ju dessutom behålla sin lägenhet och om det funkar fint för er så flyttar ni sen tillbaka till hans lägenhet.
Citera
2017-02-20, 09:27
  #6
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ML901
Ja faktiskt.
Jag har redan gjort det misstaget med mitt ex då jag blev utkastad på gatan och det är inte roligtsom du säkert förstår
Om ni har varit tillsammans ett tag så känner han nog att du inte vill komma vidare i förhållandet om du inte kan ta den risken.

Du kan inte skriva dig på kontraktet i efterhand men skulle han byta till en annan lägenhet hos Familjebostäder så kan du stå med på det nya kontraktet om du har inkomst och inga betalningsanmärkningar.
Har du varit skriven på adressen ett par år så kan du också få ta över lägenheten om han väljer att flytta till något annat och den gamla lägenheten inte behöver bytas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback