Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 21:05
  #1
Medlem
Läser ofta i samband med brott att potentiella vittnen " inte är intresserade av att prata med polisen".
Oftast är det människor i samma kretsar som brottsoffer ich gärningsman.
Blir vansinnig på att man accepterar detta resonemang i Sverige. Hade gärna sett att det kriminaliseras att man undviker att vittna. Eller varför inte ta in personerna på ett förhör "a la gamla amerikanska deckare" där både näsbenet och/eller knäskålarna ryker vid uppstudsighet..

Men , nä nä. I Sverige nöjer vi oss med att " han var inte intresserad av att berätta"

Vad tycker ni?
Citera
2017-02-19, 21:12
  #2
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Man kanske är rädd? Alla är, bor inte, och umgås med medelklasssvennar som du.
Citera
2017-02-19, 21:14
  #3
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaddeBernadotte
Läser ofta i samband med brott att potentiella vittnen " inte är intresserade av att prata med polisen".
Oftast är det människor i samma kretsar som brottsoffer ich gärningsman.
Blir vansinnig på att man accepterar detta resonemang i Sverige. Hade gärna sett att det kriminaliseras att man undviker att vittna. Eller varför inte ta in personerna på ett förhör "a la gamla amerikanska deckare" där både näsbenet och/eller knäskålarna ryker vid uppstudsighet..

Men , nä nä. I Sverige nöjer vi oss med att " han var inte intresserad av att berätta"

Vad tycker ni?
Tack och lov är det frivilligt om man skall öppna munnen eller ej. I synnerhet om
man ej är misstänkt för brott. Stalin och Idi Amin m.fl. hade givetvis en annan
uppfattning om saken då medborgarna räknades som skit i dessa länder.

Så i en demokrati kan man aldrig tvinga någon att tala. Vilka problem det än kan
leda till i utredningar.
Citera
2017-02-19, 21:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenBlitz.
Man kanske är rädd? Alla är, bor inte, och umgås med medelklasssvennar som du.

Tönt!

Jag pratar inte om vittnena, utan att polisen borde få större befogenheter och handlingsutrymme vid dessa uppenbara fall...

För övrigt rör jag mig ej i medelklass, utan i överklass..
Citera
2017-02-19, 21:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Tack och lov är det frivilligt om man skall öppna munnen eller ej. I synnerhet om
man ej är misstänkt för brott. Stalin och Idi Amin m.fl. hade givetvis en annan
uppfattning om saken då medborgarna räknades som skit i dessa länder.

Så i en demokrati kan man aldrig tvinga någon att tala. Vilka problem det än kan
leda till i utredningar.

Du har förstås rätt i sak, men om vittnet anses skydda brottslingen så borde handlingsutrymmet vara större. Men jag förstår att man kan vara tveksam till att ge polisen ökade befogenheter då vilka klåpare som helst jan bli inkvoterade idag..
Citera
2017-02-20, 04:24
  #6
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Blir också vansinnig på detta. Ett sånt här beteende är exakt vad som gör att det växer fram ett parallellsamhälle där andra lagar, regler och hederskodex gäller. Förortsgangstrarna beblandar sig inte med dem "andra".

Desto mer Sverige "avviker" från en hård linje kommer det bli en mönster som inte bara kommer förvärras för varje år (kan det bli värre?) utan till sist blir omöjligt att bryta. Vi är nog tyvärr redan där när barn i Göteborg får sätta livet till p.g.a. den samvetslösa invandrarkriminaliteten.

Som vanligt står Ygeman och Röfven med skägget i brevlådan och vet varken ut eller in, när det behövs snabba lagändringar NU! Utvisning och hot om utvisning av familj ska alltid vara första prioritet när det är kriminella hubba bubbas inblandade, annars går det inte in i deras jävla skalle att det är allvar. De pissar på polisen och det svenska samhällets rättskipning i sin nuvarande mjäkiga form.
Citera
2017-02-20, 04:48
  #7
Medlem
de.Montforts avatar
Då ska samhället kunna garantera vittnets trygghet något samhället inte är kapabel till idag.
Citera
2017-02-20, 12:41
  #8
Medlem
Så här i efterhand så har jag insett att jag gjorde en dum grej för ett tag sedan.
En enkel smitningsolycka där jag satte efter smitaren som tog till benen när han inte kunde köra ifrån mig.
Ja, det var korkat av mig då jakten ledde in i ett bostadsområde där en svensk man inte ska kaxa upp sig.
Men även när vi ringde polisen och där föraren hade övergivit en bil för ca: 75 000kr i värde var polisen intresserad. Med tanke på att killen släppte en värdefull bil i ett område med hög brottslighet så insåg jag polisens prioriteringar. För självklart lämnade inte han en så dyr bil pga en smitning. Något måste ha funnits i bilen som var vära att springa för.
Allt polisen gjorde var att hänvisa till polisstationen så den påkörda killen kunde göra en anmälan.

Och i samma veva dog mitt civilkurage. Jag kommer ge polisen samma service som de själva ger.
Hjälper inte ni, medborgarna så kan ni fan glömma att medborgarna hjälper er.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback