Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 20:46
  #1
Medlem
Stockholms stad storsatsar på kista. Man planerar för att bygga ett flertal bostäder. Nya hotell och öppna upp för nya företag samt ny tvärbanne linje. Jag har noga studerat byggplanerna och hittat följande:

1) Kista gård: Utbyggnad med 2 etapper ca 300 lägenheter

2) Kista äng: 1550 bostäder samt ny grund och förskola

3) Kvarteret odde/kistadal: 2000 bostäder och 350 studentbostäder i gamla IBM byggnaden.

4) Sports hotell of sweden: Nytt hotell, konferens anläggning samt 160 nya bostäder

5) Kista square garden: ca 360 bostäder samt nytt hotell och service anläggning vid janstenbeckstorg

6) kvarteren Myvatten och Dalvik: ca 440 bostäder som klövern bygger i industriområdet

7) Comfort hotell kista: Öppnar hösten 2017

Ovannämnda projekt kommer att genomföras. Utöver detta så har Lomar och RSS lämnat in ansökan om att bygga 5000 bostäder i kista/helenlund med nya höghus.

Sammantaget ser det således ut som att stadsdelen kommer att växa med ca dubbla befolkningen.

Nu till frågan. Kommer Kista fortskrida att vara getto stämplat? Eller kan trenden vända så att kista blir ett attraktivt område?

Vad säger folket? Blir det en hit eller en vacker slum
Citera
2017-02-19, 21:15
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexander136
Stockholms stad storsatsar på kista. Man planerar för att bygga ett flertal bostäder. Nya hotell och öppna upp för nya företag samt ny tvärbanne linje. Jag har noga studerat byggplanerna och hittat följande:

1) Kista gård: Utbyggnad med 2 etapper ca 300 lägenheter

2) Kista äng: 1550 bostäder samt ny grund och förskola

3) Kvarteret odde/kistadal: 2000 bostäder och 350 studentbostäder i gamla IBM byggnaden.

4) Sports hotell of sweden: Nytt hotell, konferens anläggning samt 160 nya bostäder

5) Kista square garden: ca 360 bostäder samt nytt hotell och service anläggning vid janstenbeckstorg

6) kvarteren Myvatten och Dalvik: ca 440 bostäder som klövern bygger i industriområdet

7) Comfort hotell kista: Öppnar hösten 2017

Ovannämnda projekt kommer att genomföras. Utöver detta så har Lomar och RSS lämnat in ansökan om att bygga 5000 bostäder i kista/helenlund med nya höghus.

Sammantaget ser det således ut som att stadsdelen kommer att växa med ca dubbla befolkningen.

Nu till frågan. Kommer Kista fortskrida att vara getto stämplat? Eller kan trenden vända så att kista blir ett attraktivt område?

Vad säger folket? Blir det en hit eller en vacker slum

Jag tror att ghettobefolkningen ökar med fler än vad som flyttar in i dessa nybyggen så det hela blir nog ett segrerat fiasko..
Citera
2017-02-19, 21:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror att ghettobefolkningen ökar med fler än vad som flyttar in i dessa nybyggen så det hela blir nog ett segrerat fiasko..


Hur tänker du då? I närförorterna husby/akalla byggs det noll. Hur ska då ghettobefolkningen öka. Ovanämda skrivt resulterar ju i 4-5000 bostäder på 5-6 år. Det är ca 12 000-15 000 personer som flyttar in.
Citera
2017-02-19, 21:59
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexander136
Hur tänker du då? I närförorterna husby/akalla byggs det noll. Hur ska då ghettobefolkningen öka. Ovanämda skrivt resulterar ju i 4-5000 bostäder på 5-6 år. Det är ca 12 000-15 000 personer som flyttar in.

Man bor helt enkelt fler i befintliga bostäder. Finns det inga andra bostäder så har man inget val, och invandrarfamiljer får ofta många barn men får trängas i små lägenheter.
Citera
2017-02-19, 22:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Man bor helt enkelt fler i befintliga bostäder. Finns det inga andra bostäder så har man inget val, och invandrarfamiljer får ofta många barn men får trängas i små lägenheter.


Lol. Inadekvat svar. Så du menar att somalierna i husby knullar så mycket att de får till det med 15 000 personer till på 5-6 år och bor kvar på samma yta.
Citera
2017-02-19, 22:41
  #6
Medlem
Spänningarna mellan öster och väster om tunnelbanan borde bli något som påminner om israeliska bosättningar på västbanken. Med en rejäl mur och beväpnade checkpoints så kommer det nog funka bra.
Citera
2017-02-19, 23:04
  #7
Medlem
Köverns projekt hoppas jag innerligt blir i stil med Dreems förslag. Det ser riktigt nice ut!

http://www.dreem.se/wp-content/uploa...ow-533x800.jpg

Angående din frågeställning, bryr mig inte så mycket, men jag hoppas Kistas skyline får tillåtelse att utvecklas, det är ett ställe där det bevisligen går att bygga högre hus utan att t ex Länsstyrelsen blockar. Dessutom förknippar jag väl inte Kista i sig med ghetto problematiken direkt, men det ligger ju mitt i ett större område som har stora problem, "omringat" av problemområden. Löser man en del av problemen i de områdena, så är mycket vunnet.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-19 kl. 23:20.
Citera
2017-02-20, 00:44
  #8
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexander136
Hur tänker du då? I närförorterna husby/akalla byggs det noll. Hur ska då ghettobefolkningen öka. Ovanämda skrivt resulterar ju i 4-5000 bostäder på 5-6 år. Det är ca 12 000-15 000 personer som flyttar in.

Om det är sociala problem du syftar på kan väl dessa också öka inom det befintliga bostadsbeståndet? Säg att det är sociala problem i en viss procentantel av lägenheterna och så ökar den procentandelen.

Eller också leder nybyggnationen till procentuellt sett och eventuellt även numerärt färre sociala problem.

Jag gissar att det kan bli ca 2 personer per lägenhet i snitt. Varför skulle de bygga en massa treor och fyror därute? (Finns redan många.)

Vet man något om upplåtelseformer?
Citera
2017-02-20, 00:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Om det är sociala problem du syftar på kan väl dessa också öka inom det befintliga bostadsbeståndet? Säg att det är sociala problem i en viss procentantel av lägenheterna och så ökar den procentandelen.

Eller också leder nybyggnationen till procentuellt sett och eventuellt även numerärt färre sociala problem.

Jag gissar att det kan bli ca 2 personer per lägenhet i snitt. Varför skulle de bygga en massa treor och fyror därute? (Finns redan många.)

Vet man något om upplåtelseformer?

Mycket bra frågeställningar. Jag drog igång frågan då jag tänker på andra bostadsområden där man genomfört massiv byggnation som sedan blivit en succé. Exempelvis Liljeholmskajen, arenastaden, järvastaden etc. Har har priserna rusat efter byggnation.

Det som ska byggas i kista är nästintill likartat i volym.

Majoriteten av bostäderna kommer upplåtas som bostadsrätt. Kommer förvisso dock vara en hel del hyresrätter också. Fördelningen är någonstans mellan 60-70% för bostadsrätter överlag.

Avseende ytor på bostäder är det en ganska stor variation exempelvis har man i kista äng lagt stort fokus på 1-2: or Kvarteret odde kommer det däremot vara en hel del större lägenheter.

Jag har svårt att se att en sådan stor satsning ska resultera i ett fiasko. Men sedan är det som man tidigare nämnt i tråden omkringliggande förorter som skapar en hel del turbulens.

Känner någon till en nybyggd stadsdel i modern tid som floppat?
Citera
2017-02-20, 16:56
  #10
Medlem
hazzos avatar
Spänningen mellan östra o västra Kista blir nog inte så stor. Gränsen går vid Husby. Ska de nya bostäderna bli en framgång så krävs det attraktiva skolor. Det planeras en i Kista Äng o den måste komma igång så fort som möjligt. Sedan behövs det fler. Ingen i det nya Kista kommer att skicka sina barn till befintliga skolor på norra Järva.

Citat:
Ursprungligen postat av storskarven
Spänningarna mellan öster och väster om tunnelbanan borde bli något som påminner om israeliska bosättningar på västbanken. Med en rejäl mur och beväpnade checkpoints så kommer det nog funka bra.
Citera
2017-02-20, 17:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexander136
Känner någon till en nybyggd stadsdel i modern tid som floppat?

Det beror sig väl på vilka kriterier man har. Men det har ju inte byggts problemområden. Sedan är listan på saker som jag tycker att man kan göra bättre sjukt lång. Hur bra har stadsmiljöerna blivit på en skala? Inga 10 poängare om du frågar mig, det finns mycket man kan göra bättre.

Det bästa som planerats, om vi begränsar oss till Stockholm, är nog Hagastaden. Det kommer bli intressant att se fortsättningen där, och slutresultatet.
Citera
2017-02-20, 17:54
  #12
Medlem
hazzos avatar
I nya stadsdelar satsar man initialt på en övervägande del bostadsrätter för att få rätt image o klientel. Jämför Kista Gård etapp 1. Fyra byggherrar varav tre byggde bostadsrätter. Kista Gård två. En byggherre bara bostadsrätter. And so on. Först i den sista etappen vid Odde (IBM) planeras för någon större andel hyresrätter. Men det har andra orsaker.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig väl på vilka kriterier man har. Men det har ju inte byggts problemområden. Sedan är listan på saker som jag tycker att man kan göra bättre sjukt lång. Hur bra har stadsmiljöerna blivit på en skala? Inga 10 poängare om du frågar mig, det finns mycket man kan göra bättre.

Det bästa som planerats, om vi begränsar oss till Stockholm, är nog Hagastaden. Det kommer bli intressant att se fortsättningen där, och slutresultatet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback