Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 19:34
  #1
Medlem
davaidavais avatar
Min far har bestämt sig för att rensa min gamla dator jag hade för ca 10 år sedan, han ska ge bort den till någon annan som behöver den tydligen. Problemet är att jag är admin på den datorn och såklart har jag satt ett lösenord som jag inte minns överhuvudtaget. Det finns en till användare på datorn utan lösenord. Kan man på något sätt ordna upp detta genom den användaren utan lösenord? Var tydligen ganska brådskande, så är tacksam för svar.
Citera
2017-02-19, 19:36
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Min far har bestämt sig för att rensa min gamla dator jag hade för ca 10 år sedan, han ska ge bort den till någon annan som behöver den tydligen. Problemet är att jag är admin på den datorn och såklart har jag satt ett lösenord som jag inte minns överhuvudtaget. Det finns en till användare på datorn utan lösenord. Kan man på något sätt ordna upp detta genom den användaren utan lösenord? Var tydligen ganska brådskande, så är tacksam för svar.
Ska datorn blåsas om spelar det ju ingen roll, eller ska du försöka bärga filer från den?

Du säger ju dessutom inget alls om vilket OS det rör sig om.
Citera
2017-02-19, 19:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Min far har bestämt sig för att rensa min gamla dator jag hade för ca 10 år sedan, han ska ge bort den till någon annan som behöver den tydligen. Problemet är att jag är admin på den datorn och såklart har jag satt ett lösenord som jag inte minns överhuvudtaget. Det finns en till användare på datorn utan lösenord. Kan man på något sätt ordna upp detta genom den användaren utan lösenord? Var tydligen ganska brådskande, så är tacksam för svar.

Enklaste sättet är ju att slänga in windows skivan eller vilket operativsstem du nu använder dig av och sedan formattera om allt och installera om på nytt.

Har du kvar grejer på datorn som du vill åt så kan du ju annars försöka med: http://ophcrack.sourceforge.net/
Citera
2017-02-19, 19:38
  #4
Medlem
davaidavais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ska datorn blåsas om spelar det ju ingen roll, eller ska du försöka bärga filer från den?

Du säger ju dessutom inget alls om vilket OS det rör sig om.

Den går tydligen inte att blåsas om säger han.

windows,
Citera
2017-02-19, 19:40
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Den går tydligen inte att blåsas om säger han.

windows,
Windows har kommit ut i rätt många utgåvor under åren, ditt svar är med andra ord helt intetsägande.

Vad hindrar er från att blåsa om datorn, ska inga filer sparas är det ju det simplaste tricket.
Citera
2017-02-19, 19:42
  #6
Medlem
davaidavais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Windows har kommit ut i rätt många utgåvor under åren, ditt svar är med andra ord helt intetsägande.

Vad hindrar er från att blåsa om datorn, ska inga filer sparas är det ju det simplaste tricket.

Ja jag har inte så värst mycket koll överhuvudtaget tyvärr, men är nästan 100 på att det är windows 7 det handlar om.

Han menar på att detta inte går, han och andra snillar har tydligen försökt.
Citera
2017-02-19, 19:44
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Ja jag har inte så värst mycket koll överhuvudtaget tyvärr, men är nästan 100 på att det är windows 7 det handlar om.

Han menar på att detta inte går, han och andra snillar har tydligen försökt.
Det var det dummaste jag hört, klart att det går att blåsa om en dator. Snillarna har visst inte varit så snilliga om de inte lyckats med detta elementära trick. Man stoppar i en skiva eller usb, samt startar från den och inte hårddisken och simsalabim har man en omblåsning på gång.
Citera
2017-02-19, 19:46
  #8
Medlem
davaidavais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det var det dummaste jag hört, klart att det går att blåsa om en dator. Snillarna har visst inte varit så snilliga om de inte lyckats med detta elementära trick. Man stoppar i en skiva eller usb, samt startar från den och inte hårddisken och simsalabim har man en omblåsning på gång.

Ja jag tyckte också det lät väldigt skumt. Men jag är inte så värst snillig på sånt här jag heller. Skulle du kunna lite mer specifikt hur man gör med skiva/usb? Uppskattar hjälpen.
Citera
2017-02-19, 19:48
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Ja jag tyckte också det lät väldigt skumt. Men jag är inte så värst snillig på sånt här jag heller. Skulle du kunna lite mer specifikt hur man gör med skiva/usb? Uppskattar hjälpen.
(FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows
Citera
2017-02-19, 19:58
  #10
Medlem
Betydligt lättare att nollställa lösenordet än att ta reda på det nucarande. Men reder nu inte ut att installera om burken kommer ni inte reda ut att varken nolställa eller hacka det nuvarande lösenordet heller.
Citera
2017-02-19, 20:05
  #11
Medlem
Klart det går att installera om bara att stoppa in en Windows USB sen är det klart.

Kika dessa med.
https://www.youtube.com/results?sear...thout+password

Annars när du får log in screen tryck ctrl alt delete några gånger så kommer du kunna välja konto nr2 eller vara tvungen att skriva in kontos namn.

Alternativt när du startar datorn tryck f8 f9 f10 f11 f12 minns inte vilken så du kommer in i felsäkert läge.
Sedan gör du som jag skrev ovanför.

Säg till om det gick.
Citera
2017-02-19, 20:34
  #12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Ja jag har inte så värst mycket koll överhuvudtaget tyvärr, men är nästan 100 på att det är windows 7 det handlar om.

Han menar på att detta inte går, han och andra snillar har tydligen försökt.
Du kan ju fråga vad de försökte med eftersom det misslyckades. Det är klart det ska gå att installera om datorn, det är inte raketvetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback