Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 19:14
  #1
Medlem
Tjena, jag har ett svårt val framför mig som står mellan arbete och resa, behöver råd!

Jag är en kille på 19 år som hade som plan att resa efter studenten till Australien. Men hade lite flyt och fick det enda jobbet jag sökte. Jag trivs verkligen jättebra på min arbetsplats, med bra lön och detta är verkligen ett bra tillfälle för mig att få lite arbetslivserfarenhet. Kan tillägga att jag har kompisar i Australien som drog direkt efter studenten och får hela tiden höra hur sjukt nice det är.

Nu till frågan: Tycker ni jag borde säga upp mig från jobbet för att åka ner till Australien för att resa medan jag är ung? Hade då tänkt att stanna i typ ett år.

tacksam för svar, mvh
Citera
2017-02-19, 19:16
  #2
Medlem
ipaddas avatar
ta vara på tiden som ung, lyssna på magkänslan
Citera
2017-02-19, 19:18
  #3
Medlem
sasos avatar
det hade jag gjort i alla fall
jobba kan man alltid göra
Citera
2017-02-19, 19:22
  #4
Medlem
Samizdats avatar
Du är fortfarande ung om ett (eller två, tre) år. Jobba vidare och spara ihop ännu mer pengar till den framtida resan.
Citera
2017-02-19, 23:11
  #5
Medlem
Lobengulas avatar
Rubrik justerad för tydlighet. Vill TS ha en annan rubrik så är det bara att skicka ett PM så ordnar det sig.

/Mod
Citera
2017-02-20, 00:23
  #6
Medlem
Snapcounts avatar
Kanske långsökt men..., fråga om du kan få ta tjänstledigt ifrån arbetsplatsen ?

(du kan ju bara få ett nej, i värsta fall)

Motivera tjänstledigheten grundligt och tänk efter på vad du skall säga, och ta chefen på en "bra dag".
Citera
2017-02-20, 00:28
  #7
Medlem
Får man turistvisa så länge som ett år där över?

Du kan alltid jobba och åka dit på semestern.
Citera
2017-02-20, 01:44
  #8
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Får man turistvisa så länge som ett år där över?

Du kan alltid jobba och åka dit på semestern.
Ja, s k Working Holiday Visa är tillgängligt för unga personer från vissa länder (däribland Sverige).
Citera
2017-02-20, 01:48
  #9
Medlem
Meminisses avatar
Jag önskar verkligen jag gjort mer innan jag stadgade mig. Snälla åk till Australien, och ha det så kul <3
Citera
2017-02-20, 07:05
  #10
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad fan ska man i Australien att göra? Hett som i helvetet och en massa kängurur på vägarna.
Citera
2017-02-20, 08:30
  #11
Medlem
kostymnisses avatar
Stanna på jobbet några år till, och spara pengar. Då har du dels arbetslivserfarenhet när du sedan ska söka jobb, visat att du kan behålla ett jobb en längre period (det är en nackdel på ett cv om du bara har korta anställningar) och du har dessutom mer pengar att resa för.

Om tre, fyra år är du ännu ung och dessutom kan det vara betydligt skönare med ett brejk då än redan nu.
Och som redan skrivits bör du ansöka om tjänstledighet,den chansen ökar ju om du jobbat ett tag med. Chefen ser det antagligen också då som utvecklande för dig med ett halvår/år ute i världen. Lite beroende på vad för jobb det är såklart.
Citera
2017-02-20, 08:36
  #12
Medlem
murtennios avatar
Kör! Upplevelser är värda mycket, ta vara på tiden som ung. Är du en person som är vettig och lite framåt ska det inte vara några problem att skaffa sig ett jobb när du väl kommer hem. Du kommer most def att växa som person om du reser.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2813791

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback