Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 19:07
  #1
Avstängd
Bor i en mindre stad långt norrut där jag också är uppväxt. Har under några år haft min brorsas lägenhet när han bott i staterna men han kommer hem snart så han behöver ha den tillbaka.

Nåja, för att komma till ämnet, jag minns för ungefär 10 år sedan när jag skaffade min första egna lägenhet här, då jag fortfarande gick i gymnasiet. Minns att jag ringde upp ortens bostadsförmedling och sa att jag var ute efter en etta, det tog c:a 3 dagar innan jag blev uppringd och sen var det klart.

Sen flyttade jag till en annan lägenhet, även här tog det typ en vecka innan allt var färdigt.

Så, nu, c:a 10 år senare så går jag in på bostadsförmedlingens hemsida och kollar runt, ställer mig i "kö" och förfasas över att det nu verkar vara minst 100 pers som slåss om en och samma lägenhet, även ettor och tvåor och man lär behöva minst typ 400 poäng för att ens ha en chans (man får 1 poäng per dag i kösystemet).

Vad i helvete är det som hänt de senaste 10 åren? Har befolkningen ökat så ofantligt mycket? Varför detta söktryck? (Går såklart inte ens att jämföra med ställen som sthlm och gbg men skillnaden mot för förut verkar vara rätt enorm). Detta är alltså ett rätt litet ställe långt upp i norr.
Citera
2017-02-19, 19:16
  #2
Medlem
franges avatar
Kommuner och myndigheter har dammsugit upp hela Sveriges bostadsmarknad för att kunna vräka in alla babbar och negrer. Omkring 1 miljon personer har kommit de sista typ tio åren - var tror du de bor? Tror du att man byggt nya hus och lägenheter för varje importerad neger?
Citera
2017-02-19, 19:30
  #3
Moderator
Tystnads avatar
Det har på ett årtionde ökat befolkningen med 1 miljon, dels av politiska skäl (Reinfeldt).
Så detta är förklaringen.

100st i kö "bara" ?

Det är inte bara i Norrland som det är glesbygd, finns i södra Sverige med på många orter. Vet tex en ort där det står flera tusen i bostadskö, och detta har ökat drastisk på bara ett antal år.
Citera
2017-02-19, 19:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det har på ett årtionde ökat befolkningen med 1 miljon, dels av politiska skäl (Reinfeldt).
Så detta är förklaringen.

100st i kö "bara" ?

Det är inte bara i Norrland som det är glesbygd, finns i södra Sverige med på många orter. Vet tex en ort där det står flera tusen i bostadskö, och detta har ökat drastisk på bara ett antal år.

Södra Skåne byarna katastrof och så har bostadsrättspriserna ökat nåt ini skogen
Citera
2017-02-19, 19:38
  #5
Medlem
Är själv i samma situation, bor i en mindre ort (mindre än 10 000) sitter flera hundra i kö på gamla nergågna ettor / tvåor

Byggs knappt något heller
Citera
2017-02-19, 19:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kommuner och myndigheter har dammsugit upp hela Sveriges bostadsmarknad för att kunna vräka in alla babbar och negrer. Omkring 1 miljon personer har kommit de sista typ tio åren - var tror du de bor? Tror du att man byggt nya hus och lägenheter för varje importerad neger?

Pratade med en mäklare ang nybygge i en liten skånsk kommun läg pris från 900000-1,4 miljoner frågade om garantier att inga nyanlända skulle bo granne med mig, det fick jag inte så jag tackade för mig. Kändes fel att investera så pass mycket om man kan skänka bort lägenheter till vissa. Finns föreningar som nekar kommunen och de nya tydligen inte denna
Citera
2017-02-19, 19:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyJon
Är själv i samma situation, bor i en mindre ort (mindre än 10 000) sitter flera hundra i kö på gamla nergågna ettor / tvåor

Byggs knappt något heller

Eller hur
Citera
2017-02-19, 19:45
  #8
Medlem
Min kommun bygger nya fast kommunordförande ansåg att vi skattebetalare inte skulle ha råd med dom så de blir till de nyanlända, intressant teori. Grabbens kommun bygger inget så där måste man köpa för hyreslägenheterna behövs till nyanlända. Småbyar alltihop
Citera
2017-02-20, 10:02
  #9
Medlem
Clayton80s avatar
I vanlig ordning är det flera faktorer som spelar in. Om du är genuint intresserad kan du läsa t.ex. följande artikel, där en del faktorer tas upp gällande just mindre orter:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bo...okar-i-sverige
Citera
2017-02-20, 18:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbi67
Pratade med en mäklare ang nybygge i en liten skånsk kommun läg pris från 900000-1,4 miljoner frågade om garantier att inga nyanlända skulle bo granne med mig, det fick jag inte så jag tackade för mig. Kändes fel att investera så pass mycket om man kan skänka bort lägenheter till vissa. Finns föreningar som nekar kommunen och de nya tydligen inte denna
Nej en förening kan inte neka kommunen att köpa så du kan inte få såna garantier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback