• 1
  • 2
2025-08-04, 18:04
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Enbart ett rykte, dessvärre. Marinbasen hade bergrum där, men inga fartygstunnlar.

jodå Gårvik har själv varit där
Citera
2025-08-05, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Nuvarande ägaren säljer in det på SVT. Är det bara reklam för hans kommande museum eller är det verkligen lika stort som Karlsborg?

Nuvarande ägaren är väldigt bra på skrönor. Jag skrattade högt för någon månad sedan då Greger var aktuell i lokalradion.
Citera
2025-08-05, 08:56
Medlem
Robotrons avatar
Det är ju med en snubbe i inslaget i svt som påstår att han varit där som 18-åring. Det låter ju inte som det är sambandscentralen han beskriver "kokeri, biograf" osv.
Citera
2025-08-05, 13:01
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

Det går in en ubåt där men det är inte vad det är avsett för. Försvarsmakten har några sådana förrådstunnlar men det är allt, västkustens svar på Muskö är fortfarande superduper-hemligt.
Citera
2025-08-05, 15:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Det går in en ubåt där men det är inte vad det är avsett för. Försvarsmakten har några sådana förrådstunnlar men det är allt, västkustens svar på Muskö är fortfarande superduper-hemligt.

Tack! för svar..
Du kan ha rätt men jag vet vi såg ett stort hål i berget och med militära skyltar utanför det var belysning på i taket så långt man kunde se in i berget. Vid sidan av tunneln eller hålet gick en hög träbrygga vid sidan in i berget.
Där inne låg något mörkt skepp/fartyg
Men jag vet ju inte vad användning var kan vara för bränsle, vapen påfyllning etc.
Citera
2025-08-06, 10:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT

Det handlar i så fall om området helt nära badplatsen Gårvik, ett helt annat ställe (nära via vattnet, ganska långt landvägen) än marinbasen. På MARINBASEN fanns utrymmen och kajer för fartyg, bergrumsförråd och en sk verkstadstunnel, såpass vet jag (och massor av andra).

Finns det något vid Gårvik känner jag inte till det. Men jag vet ju heller inte allt... :-)
Citera
2025-08-06, 16:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det handlar i så fall om området helt nära badplatsen Gårvik, ett helt annat ställe (nära via vattnet, ganska långt landvägen) än marinbasen. På MARINBASEN fanns utrymmen och kajer för fartyg, bergrumsförråd och en sk verkstadstunnel, såpass vet jag (och massor av andra).

Finns det något vid Gårvik känner jag inte till det. Men jag vet ju heller inte allt... :-)

korrekt, ligger inte så långt från badplatsen det är någon större tunnel, skydd i berget och vet att vissa fartyg legat där och någon ubåt på 80 talet. Vad den egentligen är till för vet jag inte men de finns en del spännande saker runt om i vårt land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in