Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-20, 18:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Kan bara instämma. En person som är 40 besitter oftast en enorm kunskap inom sitt yrkesområde. Självklart går den före i en rekrytering än en nyexaminerad person.
Sedan är det självklart att detta inte lyser igenom på lågkvalificerade arbeten där låg lön är prio ett för arbetsgivaren.

Jag tenderar nog att hålla med. Som nån ovan också nämnde, flera äldre kanske inte har den kompetens man efterfrågar idag eller ännu värre - man inte har nån kompetens att tala om. Då är det svårt oavsett hur gammal man är.

De 50 plussare jag känner går det bra för, en del med bra utbildning, andra inte, tjänar bra gör de också. Många vet jag också blivit ombedda att inte gå i pension.
Citera
2017-02-20, 19:19
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
I alla andra länder jag jobbat i ses hög ålder som en tillgång. De äldre människorna på företaget är respekterade och bidrar med mycket. I Sverige är det tvärtom. Är du över 35-40 anses du vara slut och förbrukad.

Varför är det på detta sätt? Varför hatar företagare äldre människor?

Det är oerhört sällsynt att jag anställer någon under 40. Till det saknas det adekvat erfarenhet. Det är ett gigantiskt arbete att lära upp någon i åldern 25-30 hur mycket utbildning de än har.
Citera
2017-02-20, 19:35
  #15
Medlem
Fromlandss avatar
En liten faktor kan den tidigare extra låga arbetsavgiften för personer tom 25 vara.

I övrigt har i allafall inte jag sett någon generell 'diskriminering' mot äldre. Visst, några lite äldre som 'varit med' ett tag kanske vill köra på sitt sätt och kan ha svårt att följa regelverk och policys satta av yngre. Kanske finns lite större risk för sjukskrivningar också.

Men..
I gengäld är äldre mycket softare och förstår ofta helheten bättre samt har en lite större arbetsmoral än sena åttiotalister och nittiotalister.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback