Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-23, 00:11
  #121
Medlem
DelightfulMuffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bladboll
Lodjur är ruggigt potenta, man ska ha stor respekt för dem.

Var på en djurpark för några år sen, följde staketet som var ca. 2 meter utanför stängslet då ett fullvuxet lodjur började följa efter, spottande och fräsande.
Jag hade inte gjort nåt, men tydligen hade någon/något retat upp den.

Så, jag går efter staketet och sedan runt det, bara det att på kortsidan hägnet fanns inget staket, dvs. helt plötsligt var jag 50 cm från gallret.
Då formligen exploderade djuret!, sånt dj*vla raseri mot gallret.
Hade inte haft en chans om inte gallret varit där..
Är van vid katt och hund, men har aldrig någonsin sett nåt liknande i snabbhet och frenesi.

Sen, en annan episod, en bekant ute i skogen med sin stövare, hunden springer lös och får helt plötsligt syn på ett lo, kastar sig efter.
Lodjuret hade sedan tydligen sprungit en bit och sedan vridit sig och låtit hunden komma över den.
Ett par sekunder senare var hunden död, lodjuret hade rivit ut inälvorna på den..

Så, lägg ner planerna att skaffa ett lo.
Det räcker med en 10-kilos katt för att du ska ha det du gör.

Beklagar din väns hund! Lokatter är präktiga djur som kan göra mycket skada om de vill sig illa.

Oftast är det dock tämligen harmlösa och flyr hellre än fäktar.
Har ett lodjur som driver runt skogen och gården som både hunden och katten stött på.
Den sitter mest och stirrar en stund tills den tillslut lägger benen på ryggen och springer iväg. Men oftast ser man den inte alls.
Lo är otroligt skygga djur
Citera
2019-11-23, 00:24
  #122
Medlem
Skulle inte fungera i Sverige p.g.a. naturskydd.
Citera
2019-12-28, 16:16
  #123
Medlem
OdensOriginals avatar
Nån som hört av trådskaparen nyligen eller? Kanske gick sådär med lodjursprojektet..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback