Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-22, 13:22
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om du tittar på ungas (15-30 år) attityd till starka familjeband kommer du att se en tydlig trend av att man ska "bryta sig loss". Man förväntas att ha en blygsam relation till sina föräldrar i vuxen ålder, att tex. åka på utflykter/resor ihop ses av många som udda. Så jo, det finns generellt en kultur att man inte får ha en "nära" relation till sina föräldrar i vuxen ålder.

Folk förväntas ju skapa en vuxen identitet och en egen försörjning - men på vilket sätt motsätter det att man umgås? Det är för övrigt inte helt ovanligt att folk skaffar barn innan 30, och då har de ofta rätt tät kontakt med mor/farföräldrarna, som hjälper till med allt möjligt... Men visst, du har delvis rätt så klart, en 30-årig man som bor kvar i pojkrummet har förmodligen det ganska svårt att hitta flickvän.
Citera
2017-05-22, 13:35
  #26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Folk förväntas ju skapa en vuxen identitet och en egen försörjning - men på vilket sätt motsätter det att man umgås? Det är för övrigt inte helt ovanligt att folk skaffar barn innan 30, och då har de ofta rätt tät kontakt med mor/farföräldrarna, som hjälper till med allt möjligt... Men visst, du har delvis rätt så klart, en 30-årig man som bor kvar i pojkrummet har förmodligen det ganska svårt att hitta flickvän.

Egentligen är det inte den typen av personer jag syftar på, snarare de som träffar sina föräldrar och fikar på helgerna, semestrar ihop, mm. Tydligen stör sig många (tjejer) på en sådan relation.
Citera
2017-05-22, 13:45
  #27
Medlem
Lagom är väl bäst. Klippt navelsträng och ge varandra frihet. Men bry sig och hjälpa varandra på ett sunt sätt. Känna in varandra så att man inte klampar in för mycket i den andras privatliv. Träffas ibland på söndagsmiddag och visst, en veckas semester ihop. Har man en bra relation med sina föräldrar går det mesta ganska lätt och naturligt. En dålig relation blir därefter.
Citera
2017-05-22, 14:37
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Egentligen är det inte den typen av personer jag syftar på, snarare de som träffar sina föräldrar och fikar på helgerna, semestrar ihop, mm. Tydligen stör sig många (tjejer) på en sådan relation.

Jaså, det visste jag inte... låter underligt.
Citera
2017-05-22, 18:57
  #29
Medlem
Knotknets avatar
Det är inget fel att vara nära sina föräldrar, men att vara som pappabögen och leka i sandlådan och knulla med sin bögpappa 24 timmar om dygnet är sjukt.
Citera
2017-06-09, 07:15
  #30
Medlem
Jag tror det beror på ursprung. Visst, det kan bli för mycket oavsett men jag tror acceptansen är väldigt mycket högre för tex. en utländsk man att ha mycket stöttning och kontakt av sina föräldrar än för en svensk man.

Som svensk skall man ju helst vara kapabel till att kunna sköta allt själv fläckfritt redan dagen efter man flyttat hemifrån, trots att man innan den dagen haft det helt kravlöst
Citera
2017-06-09, 23:12
  #31
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag tycker det är ganska ledsamt att svenskar i väldigt hög grad inte tar till vara på sina familjerelationer.

Jag har svenska vänner som har berättat om hur mycket ångest de hade för att de bodde 3-4 år hemma efter studenten. Detta i kontrast med invandrare där det till stor del fortfarande är en kutym hos många folkgrupper att du inte flyttar hemifrån förrän du gifter dig.

Att flytta hemifrån tidigt gör också att man missar chansen att spara en god sparbuffert tidigt i sitt liv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback