Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 17:09
  #1
Medlem
Osthuss avatar
Vad är skillnaden på en negativ och en positiv spänning som kommer ut från en operationsförstärkare? Är det någon skillnad rent fysiskt?
Citera
2017-02-19, 17:38
  #2
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Vad är skillnaden på en negativ och en positiv spänning som kommer ut från en operationsförstärkare? Är det någon skillnad rent fysiskt?

Kanske en dum liknelse men jämför med ett batteri. Ena sidan är positiv, den andra är negativ. Vad innebär det?
Citera
2017-02-19, 17:43
  #3
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Kanske en dum liknelse men jämför med ett batteri. Ena sidan är positiv, den andra är negativ. Vad innebär det?

Hög potential vs låg potential. Vadådå?
Citera
2017-02-19, 17:50
  #4
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Hög potential vs låg potential. Vadådå?

Nja, snarare vilket håll som elektronerna (eller de positiva hålen, dvs strömmen) rör sig åt.
Anledningen till att jag skriver 'nja' är att om du har en potential på -10000 volt, är den då "låg"?
Citera
2017-02-19, 17:54
  #5
Medlem
Uf0mammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Nja, snarare vilket håll som elektronerna (eller de positiva hålen, dvs strömmen) rör sig åt.
Anledningen till att jag skriver 'nja' är att om du har en potential på -10000 volt, är den då "låg"?

edit: hm eller man kanske skulle kalla den låg ändå förresten (men livsfarlig). Men en positiv ström rör sig från låg till hög potential.
Citera
2017-02-19, 18:00
  #6
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uf0mammut
Nja, snarare vilket håll som elektronerna (eller de positiva hålen, dvs strömmen) rör sig åt.
Anledningen till att jag skriver 'nja' är att om du har en potential på -10000 volt, är den då "låg"?

Jaha, så du menar att en negativ respektive positiv spänning mäts genom att kolla vilket håll elektronerna går?
Citera
2017-02-19, 18:01
  #7
Medlem
rawsezxs avatar
Det har bara att göra med vart du satt din jordreferens när du mäter. I en operationsförstärkare kan strömmen gå åt båda hållen.
Citera
2017-02-19, 18:07
  #8
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Det har bara att göra med vart du satt din jordreferens när du mäter. I en operationsförstärkare kan strömmen gå åt båda hållen.

Men om man vill leverera en inverterad signal till någon komponent hur "vet" komponenten att den är inverterad om det bara har att göra med vad jag definierar som jord?
__________________
Senast redigerad av Osthus 2017-02-19 kl. 18:12.
Citera
2017-02-19, 18:24
  #9
Medlem
Komponenten vet inte, och den bryr sig inte heller, den gör bara det den är konstruerad att göra. Fast om du går utanför komponentens maxgränser börjar det hända dåliga saker (något brinner upp/exploderar/slutar funka...). Det är upp till konstruktören av kretsen att se till att allt är som det måste vara för att få den önskade funktionen.
Citera
2017-02-19, 18:24
  #10
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Men om man vill leverera en inverterad signal till någon komponent hur "vet" komponenten att den är inverterad om det bara har att göra med vad jag definierar som jord?

Jag förstår inte riktigt vad du menar, ge gärna ett exempel eller schema på hur dina funderingar går, det var många år sedan jag studerade detta men rent generellt så är det Kirchhoffs första lag som är applicerbar gällande pinnarna på op-ampen och din komponent.

Jag gissar att du vill ha en referensspänning utifrån utgången på op-ampen till din komponent, denna stabiliseras ju då med antingen en pulldown eller pullup beroende på vilken typ av komponent som du har kopplat mot utgången.

Strömmen mellan ingångarna och utgången på op-ampen vill ju vara 0, skickar du sedan på en ström på ena ingången så kommer utgången att kompensera för detta.

Just pullup/pulldown har du ju för att stabilisera hela din koppling så att ingen som står bredvid och nyser påverkar kretsen ifråga.

Sen kan ju din komponent ha intern pullup/pulldown.
Citera
2017-02-19, 19:34
  #11
Medlem
Osthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Komponenten vet inte, och den bryr sig inte heller, den gör bara det den är konstruerad att göra. Fast om du går utanför komponentens maxgränser börjar det hända dåliga saker (något brinner upp/exploderar/slutar funka...). Det är upp till konstruktören av kretsen att se till att allt är som det måste vara för att få den önskade funktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Jag förstår inte riktigt vad du menar, ge gärna ett exempel eller schema på hur dina funderingar går, det var många år sedan jag studerade detta men rent generellt så är det Kirchhoffs första lag som är applicerbar gällande pinnarna på op-ampen och din komponent.

Jag gissar att du vill ha en referensspänning utifrån utgången på op-ampen till din komponent, denna stabiliseras ju då med antingen en pulldown eller pullup beroende på vilken typ av komponent som du har kopplat mot utgången.

Strömmen mellan ingångarna och utgången på op-ampen vill ju vara 0, skickar du sedan på en ström på ena ingången så kommer utgången att kompensera för detta.

Just pullup/pulldown har du ju för att stabilisera hela din koppling så att ingen som står bredvid och nyser påverkar kretsen ifråga.

Sen kan ju din komponent ha intern pullup/pulldown.

Det finns ju inverterande och icke-inverterande operationsförstärkare. Den ena ger en inverterad signal och den andra ger en icke inverterad signal. Det måste ju vara någon fysisk skillnad på en +5V och en -5V signal om det ska finnas någon poäng med att kunna invertera en signal över huvud taget.
Citera
2017-02-19, 19:42
  #12
Medlem
Som konstruktör kan man behöva invertera signaler för att anpassa dem till senare delar av konstruktionen. Det är inte otänkbart att du har tex en givare som matar ut negativ spänning, och du vill koppla denna till en analog-till-digital-omvandlare, men ADC:n kan bara hantera spänningar över noll. Alltså behöver du en inverterare.

Observera dock att det inte är operationsförstärkaren i sig som inverterar spänningen, utan hur du använder den: det finns kopplingar som inverterar och kopplingar som inte inverterar. Det är upp till konstruktören att välja något passande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback