Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 16:22
  #1
Medlem
Har en ASUS, ca 2 år gammal och har fungerat perfekt. En dag märkte jag att trots att sladden var i så laddades inte batteriet.

Jag öppnade datorn och kopplade ur batteriet men den fungerade fortsatt inte. Jag provade nästa dag, fortfarande med batteriet urkopplat, och då fungerade den helt plötsligt.

Använde den i 2 dagar och sen tog jag med den hem till föräldrarna och då vägrade den starta igen. Har inte startat på ett dygn nu, provade även att koppla i batteriet igen.

Tänkte lämna in den imorgon, men vad kan vara felet?
Citera
2017-02-19, 16:33
  #2
Medlem
Har laddaren någon lampa som indikerar att den är på? Problemet kan ju vara laddaren. Har själv haft en asus-laddare som börja glappa. Kan vara glapp vid kontakten till datorn också. Ett värre fel är väl att någon krets på moderkortet kortslutits eller liknande, men det borde i så fall gå att se när datorn är igång om man kör något felsökningsprogram. (antar att du kör windows eftersom du inte skrivit något)
Citera
2017-02-19, 16:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Har laddaren någon lampa som indikerar att den är på? Problemet kan ju vara laddaren. Har själv haft en asus-laddare som börja glappa. Kan vara glapp vid kontakten till datorn också. Ett värre fel är väl att någon krets på moderkortet kortslutits eller liknande, men det borde i så fall gå att se när datorn är igång om man kör något felsökningsprogram. (antar att du kör windows eftersom du inte skrivit något)

Ingen lampa på laddaren men den fungerade efter en dags vila igen, och då flyttade jag datorn mellan olika uttag med utan problem.

Japp, Windows. Bara märkligt att den inte fungerar alls och sen plötsligt fungerar efter en dag för att sedan lägga av igen.

Var på Kjell och köpte ny adapter men jag fick såklart fel adapter av dem...
Citera
2017-02-19, 16:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDoe880
Ingen lampa på laddaren men den fungerade efter en dags vila igen, och då flyttade jag datorn mellan olika uttag med utan problem.

Japp, Windows. Bara märkligt att den inte fungerar alls och sen plötsligt fungerar efter en dag för att sedan lägga av igen.

Var på Kjell och köpte ny adapter men jag fick såklart fel adapter av dem...
Ok, surt med fel adapter. Har du tur är det bara laddaren som fått något fel på sig. Har varit med om liknande. Kan vara glapp där du sticker i batteriet i laptopen också. Kolla de där reglarna som låser fast batteriet noga och så att det inte är massa damm eller skit mellan.
Citera
2017-02-19, 17:03
  #5
Medlem
svallerbyttans avatar
Låter som att det är fel på kondensatorn i laddaren. Kan nog ta en dag för kondensatorn att laddas ur när den inte är strömförsörjd. Ett snabbare sätt att ladda ur kondensatorn vore att att skapa en kortslutning. Men du bör inte använda den laddaren mer då det kan förstöra hela datorn.
__________________
Senast redigerad av svallerbyttan 2017-02-19 kl. 17:11.
Citera
2017-02-19, 17:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Låter som att det är fel på kondensatorn i laddaren. Kan nog ta en dag för kondensatorn att laddas ur när den inte är strömförsörjd. Ett snabbare sätt att ladda ur kondensatorn vore att att skapa en kortslutning. Men du bör inte använda den laddaren mer då det kan förstöra hela datorn.


Okej, tack, får lämna in den på lagning då imorgon. Så jävla trött på datorer som bara håller 2-3 år. Min Macbook för 14k hade bara garanti på 2 år så den fick jag bara kasta typ, lika billigt att köpa en ny som att reparera den.
Citera
2017-02-19, 17:32
  #7
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDoe880
Okej, tack, får lämna in den på lagning då imorgon. Så jävla trött på datorer som bara håller 2-3 år. Min Macbook för 14k hade bara garanti på 2 år så den fick jag bara kasta typ, lika billigt att köpa en ny som att reparera den.

Är ingen idé att lämna in en laddare på lagning. Antingen köper du en ny eller så försöker du reklamera det som ett produktionsfel (detta kan du göra i upp till tre år efter köpet).
Citera
2017-02-19, 20:07
  #8
Moderator
memymos avatar
PC: köpråd - bärbart --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-02-21, 05:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Är ingen idé att lämna in en laddare på lagning. Antingen köper du en ny eller så försöker du reklamera det som ett produktionsfel (detta kan du göra i upp till tre år efter köpet).

Säkerligen lämna han in dator komplett, inte bara laddare såklart.
Men det kan vara en glapp vid knappen som man starta datorn har ibland själv så problem.
Citera
2017-02-21, 10:46
  #10
Medlem
Som Andra skiver mycket troligt att de e Laddaren som e kass. Men bärbart är inte min höjdare område heller.
Dock ska man gå in på hårdvara i själva datorn tror jag de e någon grundkomponent som börjat fela. Moderkort eller nätagget. Hade sagt nätaggg såfall. Men kan även vara moderkortet. Kan också vara någon form av glappkontakt mellan knappen och datorn.
Men som sagt. Låna en laddare om du kan ( onödigt o köpa en ny om de inte e det ) eller lämna in den komplett. Måste uteslutas om de e datorn i sig , laddaren eller batteri problem.
Löser sig nog 😊
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-02-21 kl. 10:56.
Citera
2017-02-22, 02:42
  #11
Medlem
Hur vet du att den inte startar då o då . Hörs inte fläktarna ? Eller drar du den slutsatsen eftersom den inte visar bild o inga lampor lyser ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback