Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-22, 16:45
  #13
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Det är bara kasta ner dom i ett glas vatten. Så länge det inte är frön från Barneys eller GHS så har alltid minst 9/10 grott för mig. Vissa tar några dagar att visa svans medans andra typ thypoon har flera cm svans efter ett dygn redan.

Jo men ligger dom i vattnet när svansen kommer så drunknar dom rätt snabbt, torvbriketter och dylikt håller fuktigheten på en bra nivå.
Ingen skillnad för ett frö att ligga i ett glas med vatten eller i en blöt torvbrikett fram tills det börjar gro men man slipper det extra momentet att plantera om fröet vilket är bra.
Likadant man slipper passa glaset.
Precis när fröet spricker och svansen tittar ut, det är ju den enda tidpunkten som ett frö är direkt "känsligt" för yttre påverkan, som hårt frö och som planta tål dom ju som bekant en hel del misshandel.
Citera
2017-02-27, 07:05
  #14
Avstängd
Ligger i världens jobbigaste Flunsa nu. 41graders feber

Svarar lite kort och snabbt

JUST NU Bäst grobarhet

1: Snusdosa med två bomullpads, flest grodda frön, bäst
2: Cocosbrikett, näst flest grodda
3: Sämst går det med Root Riot kuber, fungerar ganska dåligt för mig

Kommer testa en sista gång alla igen om en månad med nästa gäng frön.
Kommer även ha Rockwools till det testet.

Att Root Riot fungerar absolut sämst just nu förvånade mig.
Och att snusdosa med bomullpads funkar tveklöst bäst förvånade mig även

Vad jag vet så ska Rockwool vara grymt bra. Kommer bli spännande jämföra om en månad igen.
Det som vinner då, kommer bli sättet jag kommer gro fröna på sen i all framtid.

Återkommer om 4-5v
Citera
2017-02-27, 07:37
  #15
Medlem
Sök på willow water.
Citera
2017-02-27, 10:44
  #16
Medlem
GreenGreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
JUST NU Bäst grobarhet

1: Snusdosa med två bomullpads, flest grodda frön, bäst
2: Cocosbrikett, näst flest grodda
3: Sämst går det med Root Riot kuber, fungerar ganska dåligt för mig

Kommer testa en sista gång alla igen om en månad med nästa gäng frön.
Kommer även ha Rockwools till det testet.

Att Root Riot fungerar absolut sämst just nu förvånade mig.
Och att snusdosa med bomullpads funkar tveklöst bäst förvånade mig även
Kul att se att det fungerade lika bra för dig som för mig. Den höga fuktigheten i dosan kontra lite värme gör under för grodden att ta sig ur skalet.

Testa låt en extra grodd ligga kvar. Den växer bananas där inne.
Citera
2017-02-27, 16:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokodlaren
Ligger i världens jobbigaste Flunsa nu. 41graders feber

Svarar lite kort och snabbt

JUST NU Bäst grobarhet

1: Snusdosa med två bomullpads, flest grodda frön, bäst
2: Cocosbrikett, näst flest grodda
3: Sämst går det med Root Riot kuber, fungerar ganska dåligt för mig

Kommer testa en sista gång alla igen om en månad med nästa gäng frön.
Kommer även ha Rockwools till det testet.

Att Root Riot fungerar absolut sämst just nu förvånade mig.
Och att snusdosa med bomullpads funkar tveklöst bäst förvånade mig även

Vad jag vet så ska Rockwool vara grymt bra. Kommer bli spännande jämföra om en månad igen.
Det som vinner då, kommer bli sättet jag kommer gro fröna på sen i all framtid.

Återkommer om 4-5v

Berätta gärna lite mer, vilka breeders till vilka metoder du använde och framförallt hur många frön till varje metod. Lite bilder kanske? För övrigt gör du det bra som grejar med frön och rapporterar här med 41C feber.

Riot kuberna används, vad jag vet, efter grodd för att de ska rota sig riktigt och för kloner. Så använder jag dom till dwc/coco och har rötter ur kuben på ett par dagar.
Citera
2017-03-01, 18:44
  #18
Avstängd
Hej alla igen. Är på väg bli bättre nu.

Dagen efter att jag skrev här grodde resten av cocosbricketterna.
De utvecklades till miniplantor.
Lika många grodde till slut i cocobriketter som i snusdosa.
Men det finns en fördel med cocosbriketterna, oavsett breeders och strains.
Jag varierade alla sorterna X2 med alla tre metoderna jämt ut.
I Samtliga fall så leder nu plötsligt cocosbriketterna. De är färdigutvecklade fina plantor redan.

Sämst var Root Riot, ja de måste vara till cuttings? Fyfan vad dåligt resultat dom gav när man vill gro från början.

För min del, aldrig mer Root Riot. Jag ger upp dom nu helt.

Snusdosa och Cocos ALLA dessa frön tog sig.
Har man lite brottom så rekommenderar jag cocosbriketter, dessa plantor leder överlägset.

Det finurliga med cocosbriketterna är att när man väl satt fröt, så kan du låta den lilla plantan växa även i samma första veckan.
Med snusdosan fick man plantera om, eftersom det bara gror i det.

Tid är ju pengar det med.
Vilka underbara friska plantor i speedmode med cocosbriketter.

Mitt framtida val blir att köra i Cocosbriketter nu.
Resultatet är tveklöst det bästa på 3olika märken, och 3olika strains med Cocos.
Det kan inte bli enklare än så.

Jag körde allt i jämn 23graders temp
Jag lät vattnet stå 1dygn ifrån kranen i rumstemperatur innan samtliga frön fick vattenkontakt.

Först såg det ut som att snusdosa var det bästa, det tog lite längre tid med cocos, men när dom väl kom igång så gick det med raketfart sen.
De som ligger i jord efter att fröna grott ligger ganska mycket efter nu plötsligt.

Testa själva cocosbriketter. Jag rekommenderar dom varmt nu.
Samtliga frön som tittade fram ur fick samma dag Root Juice BioBizz näring då de tittade fram.


Odling blev just nu roligare för mig. Hatat gro innan, jävla koll på vattenmuggarna har man haft innan, man vill ju inte låta dom ligga i vatten för länge.
Nu behöver jag inte tänka på det mer.

Nu blir det bara vattna cocosbriketterna, stoppa i frön. Allt Klart för jätte fina plantor sen i rekordfart när de väl tatt. Ingen stress med omplantering direkt heller. Väldigt skönt det med.

Kan det bli enklare än med Cocosbriketter? Näe om ni frågar mig.

Kommer inte tala om märken på frön eller sort. Den delen måste jag hålla hemlig av säkerhetskäl.
Men det är tre helt olika fabrikat och strains. Det är USA och EU frön, enda jag avslöjar
Cocobriketter är absolut bäst tycker jag nu.
Våga testa dom ni med. Ångrar själv att jag inte vågade testa innan

Root Riot vill jag varna för om ni ska gro frön, det vart skit bara av allt. Dom är säkert grymma till sticklingar med lite rotningsgel. Men till frön Nej nej nej

Lycka till

Återkommer till tråden vid frågor om ett par dagar då jag är helt frisk.
__________________
Senast redigerad av tokodlaren 2017-03-01 kl. 19:01.
Citera
2017-03-09, 14:38
  #19
Avstängd
Nu ska ni få höra på en sjuk grej.

Jag hade glömt ett frö i vattenglaset som inte grodde. Par veckor senare igår låg det kvar i vatten.
Dött tänker man solklart.

MEN Jag ville bara testa en sjuk sak. Slipade fröet lite. 16h senare har detta Feminiserade frö grott nu
Den har redan skjutit ut 5mm kritvit fint rot.
La den i medium nu. Det ser ljust ut hittills.
Om det blir en fin planta av denna så är det ju fantastiskt.

Från och med nu kommer frön som inte tagit sig efter 3dygn få en lätt slipning i framtiden av mig.
Det är värt det helt klart.

Ett Nytt-tips att ni slipar lite lätt i vecket med slippapper försiktigt frön som inte tagit. Lägg det i blött på nytt. Jag la den denna i gång i snusdosa med två bomull fuktiga efter slipningen.

Tänk även att denna låg över par veckor i vattenglas med vatten. Ändå klarade den gro. WOW
Är ganska glad, Dessa var dyra frön. 100kr + st

Hoppas nu bara att det blir en fin planta av den med. Återkommer om en vecka eller två hur det går med denna
Citera
2017-03-09, 15:53
  #20
Medlem
tokodlaren: Vad jag tror så spelar det större roll vilken breeder det är på fröna snarare än vilken metod som är bäst. Har provat både att lägga fröna i vått papper/bomull eller bara i ett vattenglas, av feemaleseeds har 100% av fröna grott men tex Barneys så har bara 2/10 frön grott.
Citera
2017-03-20, 17:11
  #21
Avstängd
Jag kan hålla med. Testat liknande själv nu. Det enklaste och bästa resultatet kom ur COCOSbriketterna,
det gick ha plantorna i dessa bricketter 10dar utan problem innan man behövde lägga dom i stor kruka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback