Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 13:00
  #1
Medlem
Goddagens på er, hoppas tråden hamnat i rätt kategori annars ber jag om ursäkt, är inte vidare välorienterad här på fb.

För några år sedan gjorde jag några appar åt en familjemedlem som jobbar åt en ganska så stort förbund. Gjorde ett simpelt arbete och fick några tusingar för det.

Förbundet har nyligen kontaktat mig angående nya och uppdaterade samt lite mer avancerade appar till alla plattformar. Har numera jobb osv så denna gången har vi kommit överrens om ett mer seriöst avtal och normal betalning för konsultjobbet.

Projektet kommer ta mig cirka en vecka eller två på sin höjd att slutföra (om jag lägger ner kanske 3-4h om dagen.)
Jag har aldrig gjort appar som konsult åt andra tidigare och undrar därför vad jag skulle kunna ta för pris åå detta arbete? Det handlar om ett välkänt svenskt idrottsförbund. De måste följa en budget antar jag men har diskuterat pris och dessa applikationer har ett såpas högt värde att det får kosta vad det kostar enligt dem själva. Hur värdesätter man ett sådant jobb? Har inte den blekaste aning själv och vill inte lowbidda.


Sen kära kamrater har jag en följdfråga. Förbundet använder en plattform för generell teknisk drift, och jag har varit på möte med VDn för detta företaget för att slippa gå runt dom och kanske få tillgång till nödvändig data. Under mötet fick jag tala med chefen för utveckling och jag gav flera förslag på vad de måste förbättra m.m. eftersom de inte ens kunde bidra med någon data eller något alls. Efter lunch fortsätter mötet med mig, företagets VD och chefen för utveckling. Förbundet var inte längre kvar. I och med att de sett mitt jobb och hört mina synpunkter ger de förslaget att efter jag slutfört arbetet åt förbundet vill de anställa mig som avdelningschef för mobil utv och assisterande avd. chef för all utveckling. Bor i norge och det var helt okej att göra detta på distans med några besök i månaden. Det enda villkoret är att jag börjar med o göra motsvarande appar åt dem (kopiera förbundets app och göra åt alla förbund m.m. som vill ha den tjänsten.)
Är detta lagligt? Bryter jag något avtal med förbundet om jag gör detta? Jag har ensamrätt på appen och publicerar under mitt företagsnamn m.m. Men förbundet är starkt emot detta eftersom de har lite beef med företaget och deras hutlösa priser på tjänster dom inte klarar sig utan. Om det är genomförbart, är det en bra idé eller kommer jag ställa till det för mig själv bara?

Företaget har en 8-siffrig årsomsättning och ökar snabbt med flera millar varje år. Jag gör detta isåfall med fast baslön + provision.
Jag skiter i moralen i det hela, men skulle gärna uppskatta tips hur jag isåfall går tillväga utan att gå bakom ryggen på förbundet då de har sjukt inflytande och är en farlig fiende.

Tack i förväg för hjälpen flashback, detta i-landsproblem väger tyvärr rätt tungt på mig och kommer förmodligen ploga vägen för min framtid.
Om nån duktig mobilutv. läser tråden tar jag gärna emot förslag för sammarbete i båda utfall. Slutade programmera just för att det är det tråkigaste jag vet.
Citera
2017-02-19, 14:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akwi
Goddagens på er, hoppas tråden hamnat i rätt kategori annars ber jag om ursäkt, är inte vidare välorienterad här på fb.

För några år sedan gjorde jag några appar åt en familjemedlem som jobbar åt en ganska så stort förbund. Gjorde ett simpelt arbete och fick några tusingar för det.

Förbundet har nyligen kontaktat mig angående nya och uppdaterade samt lite mer avancerade appar till alla plattformar. Har numera jobb osv så denna gången har vi kommit överrens om ett mer seriöst avtal och normal betalning för konsultjobbet.

Projektet kommer ta mig cirka en vecka eller två på sin höjd att slutföra (om jag lägger ner kanske 3-4h om dagen.)
Jag har aldrig gjort appar som konsult åt andra tidigare och undrar därför vad jag skulle kunna ta för pris åå detta arbete? Det handlar om ett välkänt svenskt idrottsförbund. De måste följa en budget antar jag men har diskuterat pris och dessa applikationer har ett såpas högt värde att det får kosta vad det kostar enligt dem själva. Hur värdesätter man ett sådant jobb? Har inte den blekaste aning själv och vill inte lowbidda.


Sen kära kamrater har jag en följdfråga. Förbundet använder en plattform för generell teknisk drift, och jag har varit på möte med VDn för detta företaget för att slippa gå runt dom och kanske få tillgång till nödvändig data. Under mötet fick jag tala med chefen för utveckling och jag gav flera förslag på vad de måste förbättra m.m. eftersom de inte ens kunde bidra med någon data eller något alls. Efter lunch fortsätter mötet med mig, företagets VD och chefen för utveckling. Förbundet var inte längre kvar. I och med att de sett mitt jobb och hört mina synpunkter ger de förslaget att efter jag slutfört arbetet åt förbundet vill de anställa mig som avdelningschef för mobil utv och assisterande avd. chef för all utveckling. Bor i norge och det var helt okej att göra detta på distans med några besök i månaden. Det enda villkoret är att jag börjar med o göra motsvarande appar åt dem (kopiera förbundets app och göra åt alla förbund m.m. som vill ha den tjänsten.)
Är detta lagligt? Bryter jag något avtal med förbundet om jag gör detta? Jag har ensamrätt på appen och publicerar under mitt företagsnamn m.m. Men förbundet är starkt emot detta eftersom de har lite beef med företaget och deras hutlösa priser på tjänster dom inte klarar sig utan. Om det är genomförbart, är det en bra idé eller kommer jag ställa till det för mig själv bara?

Företaget har en 8-siffrig årsomsättning och ökar snabbt med flera millar varje år. Jag gör detta isåfall med fast baslön + provision.
Jag skiter i moralen i det hela, men skulle gärna uppskatta tips hur jag isåfall går tillväga utan att gå bakom ryggen på förbundet då de har sjukt inflytande och är en farlig fiende.

Tack i förväg för hjälpen flashback, detta i-landsproblem väger tyvärr rätt tungt på mig och kommer förmodligen ploga vägen för min framtid.
Om nån duktig mobilutv. läser tråden tar jag gärna emot förslag för sammarbete i båda utfall. Slutade programmera just för att det är det tråkigaste jag vet.


Normalt sett så äger nog inte kunden koden, om det inte är just KOD/system dom beställt och inte dina timmar. Dvs det är utveckling av en produkt dom köper, inte en färdig produkt.

"Där inga avtal är skrivna mellan dig och kund äger du i regel koden dock måste du kunna styrka att du var först med att producera och publicera den. Har du sålt koden via en faktura äger kunden koden. Har du producerat koden under anställningsform äger det bolag som anställt dig koden. Men innan jag svamlar för mycket kod så hänvisar jag dig till lagboken om du vill undvika dyra advokatkostnader som inte alltid är så dyra. Inte om du ser till vilken fördel du har i efterhand."

http://www.startaeget.se/forum/threa...an_avtal/15172

http://computersweden.idg.se/2.2683/...r-programkoden

Rekommenderar inte att släppa ifrån dig rättigheterna till koden om det inte är väldigt specifika grejer. Man måste ju kunna få återanvända generella delar. Lite annat är det väl om du låter en kund betala utvecklingen av en helt ny produkt/app och sen säljer du en identisk produkt/app billigare till andra kunder. Etiskt aningen svajigt kanske, men behöver ju inte vara det juridiskt om du har ordning på avtalen. I slutänden är det ju alltid kunden som får betala, det han anser sig vilja betala. Håller man på med generell produktutveckling så är det nog heller inte ovanligt att kunden får lite rabatterat pris då man ser att man kan använda det i andra sammanhang. Någon absolut sanning tror jag inte att det finns.
Citera
2017-02-19, 20:17
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga utvecklingsfrågor --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2017-02-27, 12:54
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Kul att man är uppskattad, det ska du suga åt dig

Tror nog du först måsta ta ställning till om du vill byta jobb, då jag antar du redan har ett arbete? I så fall kommer du ju inte komma fortsätta vara konsult eller utveckla appen, det kommer garanterat din nya arbetsgivare skriva in i avtal. Kanske underförstått men skriver det ändå.

Du kan ju publicera appen i deras namn, men självklart äga koden. En utvecklare äger alltid koden på samma sätt som en författare alltid äger texten till boken, men kan låta någon annan tjäna på försäljningen. Olika bolag skriver in olika klausuler för källkod och vad som gäller utfall x och y händer, kan vara så att dom kan få tillgång till den om något händer med dig. Men du kan alltid använda din kod i andra projekt då det är svårt att bevisa att du inte "skriver den igen" så att säga.

Vad man ska ta betalt för jobb varierar otroligt mycket. Tyvärr är min erfarenhet att man väldigt ofta underskattar sin egen tid och dina 3-4 timmar kanske blir till 6 timmar och då kanske du inte tjänar en slant alls. Den bästa prissättningen är naturligtvis betalt per timme, då du kan fakturera varje krona. Då måste du dock ge en tidsuppskattning som inte är helt fel.

Om du är helt säker på att det handlar om 2 veckors jobb á 3-4 timmar så räkna på vad du själv tycker du vill ha för jobbet och lägg på 25%. Få apputvecklare startar på under 100.000, förutom om man har offshore i indien eller liknande, men då kommer det inte ta 2 veckor heller...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback