Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 12:22
  #1
Medlem
Jag spelar som piano/sångare/underhållare, d.v.s. på fester, bröllop osv.

Jag vill ha ett bra upplägg för att kunna spela upp MIDI-filer på spelningar.
Jag är inget vidare teknikkunnig så helst vill jag att det ska vara smidigt som möjligt.
D.v.s. köpa MIDI-filer och sedan mer eller mindre tuta och köra och samtidigt kunna välja ställa volym på instrument/spår i midifilen osv.

Vad är egentligen då bästa sättet att gå tillväga?

Jag har funderat på kompmodul såsom Roland BK-7m:
https://www.roland.se/products/bk-7m/

Har ni några tips?
Citera
2017-02-19, 12:43
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benniejet
Jag spelar som piano/sångare/underhållare, d.v.s. på fester, bröllop osv.

Jag vill ha ett bra upplägg för att kunna spela upp MIDI-filer på spelningar.
Jag är inget vidare teknikkunnig så helst vill jag att det ska vara smidigt som möjligt.
D.v.s. köpa MIDI-filer och sedan mer eller mindre tuta och köra och samtidigt kunna välja ställa volym på instrument/spår i midifilen osv.

Vad är egentligen då bästa sättet att gå tillväga?

Jag har funderat på kompmodul såsom Roland BK-7m:
https://www.roland.se/products/bk-7m/

Har ni några tips?

Om du inte vill använda laptop så är ju Rolands modul det bästa alternativet som jag känner till.
Citera
2017-03-09, 23:13
  #3
Medlem
kaiross avatar
Kör från laptop och direkt från din DAW. Du gör väl ändå midifilerna i en dator, så varför dra in en tredje länk i kedjan? Idag är musikprogrammen så stabila att du inte behöver oroa dig. Däremot kan enskilda pluggar vara så resurskrävande att en dator blir trött, men det kan ju inte hindra en. Köp ett externt tvåkanaligt ljudkort om du är nojig.
Citera
2017-03-09, 23:33
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Kör från laptop och direkt från din DAW. Du gör väl ändå midifilerna i en dator, så varför dra in en tredje länk i kedjan? Idag är musikprogrammen så stabila att du inte behöver oroa dig. Däremot kan enskilda pluggar vara så resurskrävande att en dator blir trött, men det kan ju inte hindra en. Köp ett externt tvåkanaligt ljudkort om du är nojig.

Han skriver att han köper midifilerna.
Citera
2017-03-14, 20:58
  #5
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Han skriver att han köper midifilerna.
Okidoki. Personligen tänker jag att en sån där kompmodul borde kännas begränsande efter ett tag, men det beror kanske på var man lägger ribban (eller om man är en sån som aldrig blir nöjd). Har förvisso inte själv testat en sådan produkt, men att det bara skulle vara att "tuta och köra" känns lite väl optimistiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback