Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 12:15
  #1
Medlem
http://www.expressen.se/kvallsposten/sexaring-tog-med-patron-till-forskolan/
(Går inta med unvisit.it)

Citat:
I en lägenhet hittade polisen ammunition och vapen. Tre misstänkta greps. Samtliga är försatta på fri fot.

Citat:
Polisen hittade förutom vapnen och patroner också en stor summa pengar, enligt uppgift cirka 700 000 kronor.

Citat:
Ingen av de tre männen som anhölls har tidigare dömts för något brott, förutom 35-åringen som tog på sig vapenbrottet.

Han har dömts för rattfylleri. Men de två andra männen ingår i en krets av personer som tidigare förekommit i polisutredningar. Ett gällde ett fall av grov misshandel.

Citat:
Efterlyser föräldraansvar

Att vapen i dag florerar bland unga i Malmö är väl dokumenterat. En mormor hittade för några år sedan en handgranat i sitt barnbarns sovrum.

Vad är det för småbarnsföräldrar som har vapen och 700.000:- liggande hemma?
Vilka är de andra lirarna som togs in på förhör?
700.000 SEK var kommer dessa pengar från?

Föräldraansvar, en ny grupp som pekas ut som ansvarig för utvecklingen i Malmö, igår var det medborgare som drog en lina kokain till helgen. Vems fel är det imorgon?

Nyheten kommer på en Söndag - hur länge har Kvällsposten legat på den nyheten?
Citera
2017-02-19, 12:33
  #2
Medlem
Förmodligen pengar från droger/doping eller liknande pga vapnen.

Kan även vara företagare som utför tjänster svart för i Malmö betalar man inte skatt längre.
Citera
2017-02-19, 13:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likvarderaren

Vad är det för småbarnsföräldrar som har vapen liggande hemma?

Det finns väldigt många infödda i det här landet som är både småbarnsföräldrar och som har vapen liggandes (eller ståendes) hemma. Det är inget brott att ha vapen liggandes hemma om man har jaktlicens eller en annan vapenlicens för dessa. De skall dock vara inlåsta och en sexåring skall definitivt inte kunna få tag på en patron.

Jag skulle tro att varannan familj över Dalälven har jaktvapen hemma i sin stuga.
Citera
2017-02-19, 13:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns väldigt många infödda i det här landet som är både småbarnsföräldrar och som har vapen liggandes (eller ståendes) hemma. Det är inget brott att ha vapen liggandes hemma om man har jaktlicens eller en annan vapenlicens för dessa. De skall dock vara inlåsta och en sexåring skall definitivt inte kunna få tag på en patron.

Jag skulle tro att varannan familj över Dalälven har jaktvapen hemma i sin stuga.
Ok, ber om ursäkt att jag var lite otydlig.
Vad jag menade var - vad är det för småbarnsföräldrar som har vapen/ammunition liggande hemma öppet så en 6-åring får tillgång till ammunition?
Fullt medveten om att landet har jägare med vapen/ammunition inlåst hemma.
Citera
2017-02-19, 14:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likvarderaren
Ok, ber om ursäkt att jag var lite otydlig.
Vad jag menade var - vad är det för småbarnsföräldrar som har vapen/ammunition liggande hemma öppet så en 6-åring får tillgång till ammunition?
Fullt medveten om att landet har jägare med vapen/ammunition inlåst hemma.

Finns många föräldrar som slarvigt handhar patroner. Det finns många föräldrar som till och med låter sina barn vara med när de tillverkar ny ammunition.
Citera
2017-02-19, 14:30
  #6
Medlem
Erk Swedes avatar
Är ju andra tider nu,men när jag gick i småskolan var det inget ovanligt att vi hade patroner med oss till skolan ,tömde dessa på krut och eldade.
under sommarlovet mellan tvåan och trean försökte jag och en kompis att spränga en bro över en bäck med dynamit.
Men då rörde det sig om ammunition från jaktvapen ,och sprängämnen som användes i jordbruket vid rensning av åkrar o diken.
Det här är ju något helt annat,att vi tillåtit att yrkeskriminella kan bygga upp ett separat samhälle inne i vårat eget samhälle.
Citera
2017-02-19, 14:57
  #7
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Finns många föräldrar som slarvigt handhar patroner. Det finns många föräldrar som till och med låter sina barn vara med när de tillverkar ny ammunition.


Det fetade har jag inga problem med, det är lärorikt inför vuxenlivet.

Förutsatt att det handlar om jaktammunition och inget olagligt.
Citera
2017-02-19, 18:33
  #8
Medlem
Varulvs avatar
Ammunition behöver inte förvaras i vapenskåpet, så det kan vara så enkelt att en kula kanske tappats av misstag när saker och ting flyttats och barnet hittat det.

Men visst är det en misstänkt summa pengar.
Citera
2017-02-19, 18:36
  #9
Medlem
Frixys avatar
Pengarna är egentligen konstigare än patronen. Pengar OCH patron blir tillsammans extremt misstänkt.
Citera
2017-02-19, 18:40
  #10
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
Pengarna är egentligen konstigare än patronen. Pengar OCH patron blir tillsammans extremt misstänkt.

Det var en klarsynt konstaterande Att barnet har kriminella föräldrar väl inte heller så höga odds va?
Citera
2017-02-19, 19:16
  #11
Medlem
Limhamns avatar
Inte förvånad. Bra ändå att saker och ting avslöjades på ett sådant "skonsamt" sätt.
Citera
2017-02-19, 19:32
  #12
Medlem
Fleptuts avatar
Inte så konstigt med lite kontanter hemma då räntan på banken är lika med noll idag.

Patronen är mer slarv. Framför allt slarvigt att inte ha lärt sina barn att man lämnar upphittade patroner till sina föräldrar.

Men det blir nog inte lördagsgodis ett par helger för det barnet.

Flep
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback