Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-19, 12:08
  #1
Medlem
Hej. Jag är utvkecklare och började igår att snickra på ett enkelt bokföringsprogram som jag tänkte bygga i scala + postgree sql. Det är ett litet hobby projekt.

I villket fall så tänker jag följa kontoplan bas, http://www.bas.se.

Finns det några lagar eller regler som programmet måste uppfylla för att jag skall kunna använda det i bokföring för eventuell egen firma eller ab?

Är det någon som känner till vart man enklast kan hitta dessa? Tacksam för all hjälp.
__________________
Senast redigerad av banankaka12 2017-02-19 kl. 12:22.
Citera
2017-02-19, 12:49
  #2
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Hej. Jag är utvkecklare och började igår att snickra på ett enkelt bokföringsprogram som jag tänkte bygga i scala + postgree sql. Det är ett litet hobby projekt.

I villket fall så tänker jag följa kontoplan bas, http://www.bas.se.

Finns det några lagar eller regler som programmet måste uppfylla för att jag skall kunna använda det i bokföring för eventuell egen firma eller ab?

Är det någon som känner till vart man enklast kan hitta dessa? Tacksam för all hjälp.

Du har ett par grundforskningsuppdrag framför dig: Först den sk "Bokföringslagen": https://lagen.nu/1999:1078

Sedan bör du sätta dig in vad som menas med "God redovisningssed" ( se https://sv.wikipedia.org/wiki/God_redovisningssed för en kort början...)

En lagligt korrekt redovisning kan du (faktiskt) erhålla genom anteckningar, ordning på verifikaten och lagligt korrekta transaktioner, tydligt redovisade. Att tillverka ett IT-stöd för detta utan att känna till grundläggande regelverk är naturligtvis helt omöjligt. (Eller, ja, inte omöjligt, men resultatet blir sannolikt omöjligt att använda korrekt och skapar problem vid en professionell granskning. Har du ett AB krävs en auktoriserad revisor, denne kan du med fördel diskutera med.)
Citera
2017-02-19, 12:52
  #3
Medlem
Mitt bästa tips är att låta bli. Ett bokföringsprogram som redan löst allt du behöver finns till väldigt billig penning. Om du inte sysslat med bokföring under lång tid så tycker jag verkligen inte att du ska skriva ett bokföringsprogram.

Om du ändå vill skriva ett bokföringsprogram så börja med att köpa ett redan existerande program som du kan använda som "facit". Då kan du ha två parallella bokföringar och se att ditt program uppför sig likadant som ett kommersiellt program.
Titta även på bokföringslagen och årsredovisningslagen. Du ska följa god redovisningssed. Bokföringsnämnden har mycket. Skaffa Reko ("Svensk standard för redovisningstjänster") via SRF eller FAR.
Citera
2017-02-19, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du har ett par grundforskningsuppdrag framför dig: Först den sk "Bokföringslagen": https://lagen.nu/1999:1078

Sedan bör du sätta dig in vad som menas med "God redovisningssed" ( se https://sv.wikipedia.org/wiki/God_redovisningssed för en kort början...)

En lagligt korrekt redovisning kan du (faktiskt) erhålla genom anteckningar, ordning på verifikaten och lagligt korrekta transaktioner, tydligt redovisade. Att tillverka ett IT-stöd för detta utan att känna till grundläggande regelverk är naturligtvis helt omöjligt. (Eller, ja, inte omöjligt, men resultatet blir sannolikt omöjligt att använda korrekt och skapar problem vid en professionell granskning. Har du ett AB krävs en auktoriserad revisor, denne kan du med fördel diskutera med.)

Den där sista meningen om revisor gäller inte längre för mindre AB. De som har det i sin bolagsordning sedan tidigare måste dock fortfarande ha kontroll av verksamheten av en revisor så länge inte detta ändrats.
Citera
2017-02-19, 12:56
  #5
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den där sista meningen om revisor gäller inte längre för mindre AB. De som har det i sin bolagsordning sedan tidigare måste dock fortfarande ha kontroll av verksamheten av en revisor så länge inte detta ändrats.

Tack för den uppdateringen.

Givetvis gäller fortfarande min mer allmänt hållna "inget du bör syssla med om du måste fråga..."-kommentar.
Citera
2017-02-19, 12:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tack för den uppdateringen.

Givetvis gäller fortfarande min mer allmänt hållna "inget du bör syssla med om du måste fråga..."-kommentar.

Ja, dessutom är det lite av att uppfinna hjulet ännu en gång. Att få programmet att helt stämma överens med ett tämligen omfattande regelverk är knappast meningsfullt då motsvarande program redan existerar i diverse varianter. Bara att få till ett system som gör att ändringar i vissa lägen kan ske, men det måste framgå vem som gjort ändringen samt när kan säkert vara en utmaning!
Citera
2017-02-19, 13:06
  #7
Medlem
nu tycker jag att ni är lite negativa här inne. Ser inget som helst problem med att TS skapar sitt eget bokföringsprogram:
"1 § Ett företag skall
1. löpande bokföra alla affärshändelser enligt bestämmelserna i 5 kap. 1-5 §§,
2. se till att det finns verifikationer enligt 5 kap. 6-9 §§ för alla bokföringsposter samt systemdokumentation och behandlingshistorik enligt 5 kap. 11 §,
3. bevara all räkenskapsinformation och sådan utrustning och sådana system som behövs för att presentera räkenskapsinformationen i den form som anges i 7 kap. 1 § 1 eller 2,
4. upprätta en balansräkning enligt 3 §, och
5. avsluta den löpande bokföringen enligt bestämmelserna i 6 kap. Lag (2006:874)."

så länge TS uppfyller dessa krav (finns naturligtvis fler krav, men dessa är de grundläggande) finns det inga hinder för TS. Förutsätter att TS har en liten verksamhet, då räcker det i princip med penna och papper eller en excelfil.
Tycker absolut att TS ska köra på detta så länge det avser TS egen verksamhet, är utvecklande för TS. Ett tips är att TS har en backup om nu programmet skulle haverera.
Citera
2017-02-19, 13:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ja, dessutom är det lite av att uppfinna hjulet ännu en gång. Att få programmet att helt stämma överens med ett tämligen omfattande regelverk är knappast meningsfullt då motsvarande program redan existerar i diverse varianter. Bara att få till ett system som gör att ändringar i vissa lägen kan ske, men det måste framgå vem som gjort ändringen samt när kan säkert vara en utmaning!

Jag vet inte, jag hittade denhär.

http://bfn.se/upload/sv/informations...a_bok_2014.pdf

Projektet är egentligen mest för kul. Jag har ingen erfarenhet av att driva företag men vill lära mig.

När gäller rättningar så är det väll inte konstigare än att man lägger till en ny transaktion i journalen (engelsk term) som flyttar tillbaka pengar som man bokat fel (en överföring mellan två konton). Att man inte ändrar gammla transaktioner är förståligt. Jobbar man enligt principen att man endast lägger till nya transaktioner så får man en total logg över alla händelser och även det som bokats fel och rättats. Varje transaktion måste naturligtvis vara balancerad.

Jag tycker inte att det skall vara så svårt. Det måste ju att gå, om man vill, att göra en bokföring på papper och få det att hänga ihop med lagen.
Citera
2017-02-19, 13:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Jag vet inte, jag hittade denhär.

http://bfn.se/upload/sv/informations...a_bok_2014.pdf

Projektet är egentligen mest för kul. Jag har ingen erfarenhet av att driva företag men vill lära mig.

När gäller rättningar så är det väll inte konstigare än att man lägger till en ny transaktion i journalen (engelsk term) som flyttar tillbaka pengar som man bokat fel (en överföring mellan två konton). Att man inte ändrar gammla transaktioner är förståligt. Jobbar man enligt principen att man endast lägger till nya transaktioner så får man en total logg över alla händelser och även det som bokats fel och rättats. Varje transaktion måste naturligtvis vara balancerad.

Jag tycker inte att det skall vara så svårt. Det måste ju att gå, om man vill, att göra en bokföring på papper och få det att hänga ihop med lagen.

Jag sysslar inte med programmering, så hur omfattande det blir att få det användbart enligt regelverket vet jag inte, men jobbar med bokföring, därav tvivlet på det meningsfulla att ge sig på något i den stilen.

Att göra redovisningen på papper går säkert, men med de krav på detaljredovisning som finns idag så är det också något som nog få ger sig på.
Citera
2017-02-19, 13:30
  #10
Medlem
Minns jag rätt så kräver lagen inte ens att det finns ett bokföringsprogram, men när det gör det så börjar det bero på vad man förlitar sig på att det innehåller och hur data säkras.
Dels ska ju databasen som standard vara konstruerad att verifikat stansas i löpande ordning, så en användare inte utan vidare kan lägga in ett verifikat med datum tidigare än ett tidigare stansat verifikat. Dessutom förhindra att stansade verifikat ändras, istället använda rutin för rättningsverifikat.
Vad en 'faktura' ska innehålla och vilka momssatser som gäller för olika varor och tjänster spelar ingen roll oavsett man kör allt på papper eller digitalt.

Ska kontering, attestering, och hela kopior av underlag för verifikat hanteras digitalt så handlar det om vad FAR-revisorerna kräver för att godkänna ordningen.
Vanligtvis ska hela rutinen vara beskriven och med för verksamheten utom rimligt tvivel säkerställas att rätt attestbehörig hanterat ansvaret. Dessutom att backupper löpande skapas och förvaras på annan plats än där bokföringen sker.
Citera
2017-02-20, 17:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Jag vet inte, jag hittade denhär.

http://bfn.se/upload/sv/informations...a_bok_2014.pdf

Projektet är egentligen mest för kul. Jag har ingen erfarenhet av att driva företag men vill lära mig.

När gäller rättningar så är det väll inte konstigare än att man lägger till en ny transaktion i journalen (engelsk term) som flyttar tillbaka pengar som man bokat fel (en överföring mellan två konton). Att man inte ändrar gammla transaktioner är förståligt. Jobbar man enligt principen att man endast lägger till nya transaktioner så får man en total logg över alla händelser och även det som bokats fel och rättats. Varje transaktion måste naturligtvis vara balancerad.

Jag tycker inte att det skall vara så svårt. Det måste ju att gå, om man vill, att göra en bokföring på papper och få det att hänga ihop med lagen.
Det som förenklar med papper är att man skriver ner det med bläck eller tusch i en bok där alla sidor är numrerade och måste finnas kvar. Om man lagrar det i en databas eller i filer så kan man väldigt enkelt gå in och manipulera datan utan att det lämnar spår. Du måste skapa ett system som på ett godkänt sätt ser till att allt som händer kan spåras. Om det är för lätt att ändra i systemet utan att lämna spår så är inte bokföringssystemet godkänt.

Om du ska bygga ett system som du faktiskt ska använda så bör du kontakta BFN och SRF och höra med dem vilka krav som ställs kring ovanstående. Det är ju oftast ganska lätt att i efterhand manipulera data så hur ska ett system konstrueras för att vara godkänt?
Citera
2017-02-26, 17:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det som förenklar med papper är att man skriver ner det med bläck eller tusch i en bok där alla sidor är numrerade och måste finnas kvar. Om man lagrar det i en databas eller i filer så kan man väldigt enkelt gå in och manipulera datan utan att det lämnar spår. Du måste skapa ett system som på ett godkänt sätt ser till att allt som händer kan spåras. Om det är för lätt att ändra i systemet utan att lämna spår så är inte bokföringssystemet godkänt.

Om du ska bygga ett system som du faktiskt ska använda så bör du kontakta BFN och SRF och höra med dem vilka krav som ställs kring ovanstående. Det är ju oftast ganska lätt att i efterhand manipulera data så hur ska ett system konstrueras för att vara godkänt?

Det är ju ingenting som förhindrar att man i en bokföring med numrerade sidor kastar en sida och skriver om den. Även om det inte är okej. Och det går inte att förhindra att någon ändrar i databasen, men man kan göra det svårare, så att det i alla fall inte finns någon funktion i applikationen att ändra utan att det blir en ny post.

Har fått tag på lite utdrag från Hogia så tänkte gå efter dem, men ja, vill man köpa tjänsten på nätet så kostar det 169kr i månaden villket inte är mycket pengar. Men jag gör det som sagt för att lära mig, därför att jag jobbar med BI och känner att jag behöver ha full koll på allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback