Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 11:04
  #1
Avstängd
Hej,

Jag tänkte folkbokföra mig på en ny adress, hur går man tillväga?

Grejen är den att jag inte bor på adressen än, så vill även veta vilken post som kan komma att komma till adressen under tiden jag inte är där. Ös gärna på med allting du kommer på!

Tänk dig också scenariot att jag aldrig kommer vistas på adressen, vad händer?

Tack på förhand!
Citera
2017-02-19, 11:24
  #2
Medlem
Adressen kommer få ett brev där det står.
Jonas Andersson, du har anmält flytt till denna adress om det ej stämmer kontakta oss.
Så bäst att du känner någon som bor på den adressen för de kommer att anmäla detta 100%

Vilken post som kan komma. Allt som ska till dig kommer komma dit. Det mesta iaf.
Olika myndighetes brev etc kanske ej kommer pga de måste ändra din adress manuellt i deras dator enkelt sagt.
Så efter att din adress har ändrats så kontaktar du myndigheterna osv och fråga vilken adress som står i deras dator.

Är du retarderad?
Googla ändra adress.
https://www.adressandring.se/privatp...formationssida

Annars så flyttade jag en gång men ändrade ej adressen. Bodde så under ca 1 år kanske. Sen ändrade jag den.
__________________
Senast redigerad av Snabbaste 2017-02-19 kl. 11:31.
Citera
2017-02-19, 11:32
  #3
Medlem
sasos avatar
beror på exempelvis kan du inte öppna bankkonto i andra städer, du kan inte gå i skolan i andra städer, söka jobb blir svårt du kan inte skriva in dig hos arbetsförmedlingen i andra städer osv
kommunistisk samhälle
Citera
2017-02-19, 12:29
  #4
Medlem
W.Irvings avatar
Många använder folkbokföringsadressen, tyvärr inte tillräckligt många tycker jag.
  • Banken
  • ICA
  • Skv
  • SBAB
  • Vissa nätbutiker
Citera
2017-02-19, 13:40
  #5
Avstängd
Okej, så man måste bo/ha tillgång till adressen man ändrar till?

Går det att gå runt på något sätt?
Anledningen är att jag inte bor någonstans, skulle det gå att få alla brev elektroniskt istället?

Citat:
Ursprungligen postat av saso
kommunistisk samhälle
Japp.
Citera
2017-02-19, 14:27
  #6
Medlem
Det går bra att skriva in sig i vissa kyrkor så tar de emot din post och du är kvar i systemet.
Men helt allmänt så används din adress endast för att du ska vara med i systemet.

(FB) bor ingenstans, var ska jag skriva mig?
(FB) Har ingen adress är det straffbart?
__________________
Senast redigerad av Snabbaste 2017-02-19 kl. 14:33.
Citera
2017-02-19, 14:44
  #7
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettarg
Okej, så man måste bo/ha tillgång till adressen man ändrar till?

Går det att gå runt på något sätt?
Anledningen är att jag inte bor någonstans, skulle det gå att få alla brev elektroniskt istället?


Japp.


du ska va glad att du bor i Sverige
i andra länder hade du varit uteliggare
Citera
2017-02-19, 15:00
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av saso
du ska va glad att du bor i Sverige
i andra länder hade du varit uteliggare
I andra länder hade jag varit död.

Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaste
Det går bra att skriva in sig i vissa kyrkor så tar de emot din post och du är kvar i systemet.
Men helt allmänt så används din adress endast för att du ska vara med i systemet.

(FB) bor ingenstans, var ska jag skriva mig?
(FB) Har ingen adress är det straffbart?

Tack för hjälpen. Folkbokföring på kyrka låter bra.
Citera
2017-02-19, 18:57
  #9
Medlem
Skaffa konto på Kivra då får du myndighetsposten digitalt med bankid , även en mängd privata företag använder sig av kivra och fler ansluter sig hela tiden. Jag får knappt någon post alls efter jag fixat kivra-brevlåda
Citera
2017-02-22, 20:04
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Skaffa konto på Kivra då får du myndighetsposten digitalt med bankid , även en mängd privata företag använder sig av kivra och fler ansluter sig hela tiden. Jag får knappt någon post alls efter jag fixat kivra-brevlåda
Det lät najs! Tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback