Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 11:02
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Varför kan man inte kyla sin laptop med en sådan där kylplatta som de har på kafeér? En sådan som de ställer mjölkkannan på.

De är ju kalla och tysta dessutom. tysthet är viktigt.
Citera
2017-02-19, 11:38
  #2
Medlem
Menar du en sådan man fryser in?
Citera
2017-02-19, 12:19
  #3
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hejsan!

Varför kan man inte kyla sin laptop med en sådan där kylplatta som de har på kafeér? En sådan som de ställer mjölkkannan på.

De är ju kalla och tysta dessutom. tysthet är viktigt.
Du kan kyla din laptop med allt. Självfallet. Kanske inte isbitar eftersom de smälter men annars - allt.
Citera
2017-02-19, 13:49
  #4
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Menar du en sådan man fryser in?


Nej en sådan där de bara ställer kannan på mitt i rummet. Ganska coolt. Bara sett det några år. Skulle vilja veta vad det heter. Kanske heter kylplatta. Den är helt torr så det verkar inte skapa kondens heller.

Jag är på jakt efter allt kylande man kan placera under om inte ger ljud.
Citera
2017-02-19, 13:56
  #5
Medlem
CrazyWorlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Nej en sådan där de bara ställer kannan på mitt i rummet. Ganska coolt. Bara sett det några år. Skulle vilja veta vad det heter. Kanske heter kylplatta. Den är helt torr så det verkar inte skapa kondens heller.

Jag är på jakt efter allt kylande man kan placera under om inte ger ljud.

För några år sedan hade jag en bärbar dator som jag ställde ovanpå kylklampar, med en duk emellan för att suga upp fukten.
Citera
2017-02-19, 15:59
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
För några år sedan hade jag en bärbar dator som jag ställde ovanpå kylklampar, med en duk emellan för att suga upp fukten.


Fiffigt!

Bara det att jag reser mycket så det skall vara bärbart.
Citera
2017-02-19, 16:19
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Skulle vilja veta vad det heter.
Det kanske är en "täljsten" du sett? De är ganska bra på att hålla värme/kyla.
En dator är en såpass kraftfull värmekälla att det inte blir lika varaktigt som till en mjölkkanna, men en kvart-halvtimme eller så borde du iaf kunna köra innan täljstenen börjat lagra värmen istället. Beror på hur stor/tjock sten du skaffar och om du haft den i kylen eller frysen innan du lägger den under datorn.
Citera
2017-02-19, 17:57
  #8
Medlem
Kambodja.mp3s avatar
Menar du sådana där man har på hotellfrukostar? Ja, jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Däremot bör man kanske se till att det finns lite luftflöde, kommer nog fungera mest optimalt då.
Citera
2017-02-19, 18:39
  #9
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kambodja.mp3
Menar du sådana där man har på hotellfrukostar? Ja, jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Däremot bör man kanske se till att det finns lite luftflöde, kommer nog fungera mest optimalt då.


Jag tror det. Frågan är bara var man kan köpa dem (utan att gå bankrutt). Skulle vara soft om det fanns någon lättviktig modell man kunde ta med sig i väskan och plugga in på olika ställen. Eller ännu bättre en laptopkylplatta som fungerar typ så utan fläkt.
Citera
2017-02-19, 18:49
  #10
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
ta med sig i väskan och plugga in på olika ställen.
Den ska vara 230-ansluten och lätt? isåfall kan det vara en "kylhäll" du söker. Googla på det.
Citera
2017-02-20, 08:50
  #11
Medlem
Kambodja.mp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Jag tror det. Frågan är bara var man kan köpa dem (utan att gå bankrutt). Skulle vara soft om det fanns någon lättviktig modell man kunde ta med sig i väskan och plugga in på olika ställen. Eller ännu bättre en laptopkylplatta som fungerar typ så utan fläkt.

Tänker mig att det eventuellt skulle kunna dyka upp på Blocket, då många företag säljer gammal utrustning när de går i konkurs/lägger ned. Det närmsta jag hittade dock var det här

https://www.blocket.se/stockholm/Sus...=11&w=1&last=1
Citera
2017-02-20, 14:36
  #12
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kambodja.mp3
Tänker mig att det eventuellt skulle kunna dyka upp på Blocket, då många företag säljer gammal utrustning när de går i konkurs/lägger ned. Det närmsta jag hittade dock var det här

https://www.blocket.se/stockholm/Sus...=11&w=1&last=1


Haha oj nej. Jag menar bara en liten platta som är typ 20 gånger 30 cm. :P

Har hittat flera, men det är sådana som man kyler ner i frysen och som sedan håller sig kalla i 3 timmar. Jag vill ha något man kan plugga in i väggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback