Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-03, 23:14
  #37
Medlem
NoseTicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag tror att vi pratar om olika saker. Samhället, vårt samhälle som vi lever i idag, vad kommer hända med det efter att femtio atombomber har sprängt Sverige till tusen bitar? Du pratar om civilisationen. Om vi säger att majoriteten av världens befolkning dör finns det inte tillräckligt med människor att upprätthålla civilisationen för att all infrastruktur, all form av modern kommunikation och en massa andra saker är borta. Vi måste bygga en ny civilisation. Men om man som du inte gör någon uppdelning mellan romarriket och vårt nuvarande samhälle, visst, då finns det ju inga värdefulla distinktioner mellan ett samhälle och några människor. Alltså pratar du inte om huruvida människans samhälle kommer fortskrida utan bara om människan i sig vilket är en annan fråga.

Men okej, kan den mänskliga arten dö ut? Ja, det är klart. Inte särskilt troligt, men det är klart att det är möjligt. Jag tycker faktiskt att personer som inte kan inse att det är en möjlighet är ointelligenta. Det finns alltså inte en begränsad mängd svar till problem vilket innebär att mänskligheten inte kommer dö ut, för det är ett problem(?). Om man går omkring med en sådan uppfattning blir livet väldigt lätt men varför ska man anta en sak och inte det andra? Alltså, att antalen problem också är obegränsade. Om man kan tänka sig att både är sanna tycker jag att man börjar komma lite närmare sanningen, resultatet blir ju +/-0 eftersom att det negativa och det positiva är obegränsat. Sen börjar man forska lite och ser var gränserna går. Då märker man att oj, vi har sinnen, oj vi har biologiska instinkter, vi är dumma i huvudet och begår massmord på global skala över ideologier som inte matchar osv. Med verkligheten i åtanke blir helt plötsligt världen inte särskilt obegränsad längre och man kan inte gå omkring och kalla folk för idioter för att de inte ser en simplistisk och till synes magisk lösning på alla problem. "Lösningarna är obegränsade", skitsnack. Om du har ett oändligt tidsspann kanske, men det har du ju inte så börja gör lite forskning in i varför vår art inte kan gå under.

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event
Jag tycker f.ö. att det är jävligt arrogant att postulera ett sådant påstående som ditt. Du vet fan inte ett skit om hur världen kommer se ut om ens 100 år, och det är ingenting på någon som helst relevant skala. Tänk om AI tar över världen t ex. Då blir vi i bästa fall för den som katter är för oss nu. I värsta fall dör vi ut. Vad säger AI-experterna? De är oense och många är oroliga. Har vi en lösning?

https://www.youtube.com/watch?v=uEvDC2FBKng
Citera
2017-03-04, 11:00
  #38
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoseTics
https://www.youtube.com/watch?v=uEvDC2FBKng
Så du har alltså inga argument?
Citera
2017-03-04, 18:16
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honva
Jag vet att jag inte är ensam om att vara jävligt less på att kontrolleras av regler som andra har valt, att tvingas acceptera människor som anser sig överlägsna för att dom pryder sig själva i titlar och har stora siffror på kontot, inte kunna röra sig obehindrat i världen för att det satts upp osynliga gränser. Jag vill ha en jättekatastrof som skickar tillbaka mänskligheten till ett survival of the fittest-scenario där starka och svaga människor har samma förutsättningar och ingen är värd mer än andra oavsett genetik. När många tänker domedagen så ser dom döden framför sig, det gör inte jag, jag ser vad som väntar dig på andra sidan om du tar dig igenom, och jag gillar vad jag ser.
Din önskan om en jättekatastrof skulle lika gärna kunna komma från dom som dominerar samhället men som på senare tid börjat notera hur deras kontroll allt mer tas ifrån dom, d.v.s. dom dominerande har börjat se att de nuvarande strukturerna är på väg att raseras och deras tjänster är inte längre önskvärda.
Citera
2017-03-04, 21:13
  #40
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Varför tror man att livet hade blivit bättre om jorden som den ser ut nu går under?
Citera
2017-03-04, 23:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Varför tror man att livet hade blivit bättre om jorden som den ser ut nu går under?
Det beror på att man tillhör den dominerande eliten som i dessa tider av omvälvning ser sina privilegier försvinna. Dom tänker att om deras dominans går upp i rök så är det bästa som kan ske att vi startar på ruta ett igen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback