Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 09:42
  #1
Medlem
[Fråga]
I min bekantskapskrets har jag folk som sköter sig och är laglydiga, folk som hade en brottslig ungdom men som sköter sig idag, och folk som än idag fortfarande håller på att begå brottsliga handlingar. Från bekanta som har hållit på med brott och de som i dagsläget håller på med brott har jag fått höra olika berättelser med samma slutsats om varför man håller på med brottslighet. Jag har inga förhoppningar om att FB är samlingsstället för alla brottslingar, men jag är fortfarande nyfiken på att höra era berättelser om varför:
1: Brottslighet tilltalar individen?
2: Brottslighet fortfarande är aktuellt i dagens samhälle?

Underbygg gärna era argument med egna erfarenheter eller exempel från verkligheten.

[Mitt exempel]
De flesta argument jag har fått höra varför brottslighet tilltalar är följande:
1: Gemenskap & Status i nätverket
2: Pengarna
3: Adrenalinet (Tony Montana-livet)
En väldigt nära vän hamnade i denna livsstil och varje gång jag träffade honom och försökte berätta om mina universitetsstudier var det som om en del av hans hjärna hade blivit bortopererad. Han saknade förmågan att ta till sig information som inte korrelerade eller associerades med hans egna livsstil. När jag pratar med honom idag ser jag att han fortfarande är skadad från den tiden, men att han i dagsläget ser tillbaka på sig själv och säger att det förmodligen inte fanns något som hade kunnat rädda honom då. Det dumstridiga modet unga män fylls med när de umgås i grupp som bekräftar varandra säger han är det som gör att man hamnar i denna isolerade värld, det blir som en drog som man behöver för att existerade. Utan gruppen är man ingen, och ens existens, sa han, definierades av att vara någon i gruppens ögon. Socioekonomiskt var varken han eller hans bekanta utsatta, de växte upp i radhus och villor, men ändå deltog de och organiserade ganska grova brott.

Jag förstår att unga mäns natur kan leda dem in i brottsliga banor, men jag förstår (paradoxalt nog) inte hur brottslighet fortfarande kan vara aktuellt i dagens samhälle. Ett samhälle som ger oss "gratis" skola, universitet, sjukvård, samhällsresurser (kollektivtrafik/vägar/etc.) och som tar hand om oss genom hela livet borde vara en utopi för människor. Vi kan inte skylla på okunskap, eller att vi inte får lika möjligheter (jag kom från ingenting och gick på samma utbildning som VD-söner). Är det att dessa potentiella brottslingar inte känner till dessa karriärvägar?

Ursäkta att det blev långt, men brottslighet i samhället är ett ämne som jag är väldigt intresserad av.
__________________
Senast redigerad av Mithrandil 2017-02-19 kl. 09:47.
Citera
2017-02-19, 13:36
  #2
Medlem
Det krävs att man anstränger sig för att få en utbildning och ett jobb för att tjäna ihop till vad man nu vill ha. Långsiktigt tänkande, målmedvetenhet och planering. Hur kul låter det? Jag vill ju ha det nu!
Löneslavar, betalar 99% i skatt...

Att stjäla samma sak kräver bara ett tillfälle. Lev i stunden, ta vad du vill ha, lev livet, ha det gött!
Citera
2017-02-19, 14:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det krävs att man anstränger sig för att få en utbildning och ett jobb för att tjäna ihop till vad man nu vill ha. Långsiktigt tänkande, målmedvetenhet och planering. Hur kul låter det? Jag vill ju ha det nu!
Löneslavar, betalar 99% i skatt...

Att stjäla samma sak kräver bara ett tillfälle. Lev i stunden, ta vad du vill ha, lev livet, ha det gött!

Ja absolut, kortsiktighet och impulsivitet är verkligen något som är utmärkande men jag tror att det är en konsekvens av gruppen man umgås med. Vid ett tillfälle skaffade en del personer ur det gänget sig flickvänner, och plötsligt upphörde gemenskapen de hade och därmed alla illegala aktiviteter. De kunde inte dricka och knarka på samma sätt då flickvännerna skulle komma på dem etc. De skaffade sig hederliga jobb och började knega och klaga över samhället och dess orättvisor.

En annan sak som de som höll på med knarkdistribution inte märkte av är att de är extremt företagssamma. I princip driver de ett inköp och distributionsbolag där inköpspriset skulle förhandlas, distributionskanaler skulle etablerar, människor skulle rekryteras, rykte skulle skapas, kunder skulle förvärvas och hållas kvar och hela denna kedjan växer successivt. Hade de fokuserat den energin och tiden på "vita" sysslor skulle de tjäna vita miljoner på ingen tid alls.

Jag har också hört det med 99% skatt biten, och då bara från invandrare som aldrig har varit och hälsat på deras "hemländer". Har man hälsat på sitt hemland uppskattar man skatten man betalar och det som skatten köper en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback