Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-19, 03:18
  #1
Medlem
L4V4s avatar
Hallåj, funderar lite löst på att uppgradera mitt rigg/köpa ett helt nytt.

Jag sitter i nuläget med en burk som jag insett huvudsakligen har en för klen processor (i5-3570k 3,4) för de program och spel som jag lirar. Det är generellt inte speciellt grafikkrävande spel då uppenbarligen.

Nu till mina funderingar som jag söker lite synpunkter på;

I dagsläget har jag en stockmodel 780 som verkar fungera helt okej utom det faktumet att det brukar gå ganska varmt, men hur bra förhåller det kortet sig i kontrast till de billigare alternativen i 1000-serien? Är det värt att punga några tusenlappar för ett 1060 kanske eller kan jag lika bra hålla mig till det gamla kortet tills det är helt dött? Dvs. ifall skillnaden är så pass markant att det är lika bra att köpa ett budget kort i dagsläget och få en rejäl boost i grafikkraft.

Är skillnaden stor i performance mellan DDR3 och DDR4, såpass så att jag bör uppgradera mina minnen nu eller istället avstå för kanske en prissänkning i framtiden?

Det är nog allt för tillfället. Tack på förhand.
Citera
2017-02-19, 03:30
  #2
Medlem
Boggas avatar
Sitt kvar på ditt 780 ett tag till. Sen skulle jag rekommendera dig att klocka processorn... 4.5 borde du kunna nå.

Gällande minnena... ditt nuvarande moderkort stöder inte DDR4. Det köper du den dag framöver när du köper en helt ny burk
Citera
2017-02-19, 03:53
  #3
Medlem
L4V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Sitt kvar på ditt 780 ett tag till. Sen skulle jag rekommendera dig att klocka processorn... 4.5 borde du kunna nå.

Gällande minnena... ditt nuvarande moderkort stöder inte DDR4. Det köper du den dag framöver när du köper en helt ny burk

Jag får också den känslan ju mer jag tittar att 780 verkar kunna hålla sig flytande ett tag till.

Funderat på att klocka men är egentligen inte mycket för tanken. Den är ju upplåst så det är visserligen ingen dum idé att försöka sig på't om man nu ändå planerar att annars köpa nytt.

Gällande minnena så är det isåfall att jag funderade att passa på att uppgradera till DDR4 om jag nu skulle skaffa en ny CPU då jag inte är helt hundra ifall det är samma chipset som det gamla och jag då antagligen skulle behövt ett nytt moderkort också?
Citera
2017-02-19, 04:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L4V4
Jag får också den känslan ju mer jag tittar att 780 verkar kunna hålla sig flytande ett tag till.

Funderat på att klocka men är egentligen inte mycket för tanken. Den är ju upplåst så det är visserligen ingen dum idé att försöka sig på't om man nu ändå planerar att annars köpa nytt.

Gällande minnena så är det isåfall att jag funderade att passa på att uppgradera till DDR4 om jag nu skulle skaffa en ny CPU då jag inte är helt hundra ifall det är samma chipset som det gamla och jag då antagligen skulle behövt ett nytt moderkort också?

Frågan är varför du köper en upplåst CPU men väljer att inte överklocka den. Det är som att köpa en tävlingscykel för att bara cykla runt i parken varje helg.
Citera
2017-02-19, 04:18
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L4V4
har en för klen processor (i5-3570k 3,4) för de program och spel som jag lirar..
Skapligt överklockningsbar processor om du har grejer runt som funkar.
Citera
2017-02-19, 04:21
  #6
Medlem
L4V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefnas
Frågan är varför du köper en upplåst CPU men väljer att inte överklocka den. Det är som att köpa en tävlingscykel för att bara cykla runt i parken varje helg.

Fick den på erbjudande för samma pris som den oupplåsta. Bara för att ketchupen är gratis på McDonalds behöver man inte doppa sina pommes i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback