Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-22, 20:04
  #277
Medlem
Gertrud1s avatar
Hittade en text lite snabbt om att vara possesiv, jag hittar inte någon presentation av sidan men texten är bra och vettig.

Ana är lika dysfunktionell som Mr Grey-

Citat:
Har du någonsin frågat dig själv om du verkligen var förälskad? Har denna fråga funnits i ditt sinne under dagar eller till och med månader? Har du någonsin trott att du var förälskad, bara för att senare inse att du bara behövde personen för att du inte ville vara ensam? Om du svarar ”ja” på någon av dessa frågor är det möjligt att du är en person som upplever känslomässigt beroende.

Känslomässigt beroende drabbar precis lika många män som kvinnor, men beteendet är vanligtvis mer uppenbart hos kvinnor.

Undrar du om du tillhör den grupp av människor som lider av känslomässigt beroende? Ta en titt på dessa tolv frågor för att se om de stämmer in på dig:

Hur vet du om du är känslomässigt beroende?
1. Försöker du ändra personen du tror att du är kär i?

2. Tenderar du att idealisera personer du har varit med i tidigare förhållanden?

3. Projicerar du dina fantasier och drömmar på personer du dejtar istället för att se dem för vilka de verkligen är?

4. Fokuserar du mer på hur din partner behandlar dig istället för vem han eller hon är på insidan?

5. Påverkas du verkligen av sättet som denna person får dig att känna dig speciell?

6. Känner du att det är din partners ansvar att få dig att känna dig glad och säker?

7. Känner du dig panikslagen eller ängslig när du inte är med din partner eller när denne inte ringer dig när du väntar dig det?

8. Har du en lista över förväntningar din partner måste uppfylla för att du ska känna dig älskad och säker?

9. Känns det som att du inte kan leva utan din partner?

10. Känner du dig ensam och tom på insidan när din partner inte är med dig och ger dig den uppmärksamhet och det godkännande du inte ger dig själv?

11. Är du svartsjuk och possessiv mot din partner?

12. Försöker du bibehålla kontroll för att se till att din partner inte gör något du inte vill?

Kom ihåg att dessa frågor tjänar som riktlinjer och inte kan ersätta en professionell, psykologisk utvärdering. De kan dock hjälpa dig att bättre förstå dig själv i anknytning till denna typ av beteende.

Känslomässigt beroende är en viktig aspekt att överväga eftersom det kan leda till stort lidande. Vidare grundas det i rädsla och kan därför inte anses vara en form av kärlek.

Det är även viktigt för oss att vara medvetna om känslomässigt beroende eftersom det grundas i inre tomhet som vi själva skapar när vi är övergivna. När detta händer tenderar vi att hoppas att vår partner ska fylla detta tomrum och få oss att känna oss älskade såväl som säkra.

Bold, kvinnor som vill göra om sina män, är otrygga och kontrollerande.

Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Vi pratar om min man och inte om Mr Grey.

Exakt - det var det här du skrev som jag reagerade på.

Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Min man skulle dock göra som i andra filmen. Om det är en kollega han misstänker vill ha mig så skulle han aldrig låta mig resa ensam.

Det är possesivt och likadant som Mr Grey beter sig i filmen. Det handlar om rädsla.
Dominanta män är inte rädda de är trygga.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2017-02-22 kl. 20:12.
Citera
2017-02-22, 20:06
  #278
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Hittade en text lite snabbt om att vara possesiv, jag hittar inte någon presentation av sidan men texten är bra och vettig.

Ana är lika dysfunktionell som Mr Grey-



Bold, kvinnor som vill göra om sina män, är otrygga och kontrollerande.


Du har inte ens läst Anas personlighet.
Hon är starkare än du tror. Hon är den enda som kunde förändra honom. Det var det hela meningen med hela filmen. Det får man veta till och med i andra filmen då Leila dyker upp och dyrkar honom men Ana är den som förändrade honom.

Förstår inte ens varför du tror att Ana är svag?
Citera
2017-02-22, 20:14
  #279
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
.


En bättre fråga är nog varför du tror att Ana är svag som faller för en sån man?
Man kanske tar utmaningen och hon är den enda som tagit utmaningen och vann honom.
I andra filmen väljer han att binda sig till henne. Med tanke på att Mr Grey levt så hela livet så var hon nog starkare än andra kvinnor
Citera
2017-02-22, 22:34
  #280
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Du har inte ens läst Anas personlighet.
Hon är starkare än du tror. Hon är den enda som kunde förändra honom. Det var det hela meningen med hela filmen. Det får man veta till och med i andra filmen då Leila dyker upp och dyrkar honom men Ana är den som förändrade honom.

Anledningen att vissa inte gillar filmen är att storyn är så overklig.
En bra film berör man dras med, man blir inte berörd av något som är barnsligt och inte trovärdigt.

Det finns en orsak att författaren gång på gång betecknas som en fjortis.

Kanske är vi något på spåren. Maktlösa flickor med daddyissues ifråga om en frånvarande far som de inte kunde få att älska dem.

Rena rama upprepningstvånget Mao.
Citera
2017-02-23, 00:42
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Du har inte ens läst Anas personlighet.
Hon är starkare än du tror. Hon är den enda som kunde förändra honom. Det var det hela meningen med hela filmen. Det får man veta till och med i andra filmen då Leila dyker upp och dyrkar honom men Ana är den som förändrade honom.

Förstår inte ens varför du tror att Ana är svag?

Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
En bättre fråga är nog varför du tror att Ana är svag som faller för en sån man?
Man kanske tar utmaningen och hon är den enda som tagit utmaningen och vann honom.
I andra filmen väljer han att binda sig till henne. Med tanke på att Mr Grey levt så hela livet så var hon nog starkare än andra kvinnor

Är du seriöst över 18 år gammal Dixie? Du talar om honom som din drömprins från när du var liten, du har verkligen ingen som helst kontakt med karaktärerna över huvud taget. Istället projicerar du dina drömmar och ideal på karaktären, eftersom den råkar dela några av de drag du (liksom alla andra kvinnor) finner attraktivt. Det är uppenbart att du inte förstår dig på endera karaktär över huvud taget.
Citera
2017-02-23, 01:49
  #282
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Är du seriöst över 18 år gammal Dixie? Du talar om honom som din drömprins från när du var liten, du har verkligen ingen som helst kontakt med karaktärerna över huvud taget. Istället projicerar du dina drömmar och ideal på karaktären, eftersom den råkar dela några av de drag du (liksom alla andra kvinnor) finner attraktivt. Det är uppenbart att du inte förstår dig på endera karaktär över huvud taget.


Vad spelar det för roll vilken ålder man är?

Jag pratar om karaktären Ana som många tror är svag vilket hon absolut inte är enligt min uppfattning när jag läst böckerna eller sett filmerna.

Jag gillar lika mycket Star Wars och Call of duty.

Sedan betyder det inte att jag tror att det finns en man som tjänar 500 000 per timma som Mr Grey eller att jag tror på varenda sak som jag läser/ser utan jag tycker om hur det är lagt upp.

Jag tror inte ens någon av kvinnorna som gått och sett filmen tror på detta.

Sedan är hans personlighet inte alls långt bort ifrån män som jag har träffat/mött i verkligheten inklusive den mannen jag lever med förutom då att männen inte ligger på samma kontrollbehov/manipulation som honom.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med att han inte existerar? Hans personlighet existerar men hans karaktär/den figuren författaren skriver om existerar inte. Männen jag har mött är då inte lika rika eller har samma utseende som skådisen men personligheterna existerar.

Att det inte existerar såna personligheter i Sverige på män är en annan femma.
__________________
Senast redigerad av DixieD 2017-02-23 kl. 01:52.
Citera
2017-02-23, 10:24
  #283
Medlem
Ogdens avatar
Har raderat vad som känns som en miljard inlägg med OT, pajkastning, personangrepp och inget annat, chattande och en massa annat mög.

Tråden har storrensats flera gånger nu, skärpning!
OT raderat och varningar utdelade.

/ mod
Citera
2017-02-23, 11:24
  #284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Vad spelar det för roll vilken ålder man är?

Jag pratar om karaktären Ana som många tror är svag vilket hon absolut inte är enligt min uppfattning när jag läst böckerna eller sett filmerna.

Jag gillar lika mycket Star Wars och Call of duty.

Sedan betyder det inte att jag tror att det finns en man som tjänar 500 000 per timma som Mr Grey eller att jag tror på varenda sak som jag läser/ser utan jag tycker om hur det är lagt upp.

Jag tror inte ens någon av kvinnorna som gått och sett filmen tror på detta.

Sedan är hans personlighet inte alls långt bort ifrån män som jag har träffat/mött i verkligheten inklusive den mannen jag lever med förutom då att männen inte ligger på samma kontrollbehov/manipulation som honom.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med att han inte existerar? Hans personlighet existerar men hans karaktär/den figuren författaren skriver om existerar inte. Männen jag har mött är då inte lika rika eller har samma utseende som skådisen men personligheterna existerar.

Att det inte existerar såna personligheter i Sverige på män är en annan femma.

Ursäkta, men vad snackar du om? Det där kan inte vara ett svar på mitt inlägg. Du resonerar som en 14-årig tjej om filmen och behandlar karaktärerna därefter. Som sagt, du förstår inte filmen/böckerna/karaktärerna, det tillfredsställer och kittlar din fantasi Dixie. Där börjar det och där slutar det, försök inte dra några djupare slutsatser än det - för det är du inte kapabel till.
Citera
2017-02-23, 18:08
  #285
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Om Mr Grey vet man egentligen inte så mycket. Det hintas och antyds om uppväxt och liknande men i det stora hela är han något av ett oskrivet blad gällande bakgrund, relationer o.s.v.Detta gör att han kan bli varje kvinnas perfekta dream boy. I tankens värld blir han precis den hon vill att han ska vara på insidan. Därför blir han lätt "hela paketet" och därmed har en slags ouppnåelig perfektion skapats.
Citera
2017-02-23, 21:19
  #286
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Jag skapade tråden för att se hur många tjejer/kvinnor attraheras av en sån man som Mr Grey fast en förbättrad personlighet av honom.
Hade han varit mer normal i skallen så är det ingen som tycker att det är konstigt att kvinnor attraheras av honom. Han är rik = kan ta hand om eventuell avkomma och snygg = alla gillar snygga människor.

Citat:
Jag förväntade mig inte att någon svensk man skulle förstå vad Mr Grey är. Den enda som träffade rätt var therefore medan många i tråden skyllde på hans utseende/pengar.
Nej. Jag har också förstått, det är du som inte har gjort det. Ta bort hans mentala issues och gör honom till en normalt fungerande man. Då hade han inte heller haft några problem med att ha ett sunt och vuxet BDSM-förhållande.

Citat:
Jag har aldrig sett ett land ha så många dominanta män men samtidigt visa en mjuk sida. Det handlar verkligen inte om ekonomi/utseende.
Mycket riktigt men det är forfarande inte det jag kritiserar hos honom.

Citat:
Sedan handlar inte dominans om att dominera en kvinna/vara stöddig eller elak. Det är Mr Grey verkligen inte. Han försöker tillmötesgå henne på alla plan speciellt i den andra filmen.
Känner du till det här med hjärntvätt och hur det fungerar? Man bryter ner den andra personen i småbitar så att h*n inte känner igen sig själv för att sedan bygga upp personen som man själv vill. Det är vad han har gjort.

Att man inte ser det beror på att man har romantiserar hela grejen.

Jag menar, skulle jag dyka upp utanför en kvinna som jag har träffat ett par gånger nu men som jag inte har något annat än ytlig bekantskap med och förklarat för henne att jag vill göra henne till min sexuella egendom så hade hon riktigt polisen. Det är bara romantiskt eftersom Grey kan uppfylla en kvinnlig powerfantasi.
Citera
2017-03-02, 18:43
  #287
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag tycker att filmen är helt klart sevärd. Båda huvudkaraktärerna är som klippt och skurna för rollerna dom spelar. Ser fram en tredje film.
Citera
2017-03-04, 10:21
  #288
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Jag tycker att filmen är helt klart sevärd. Båda huvudkaraktärerna är som klippt och skurna för rollerna dom spelar. Ser fram en tredje film.
Vad trevligt att du tycker det. Har sett båda filmerna och har som jag tidigare skrivit på den här tråden samtliga böcker, varav några som ljudböcker.

Ledsamt nog var väldigt många på den här tråden mycket negativa till filmen som sådan och inte minst huvudrollsinnehavarna och särskilt mr Grey.Men å andra sidan tycker vi ju olika. Sedan får man se det för vad det är dvs drama i filmatisering och inte dokumentär.

Trådstartaren DixieD fick oförtjänt mycket skit för sina åsikter. Men som tjej och viss dragning åt samma håll som hon har hon mina sympatier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback