2017-02-18, 17:31
Medlem
pingvinens avatar
Har ett ouppvärmt uterum som är helt inglasat och ganska torrt. Dock har det de normala problemen med temperaturväxlingar, från nollan upp till jättevarmt på sommaren. Golvkonstruktionen är reglad på en krypgrund, och jag funderar på att ta bort plastmatta och skivor, isolera bjälklaget och lägga ett tåligt och snyggt laminatgolv. Har sett att bla Bauhaus säljer "High pressure laminat" som de påstår klarar av fukt och temperaturväxlingar utan problem. Det var 10mm tjockt och klick-fals i metall. Under varje skiva är en tunn gummiskiva som ska ta bort behovet av underlagsfoam.

Åsikter om detta?
Citera
2017-02-18, 17:43
Medlem
Couplets avatar
Vad har du för kvm-pris och vad är du ute efter för känsla? Löst, målat plank kan vara ett alternativ kanske? Eller lös klinker?

Beroende på priset kan det ju vara värt att testa och se, om laminatgolv har den känsla och look du är ute efter.
Citera
2017-02-18, 19:12
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
lägga ett tåligt och snyggt laminatgolv.
Dagens självmotsägelse. Det finns få saker som är mer tacky än ett laminatgolv. Få material känns så döda när man går på dem som ett laminatgolv, och inget annat golv är så högljutt ifall man skulle ha fräckheten att tappa något på det. Tåliga är de inte heller, och lyckas man bryta igenom det tunna ytlagret (vilket man förr eller senare alltid gör) står man där med blottlagd spånskiva. Och det är fortfarande oklart om de emissioner laminatgolven avger är ofarliga eller ej. Tänk om.
Citera
2017-02-18, 19:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Dagens självmotsägelse. Det finns få saker som är mer tacky än ett laminatgolv. Få material känns så döda när man går på dem som ett laminatgolv, och inget annat golv är så högljutt ifall man skulle ha fräckheten att tappa något på det. Tåliga är de inte heller, och lyckas man bryta igenom det tunna ytlagret (vilket man förr eller senare alltid gör) står man där med blottlagd spånskiva. Och det är fortfarande oklart om de emissioner laminatgolven avger är ofarliga eller ej. Tänk om.

Håller med. Lägg klinker.

Eller möjligen ett vinylklickgolv. Tål väta på ett helt annat sätt än laminat som definitivt inte är ett alternativ när uterummet bara är, som du säger, "ganska torrt".
Citera
2017-02-18, 20:44
Medlem
Fredrik81s avatar
Förutsatt att du isolerat t.ex mellan bjälklaget med cellplast skulle jag säga att nr 1 är: sätta plåtar som man viker upp på insidorna av golvrälsarna och sedan går hela vägen ut och viks ner likt ett fönsterbleck på utsidan. Fortsätter golvet skulle jag sågat upp ett spår för att skilja golven åt.

Gör du det kommer du få betydligt mindre problem med att golvet/ underlaget suger in vatten (kapillärkraft).

Bauhaus har ett typ av laminat med stålspont och undersida av gummi.
Tänk även på att det ska klara stora temperatur skillnader. Kan lätt bli 50 grader i ett uterum en varmt sommardag.

Alt. Som någon skrev ett vinyl klickgolv. Som inte innehåller något organiskt material.
Finns på t.ex Skånska byggvaror.

Mvh
Senast redigerad av Fredrik81 2017-02-18 kl. 20:47.
Citera
2017-02-19, 13:53
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Förutsatt att du isolerat t.ex mellan bjälklaget med cellplast skulle jag säga att nr 1 är: sätta plåtar som man viker upp på insidorna av golvrälsarna och sedan går hela vägen ut och viks ner likt ett fönsterbleck på utsidan. Fortsätter golvet skulle jag sågat upp ett spår för att skilja golven åt.

Gör du det kommer du få betydligt mindre problem med att golvet/ underlaget suger in vatten (kapillärkraft).

Bauhaus har ett typ av laminat med stålspont och undersida av gummi.
Tänk även på att det ska klara stora temperatur skillnader. Kan lätt bli 50 grader i ett uterum en varmt sommardag.

Alt. Som någon skrev ett vinyl klickgolv. Som inte innehåller något organiskt material.
Finns på t.ex Skånska byggvaror.

Mvh

Detta har jag faktiskt tittat på, ca 350 kr/m2. Är bara liiite tveksam till deras garantier men kanske det bästa alterantivet. Vanligt trägolv har ju troligen ännu mer expansion/kontraktion iom 100% organiskt.
Citera
2017-02-19, 13:56
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy

Möjligt, men smaken är som baken. Som sagt, ett uterum där troligen smutsiga barnskor mm kommer att springa fram och tillbaka. Laminat är iaf lättstädat. Har funderat på klinkers, men det är ju också väldigt "kallt" om det inte finns golvvärme. Ska kolla vidare, tack för tips så här långt.
Citera
2017-02-19, 15:07
Medlem
Bongomans avatar
Ouppvärmt och laminat är bäddat för katastrof. Inomhus i jämn temperatur krymper och sväller golvet med årstiderna. Vad tror du händer i ett fuktigt uterum? För fuktigt är det även om man inte tror det.

Klinkers är det enda rätta.
Citera
2017-02-19, 15:37
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ouppvärmt och laminat är bäddat för katastrof. Inomhus i jämn temperatur krymper och sväller golvet med årstiderna. Vad tror du händer i ett fuktigt uterum? För fuktigt är det även om man inte tror det.

Klinkers är det enda rätta.

Absolut när det gäller vanligt laminat. Vänligen läs sista stycket i första inlägget. Det var denna jag frågade om synpunkter på. Att klinkers är bäst är jag väl medveten om, men av olika skäl vill vi undvika det.
Senast redigerad av pingvinen 2017-02-19 kl. 15:49.
Citera
2017-02-19, 15:47
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Absolut när det gäller vanligt laminat. Vänligen läs sista stycket i första inlägget. Det var denna jag frågade om synpunkter på.

De tar upp lika mycket fukt genom skarvarna.
Citera
2017-02-19, 15:50
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
De tar upp lika mycket fukt genom skarvarna.

Ok, jag förstår. Ska lyfta detta med deras säljare/rådgivare och höra om garantier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in