Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 16:25
  #1
Medlem
Hur kommer det sig att de alltid lämnar lite kattmat kvar på tallriken? Vi snackar matvrakskatter här, ena katten ville ha min pepparkaka igår liksom.
Citera
2017-02-18, 16:27
  #2
Medlem
Sista bitarna är ju trasiga, funkar inte, totalt oätligt. Allmänt känt kattfenomen helt enkelt.

Varför vet nog bara katterna själva är jag rädd.
Citera
2017-02-18, 16:38
  #3
Medlem
Couplets avatar
Om botten på skålen syns så är den tom. Bara att acceptera denna kattlogik.
Citera
2017-02-18, 16:46
  #4
Medlem
Enligt dom så luktar kanske inte maten längre gott och katter äter väl med näsan kanske..
Citera
2017-02-18, 16:56
  #5
Medlem
franges avatar
Ofta så kommer de tillbaka efter någon timma och äter upp resterna när de blir hungriga igen - de kanske hushåller med maten istället för vi människor som proppar i oss tills tallriken/tallrikarna är tomma?
Citera
2017-02-18, 17:23
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kan det vara så att du har en liten skål och att det som blir kvar ligger efter kanterna?

Byt till en vidare skål eller ett fat med låga kanter. Katter tycker inte om att få morrhåren hoptryckta när de äter.

Om inte det funkar, ger du kanske för stor portion? Annars är det en egenhet vissa katter har, av nån outgrundlig anledning. Men testa först att byta matskål och se vad som händer.
Citera
2017-02-18, 17:36
  #7
Medlem
EghtLeggeds avatar
Om dina katter har fått något godare än kattfoder så låtsas de om att kattfodret är oätligt för att du ska ge dem av den godare maten.

Så beter sig i alla fall min katt.
Citera
2017-02-18, 22:50
  #8
Medlem
Katten lämnar lite rester till dig. Så är katter. Hela familjen ska överleva.
Citera
2017-02-19, 00:56
  #9
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Katten lämnar lite rester till dig. Så är katter. Hela familjen ska överleva.
Så sant som det är sagt!

Så funkar de flesta katter, även när de släpar hem döda sorkar och lägger i dina tofflor.
Det är deras present till dig, så skäll aldrig på dem.

Samt som "Eightlegged" skrev här ovanför: Ger du dem typ fläskfilè ena dagen förväntar de sig att få det varje dag i fortsättningen också. Kattmaten går jäävligt trögt då.


MVH/Gnomegirl
__________________
Senast redigerad av Gnomegirl 2017-02-19 kl. 00:59.
Citera
2017-02-19, 08:25
  #10
Medlem
Katter äter ofta och flera gånger per dygn.
Du kanske ger dom för mycket mat?
Annars lite läsning:
https://www.royalcanin.se/katt/kattk...t-katten-ater/
Citera
2017-02-19, 15:27
  #11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Inte så konstigt att de äter mer på vintern, det går åt mer energi när det är kallt. En instinkt gör att de vill hålla sig extra välgödda då. En djur som är utmärglat när våren kommer får svårt att fortplanta sig. Så tror jag.
Citera
2017-03-15, 04:21
  #12
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Katten lämnar lite rester till dig. Så är katter. Hela familjen ska överleva.

Ååå. Det har jag inte tänkt på ^^
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback