Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-18, 13:34
  #1
Medlem
Tjoho!

Jag har levt med grov ångest på grund av att mitt hårfäste vandrat uppöver allt mer för varje år. Började tappa hår redan som 16 åring och tog inte lång tid innan mitt hårfäste började se ut som skit. Djupa vikar, tinningarnas hårfäste kröp bakåt.

Det jobbiga var att leva med det. En början gick. Det var ju inte illa på hjässan, baktill eller på sidorna. Man fick anpassa frisyrerna efter det lilla man hade. Sedan blev det värre.

Jag kunde inte ha långt hår, så frisören klippte det kort till 5-6 cm med korta sidor ( 5-6mm) och längre upptill. Efter ett tag så började det tunnas ut på hjässan. Man började se igenom håren och nu såg man skallboten. Jag började överkamma och använda hårprodukter som Toppik och Propecia för att behålla de små fjunen men ödet var beseglat. Det fanns ingen lösning.

Det resulterade i depression. Jag slutade gå ut för jag kände mig ful och osäker. Jag slutade att bada och undvek att ens röra mig utomhus för det kunde ev. blåsa. Det skulle ju sabba frillan som "täckte" min tunnhårighet....

Det jobbigaste var kommentarerna från vänner. "Börjar bli tunnhårig du nu", "Inte långt kvar för dig innan du blir flint..."

Jag har alltid lyckats hålla huvudet högt men efter flera år av styrka och stolhet så orkade jag inte längre. Jag sa en kväll att jag inte tyckte om att kompisarna påpekade det. De fick hemsk ångest och bad om ursäkt gånger tusen...

Jag har alltid tränat. Alltid sysslat med kampsport och gym. Och med handen på hjärtat är kroppen det som hållit mitt självförtroende i schack. Jag har en bra kropp. Inte långt från en Men's Physique - tävlingskropp.

Men håret är en så stor del av utseendet. Framförallt blir det jobbigast då ingen av ens vänner är tunnhåriga. De ser alla exceptionellt bra ut och man känner sig som den fula lilla ankungen.

Men en igår när jag satt hemma, så fick jag flippen. Jag blev förbannad på mig själv. Såg program ed folk på outsiders, unga mödrar och annat skit - och det gav mig perspektiv. Det finns så fan mycket värre saker än att vara tunnhårig. Jag blev förbannad på mig själv och gick in i badrummet, tog fram trimmern och snaggade ner alltihop till 3.5 mm.

I ärlighetens namn, jag har inte mått såhär bra sedan jag var 19. Mitt självförtroende stack i taket då jag bara lät det gå. Hela ångesten och depressionen försvann ut ur fönstret. Min stora rädsla var hur folk på stan skulle kolla om det kom en rätt stor, snaggad kille vandrandes på trottoaren. Trodde alla skulle söka sig upp mot håret och döma mig. Men faktum är att jag tyckte jag var riktigt snygg. Kort, städat snaggat, mycket muskler, bra kläder och en fantastisk attityd mot människor. Det kommer jag gå långt med. Fuck håret.

Det som iallafall hände under dagen, bor i Stockholm för övrigt, var att flera tjejer - minst 4-6 stycken faktiskt kollade mig i ögonen på sett sätt ingen gjort på flera år. Ett sånt sätt som man vill känna, när man varit nere på ens personliga botten. När man inte känt sig snygg, undvikit ögonkontakt med alla och känt att ingen någonsin kommer attraheras av mitt utseende, då piggar flickornas blickar upp mig. Det ger mig en sorts bekräftelse att jag faktiskt ser bra ut, trots snaggad.


Vad jag vill säga med denna patetiska med ändå uppfriskande text, är till alla tunnhåriga där ute: Släpp det. Jag vet hur ni mår. Jag förstår er. Jag vet er ängslan. Jag har varit där och undrat ' kommer någon tycka om mig ', ' kommer jag få jobb ' , ' ska jag göra hårtransplantation', ' ska jag käka mediciner' , ' ska jag köpa tabletter och andra medel för att förhindra'.

Jag har GJORT allt det. Förutom transplantation då. Jag var inne på det först. Gick på konsultation men va fan tänkte jag. Det är ju förnekelse! Varför ska jag vara så jävla hård mot mig själv?! Jag arbetar på ett toppjobb på en bank, jag har examen från universitetet, en fantastisk familj och underbara vänner. Varför i helvete ska lite jävla hår förstöra mitt välmående?!

Nu har jag rensat mina facebookbilder, skapat en tinder (har flera matchningar) och ska ut ikväll. Ut och må bra med mig själv, för första gången på 8 år.

Det är en knäpp historia. Och för er som inte har tunt hår eller känner någon som har tunt hår, ni förstår inte. Det är en vidrig känsla att gå igenom. Ett fruktansvärt komplex som sätter sina spår i psyket. Man vill inte duscha offentligt, man vill inte gå ut när det blåser, Definitivt inte när det regnar, man kollar andra killars hår hela tiden, man känner sig ful och gammal.

Till er tunnhåriga, snagga det. Älska er själva. var inte så jävla hårda mot er själva. Satsa på allt annat i livet som faktiskt ger något. Karriär, familj, vänner, resor...
Det är INGEN annan än er själva som har den destruktiva bilden kring ert hår. Äg det. Ta bort det. Låt det gå.


(Till er som kommer diskutera insidan och personligheten. Jag tycker att jag har en fin personlighet. Jag är tolerant, givmild och genuint snäll. Men nu diskuterar vi hur UTSEENDET påverkar mitt sätt att leva. Och det till det sämre, men NU till det bättre. Så diskutera INTE hur jag är som person och allt sånt skit. För det vet jag redan.

Med det sagt, tack för mig. Det var otroligt skönt att få skriva av sig.
// RR

Edit; Det ska stå 8 år av ångest i ämnesraden - inte 3, som det för nuvarande står
__________________
Senast redigerad av ReinRausRekt 2017-02-18 kl. 14:08.
Citera
2017-02-18, 14:10
  #2
Medlem
Här är en kort video om ämnet som jag verkligen fastnade för när jag såg den första gången. Han beskriver det som att folk är alldeles för attached till materiella ting. Att kunna snagga sig är det första steget man bör ta om man vill nå en större nivå av frihet. Det är också det som skiljer de personer som lever i attachment jmf med de som är mer fria.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=1wAztr-c1P0

Sen om du är vältränad och sysslar med kampsport.. Tänker på Jason Statham hehe. Finns tjejer för alla utseenden, ärligt talat är det nog bara du som har haft komplex över detta.

edit: Såg det med att folk kommenterat det tidigare. Enbart suckers som kommenterar andras utseende. Inget att bry sig om m.a.o.
__________________
Senast redigerad av ripp99 2017-02-18 kl. 14:18.
Citera
2017-02-18, 14:14
  #3
Medlem
TheChains avatar
När jag tappar mer än jag gjort skall jag vid någon punkt raka av håret och gro ut ordentligt skägg samt vara mer vältränad och bättre klädstil än idag. Går att fixa en najs, maskulin look utan det där hårsvallet.
__________________
Senast redigerad av TheChain 2017-02-18 kl. 14:16.
Citera
2017-02-18, 14:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ripp99
Sen om du är vältränad och sysslar med kampsport.. Tänker på Jason Statham hehe. Finns tjejer för alla utseenden, ärligt talat är det nog bara du som har haft komplex över detta.



Alltså nej. Om du kikar in på lookgood.se så ser du tusen och åter tusentals killar som mår riktigt dåligt pågrund av sin tunnhårighet. Tunnhårighet är fruktansvärt. Uppskattar inte att du förminskar det genom att säga att det "bara är jag som haft komplex".

Tunnhårighet kan leda till självmord. Jag har samtalat med tusentals killar under 8 år av ångest. Jag vet att det är fruktansvärt.

Dessutom, ställ dig frågan:

Vill du bli flintskallig? Nej det vill du inte. Varför? För det är fult. Det är inget man önskar. Ingen VILL tappa hår. Men alla VILL ha hår. Det bekräftar bara att det skapar ett oerhört kroppskomplex att tappa håret. Det är inte önskvärt av någon och när det väl händer... jadu - ångest, depression och ibland självmord. Det är kontentan.
Citera
2017-02-18, 14:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
När jag tappar mer än jag gjort skall jag vid någon punkt raka av håret och gro ut ordentligt skägg samt vara mer vältränad och bättre klädstil än idag. Går att fixa en najs, maskulin look utan det där hårsvallet.


Ja. Det har jag gjort. Har en bra skäggväxt och är lyckosam att jag är blond. Det skapar bättre transparens med skallen. Det blir inte lika tydligt som att vara mörkhårig.

Men vältränad, bra kläder, lukta gott och kort snagg. Det är en bra combo. Det är iaf mitt recept för välmående. På riktigt.
Citera
2017-02-18, 14:40
  #6
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det finns så pass mycket annat man kan ha kroppskomplex över.

Jag är tre äpplen hög, BMI på 30 med allt vad det innebär - bl.a "kerubiskt" ansikte, täckt med päls, har unibrow och långa ögonfransar men har tjockt hår på huvudet som växer så det knakar.

Gräset är inte grönare på andra sidan.
Citera
2017-02-18, 14:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReinRausRekt
Alltså nej. Om du kikar in på lookgood.se så ser du tusen och åter tusentals killar som mår riktigt dåligt pågrund av sin tunnhårighet. Tunnhårighet är fruktansvärt. Uppskattar inte att du förminskar det genom att säga att det "bara är jag som haft komplex".

Tunnhårighet kan leda till självmord. Jag har samtalat med tusentals killar under 8 år av ångest. Jag vet att det är fruktansvärt.

Dessutom, ställ dig frågan:

Vill du bli flintskallig? Nej det vill du inte. Varför? För det är fult. Det är inget man önskar. Ingen VILL tappa hår. Men alla VILL ha hår. Det bekräftar bara att det skapar ett oerhört kroppskomplex att tappa håret. Det är inte önskvärt av någon och när det väl händer... jadu - ångest, depression och ibland självmord. Det är kontentan.

Ok whatever ville vara positiv
Citera
2017-02-18, 14:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ripp99
Ok whatever ville vara positiv

Ajdå, kanske jag som missförstod dig. Trodde du försökte förminska min erfarenhet av eländet. Men ser nu att det inte var din mening. Du försökte bara ge en klapp på axeln, och jag fräste till.

Ber om ursäkt. Det var inte alls min avsikt
Citera
2017-02-18, 14:51
  #9
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinRausRekt
Ja. Det har jag gjort. Har en bra skäggväxt och är lyckosam att jag är blond. Det skapar bättre transparens med skallen. Det blir inte lika tydligt som att vara mörkhårig.

Men vältränad, bra kläder, lukta gott och kort snagg. Det är en bra combo. Det är iaf mitt recept för välmående. På riktigt.

Jag är blond samt har tjockt hår, bara det att det gradvis ramlar av. Min frisör i Sverige sa att jag har bra hår för att dölja håravfallet jämfört med andra typer. Tippar det stämmer. Men kommer säkert bli skapligt flintis, likt far (han har kvar på sidorna, men sen kalhygge uppe på), på sikt.

Tycker mest man får anpassa sin look helt enkelt. Alltså jävligt feminint att låta sånt styra sitt välmående. En KVINNA som blev av med håret hade varit katastrof. En man kan ha en look som går hem även om han tappar håret + finns andra faktorer än rent fysiskt utseende som spelar roll om det är brudar man oroar sig över.
__________________
Senast redigerad av TheChain 2017-02-18 kl. 14:54.
Citera
2017-02-18, 14:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det finns så pass mycket annat man kan ha kroppskomplex över.

Jag är tre äpplen hög, BMI på 30 med allt vad det innebär - bl.a "kerubiskt" ansikte, täckt med päls, har unibrow och långa ögonfransar men har tjockt hår på huvudet som växer så det knakar.

Gräset är inte grönare på andra sidan.

Ja, det kanske det finns. Men jag har ingen erfarenhet av det. Det enda jag kan yttra mig om är håravfall.

Det är trotsallt något man inte kan göra något åt. Man föds med det, man dör med det. Enkelt. Operationer och piller lämnar inga garanterade resultat.
Övervikt, unibrow, "päls" kan man ordna med hårborttagning / laser, såvitt jag vet.

Men saker som skallform etc, är svårare..I guess
Citera
2017-02-18, 14:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Jag är blond samt har tjockt hår, bara det att det gradvis ramlar av. Min frisör i Sverige sa att jag har bra hår för att dölja håravfallet jämfört med andra typer. Men kommer säkert bli skapligt flintis, likt far (han har kvar på sidorna, men sen kalhygge uppe på), på sikt.

Tycker mest man får anpassa sin look helt enkelt. Alltså jävligt feminint att låta sånt styra sitt välmående. En KVINNA som blev av med håret hade varit katastrof. En man kan ha en look som går hem även om han tappar håret + finns andra faktorer än rent fysiskt utseende som spelar roll om det är brudar man oroar sig över.

Ja, det blev ju resultatet till slut. Anpassa looken. Satsa på att lukta gott, snygga kläder, ha lite skäggstubb och träna.
Men som jag kommenterade, övriga faktorer än fysik är jag väl medveten om. De spelar sin roll i kontakten. Men du ser inte personlighet med blotta ögat ute. Du ser utsidan. Och har du riktigt kasst självförtroende, drabbar det din utsida. Du tittar ner håller huvudet lågt, kuvar ihop dig. Förminskar dig helt enkelt.

Min insida är jag oerhört nöjd med. Faktiskt. Men utsidan hade kunnat vara bättre. Ansiktet är trots allt det viktigaste i attraktionslagen. Har man inte håret, får man anpassa eller jobba upp resten.
Citera
2017-02-18, 15:02
  #12
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReinRausRekt
Ja, det kanske det finns. Men jag har ingen erfarenhet av det. Det enda jag kan yttra mig om är håravfall.

Det är trotsallt något man inte kan göra något åt. Man föds med det, man dör med det. Enkelt. Operationer och piller lämnar inga garanterade resultat.
Övervikt, unibrow, "päls" kan man ordna med hårborttagning / laser, såvitt jag vet.

Men saker som skallform etc, är svårare..I guess

Hårborttagning med laser/IPL är fan inte gratis.
Fick ett bud på 60 papp för bara ryggen. Too rich for my blood.
Den mängden pengar skulle betala bottenlånet på jävla hus. Skulle de ta allt hår som inte var på huvudet skulle det vara över en halv miljon.

Hårsäckstransplantationer kan man ägna sig åt om man både är fåfäng och i stort sett ekonomiskt oberoende. Donalds Trump är en där det syns att man har gjort något åt tunnhårigheten på.
Finns otaliga andra kändisprofiler som har gjort det utan att det ser onaturligt ut dock.

https://www.realself.com/Hair-transp...urgery/reviews

https://www.buzzfeed.com/kimberleyda...w7#.ho0gW1zG2g Kändisexempel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback