Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 13:28
  #1
Medlem
Luparions avatar
Är just nu provanställd sen fyra månader tillbaka på en verksamhet där man arbetar i arbetslag om fyra-sex personer i varje, om två månader kommer jag att gå på min tillsvidareanställning.

Nu är dock grejen att jag är lite orolig eftersom jag och en av mina kollegor har haft en dispyt som började för ett antal veckor sedan. Kollegan i fråga är en riktig energitjuv som låter sina negativa tankar rinna av på andra i form av att hitta problem där det inte finns, detta märkte jag av från start men det blev inte påtagligt för än nyligen.
Alla andra på arbetsplatsen vet om detta och folk bemöter det antingen genom att vara JA-sägare eller stå på sig.
Jag som är relativt ny verkar då ha blivit måltavlan för den här personen eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig i vissa situationer när vederbörande kollega gör en höna av en fjäder.

Sagt och gjort så fick jag nog och tog ett samtal med personen om att jag faktiskt mådde dåligt av att bli behandlad såhär. Resultatet av samtalet är att vi inte kom fram till något riktigt och att det hela vändes till att jag har gjort fel som inte varit "tydlig med vad jag vill" och hon började påstå att jag nu gått på henne med det här samtalet. Hon drog nu upp att jag "fortfarande var provanställd" och >hon< inte tyckte att jag levde upp till det jag sagt på min arbetsintervju (vilket är skitsnack).
Det kom från ingenstans och var inte alls relevant till relationen mellan oss två, jag kan snarare tolka det som att jag ska knipa käft och inte säga till om något för annars ger hon mig dåligt omdöme.
Värt att nämna är att hon är en av flera kollegor som var med vid min arbetsintervju.

Innan jag ställer min fråga ska jag även säga att jag kommer mycket bra överens med resterande människor på arbetsplatsen såväl kollegor, chefen och brukare. Jag är omtyckt och fått höra att jag bidrar till en god arbetsmoral.

Nu till min fråga:
Kan min konflikt med den här kollegan påverka min chans att gå över till tillsvidareanställning om cirka två månader? Jag tänker på att chefen kommer fråga andra på arbetsplatsen angående omdömen om mig. Har den här kollegan något att säga till om som kan sätta käpparna i hjulet för mig eller bör jag inte vara orolig?

Chefen vet inte om vårat samtal, bör jag kontakta denne eller avvakta om det verkar lugnt framöver? Relationen mellan chefen och den här kollegan är förövrigt mycket dåliga och dom gillar inte varandra.
Citera
2017-02-18, 13:37
  #2
Medlem
Reevess avatar
Juridiskt hänger din anställning väldigt löst under prövotiden. Arbetsgivaren kan, hela vägen fram till och med prövotidens utgång, lämna besked om att anställningen upphör. Du har ingen som helst rätt till motivering i frågan varför anställningen upphör.

Ditt problem för tillfället verkar snarare vara relationerna och kollegans inflytande på chefen. I den frågan kan ingen på forumet veta vad som händer. Du får själv värdera utfallet av de olika alternativ du har framför dig. Lyfter du osämjan till chefen, finns risk att chefen värderar din kollega framför dig och beslutar sig för att avbryta din anställning för att bli av med problemet.
Citera
2017-02-18, 13:43
  #3
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Juridiskt hänger din anställning väldigt löst under prövotiden. Arbetsgivaren kan, hela vägen fram till och med prövotidens utgång, lämna besked om att anställningen upphör. Du har ingen som helst rätt till motivering i frågan varför anställningen upphör.

Ditt problem för tillfället verkar snarare vara relationerna och kollegans inflytande på chefen. I den frågan kan ingen på forumet veta vad som händer. Du får själv värdera utfallet av de olika alternativ du har framför dig. Lyfter du osämjan till chefen, finns risk att chefen värderar din kollega framför dig och beslutar sig för att avbryta din anställning för att bli av med problemet.

Mycket sant. Risken för det i mitt fall känns liten eftersom kollegan det handlar om har en mycket dålig relation till chefen, en del av hennes vardag består av att prata skit om chefen bakom dennes rygg.

Men det kan vara som du säger ändå vara värt att ligga lågt och inte röra om i grytan mer än det behövs, såvida det inte övergår i regelrätt mobbning. Då tar jag det till ledningen av rent moraliska skäl.
Citera
2017-02-18, 13:46
  #4
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Mycket sant. Risken för det i mitt fall känns liten eftersom kollegan det handlar om har en mycket dålig relation till chefen, en del av hennes vardag består av att prata skit om chefen bakom dennes rygg.

Men det kan vara som du säger ändå vara värt att ligga lågt och inte röra om i grytan mer än det behövs, såvida det inte övergår i regelrätt mobbning. Då tar jag det till ledningen av rent moraliska skäl.

Finns heller ingen anledning att vara kvar där man inte trivs. Är det tillräckligt dåligt måste du mer eller mindre lyfta frågan.
Citera
2017-02-18, 13:54
  #5
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Finns heller ingen anledning att vara kvar där man inte trivs. Är det tillräckligt dåligt måste du mer eller mindre lyfta frågan.

Givetvis, grejen är dock att jag älskar mitt jobb i övrigt och finner frid i att jobba där.
Det är endast denna problemstartande kollega som visat sig vara en viss törn. Jag gör allt i min makt i att inte förvärra relationen med människan och jobbar för att få det löst eller förbättrat. Hon däremot verkar vara totalt inriktat på att hon ska ha det som hon vill och tar inte till sig av det andra säger.

Kan vara värt att nämna att hon går i pension om mindre än två år, hon har jobbat där i över 30 år och ser sig antagligen som en självutnämnd chef.

Det som känns bäst att göra nu kan vara att fråga henne nästa vecka mer specifikt vad hon menar med att jag inte lever upp till vissa saker och fråga mina andra kollegor samma fråga.

På så viss kan jag få reda på om det stämmer eller om det bara är hennes subjektiva åsikt som kom fram under vårt samtal, det senare känns som det givna svaret.
Och efter det bara ligga lågt fram tills man får tillsvidare.
Citera
2017-02-18, 14:06
  #6
Medlem
Allt kan hända! Det är bra att mentalt förbereda sig på värsta scenario som, med lite tanke, sällan är så farligt som man tror....

Hon körde riktigt fulspel genom att prata om din anställningsintervju och ta upp din provanställning. Strategin lyckades, hon fick dig ur balans och att bli orolig.

Den här typen av personlighet är någonting man generellt inte vill ha på arbetsplatser. Som du redan beskrivit vill ingen egentligen ha med henne att göra.

Jag skulle tro att Chefen är medveten om detta. Den här personen tillhör troligtvis de 20% som upptar 80% av dennes tid. Att hon satt med i anställningsintervjun kanske var ett försök av chefen att involvera och få denna person mer engagerad.

Du kan mycket väl få fortsatt anställning om övriga tycker du gör ett bra jobb. Frågan är i fall du vill vara kvar på ett jobb som låter denna typ av människor hållas.
Citera
2017-02-18, 17:51
  #7
Medlem
Tänkte fråga om det var en manlig eller kvinnlig kollega, men såg att du sedan skrev hon i inlägget. Ja, då kan det bli problem enligt min erfarenhet, då dessa kan ta till alla möjliga metoder om man hamnar i onåd.
Citera
2017-02-18, 18:04
  #8
Medlem
Luparions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Allt kan hända! Det är bra att mentalt förbereda sig på värsta scenario som, med lite tanke, sällan är så farligt som man tror....

Hon körde riktigt fulspel genom att prata om din anställningsintervju och ta upp din provanställning. Strategin lyckades, hon fick dig ur balans och att bli orolig.

Den här typen av personlighet är någonting man generellt inte vill ha på arbetsplatser. Som du redan beskrivit vill ingen egentligen ha med henne att göra.

Jag skulle tro att Chefen är medveten om detta. Den här personen tillhör troligtvis de 20% som upptar 80% av dennes tid. Att hon satt med i anställningsintervjun kanske var ett försök av chefen att involvera och få denna person mer engagerad.

Du kan mycket väl få fortsatt anställning om övriga tycker du gör ett bra jobb. Frågan är i fall du vill vara kvar på ett jobb som låter denna typ av människor hållas.

Ja den här människan är ofta på chefen över skitsaker, avbryter chefen öppet på möten och skapar en irritation hos ledningen överlag. Skulle gärna se att chefen sätter ner foten rejält mot henne någon gång.
Sannolikheten att hon ska kunna övertyga chefen med dåliga omdömen om mig känns inte så allvarliga nu, det hade varit värre om jag varit i onåd med en eller flera av dem andra kollegorna som har en bättre relation med chefen.

Jag är gärna kvar och har jag bara min tillsvidareanställning bakom mig så kommer jag stå på mig mycket tydligare, hon går ändå snart i pension så jag tänker att det inte är så långt kvar för henne.

Fortsätter dock detta när jag har en tillsvidare så kommer jag göra klart för henne att man inte jävlas med mig, att få henne avskedad är inte svårt om jag skulle vilja. I nuläget är jag dock inte riktigt där i och med att jag är på prov och bör ligga lågt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Tänkte fråga om det var en manlig eller kvinnlig kollega, men såg att du sedan skrev hon i inlägget. Ja, då kan det bli problem enligt min erfarenhet, då dessa kan ta till alla möjliga metoder om man hamnar i onåd.

Utveckla gärna om du har några egna erfarenheter av såna här situationer.
Citera
2017-02-18, 19:20
  #9
Medlem
Katzyns avatar
Det är klart att det kan. Dock är det allmänt känt att det här är en jobbig jävel som bråkar med alla nya, så är det klart att hennes ord kommer att väga lättare om hon uttalar sig emot dig, det kan ju hända att hon snackar skit om alla och någon måste de ju anställa.

Men ser det ut att bli en stor konflikt är det inget de vill dra på sig givetvis, är hon tillsvidare kan de inte göra sig av med henne så då lättare att göra sig av med dig. Jag tycker du ska bita ihop och göra ditt bästa för att undvika konflikt fram tills du är tillsvidare. Därefter ska du givetvis sätta personen på plats ordentligt...
Citera
2017-02-18, 22:00
  #10
Medlem
Vad får dig att tro att du kan få henne avskedad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback