Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 08:36
  #1
Medlem
SpYRaLs avatar
Hej!

Jag har missbrukat bensodiazepiner för ett par år sen, 3 år sen tror jag.

Då var det absolut mest klonazepam & alprazolam. Även diazepam gick ner när tillfället gavs.

Kort sagt, så la jag in mig på avgiftning och klarade att klippa det fysiska helt. Efter ett par månader så släppte även det psykiska.

Nu till problemet. Jag har börjat få tillbaka psykisk abstinens då jag har börjat gå och tänka på det hela tiden & i 5 dagar har jag varit otroligt nära att fixa antingen alprazolam eller klonazepam men det har skitit sig i sista sekund.

Är detta något vanligt? Att få en kraftig psykisk abstinens år efter du klippte det?

Har någon liknande erfarenheter därute?

Tacksam för svar!
Citera
2017-02-18, 09:34
  #2
Medlem
Thraxxs avatar
Det är nog vanligare än vad man tror faktiskt. Har inte brukat så mycket benzo precis bara tagit dom för det som jag fått dom för och det var ångest och panikattacker. Men där i mot kan jag känna starka känslor efter kokain och Bums som jag verkligen missbrukade som en pundare för ungefär 5 år sedan.

Och än idag kan jag känna ett väldigt starkt sug efter en lina upp i snoken även fast det var så många år sedan jag brukade det. Räcker att jag ser en film där dom tar en lina eller tar en skedd strösocker i mitt morgonkaffe så kan det räcka att få igång tankarna på kola och liknande.

Jag tror det ligger i att har man väl tagit något som är starkt stimulerade för hjärnan så är det svårt för den att glömma den känslan även hur lång tid det än tar. Som man brukar säga hjärnan glömmer inte såna sköna stunder. Bara att sitta och skriva om kola här får mig ju att bli sugen på skiten igen så på svar på din fråga så ja det är nog väldigt vanligt att få någon typ av psykiskt abstinens många år efter.
Citera
2017-02-18, 10:36
  #3
Medlem
Gynekologstols avatar
Alla blir sugna på saker ibland, även människor som inte har knarkat. Hur länge håller ett sug i sig för dig? Det normala är att det varar i några minuter och att sinnesstämningen sedan blir som vanligt. Håll ut och stå emot är mitt råd.
Citera
2017-02-18, 12:54
  #4
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Jag kan känna likadant men då är det viktigt jag påminner mig om varför jag slutade, hur jag mådde när jag tog preparaten, hur mitt liv såg ut, hur livet ser ut nu och om jag vill förlora vad jag byggt upp.

Man vill gärna minnas de fina stunderna på Benz men de var ju få om man ser till det stora hela
Citera
2017-02-18, 13:25
  #5
Avstängd
Ja, det är vanligt. Jag är avgiftad från min senaste cut men belöningssystem skrikerefter sådant som innan cuten var otänkbart. När jag tittar ned i dosetten så får jag helt plötsligt suget på att ta xanor, diazepam etc. trots att jag aldrig haft det suget innan jag var tvungen att stå på iktorivil. Ska tilläggas att jag har ett starkt sug då och då efter annat.

Var dock inte för hård mot dig själv, en majoritet i det här landet är beroende av substanser. Det innebär såklart inte att du ska ge upp utan försöka komma åt vad som triggar suget. Fundera när suget uppstår, gärna med dagbok. Om inte det fungerar att komma åt så är distraktion ett sätt att förhålla sig till suget. Båda att komma åt/lösa problemet och att förhålla sig till det och "lappa" bort suget kräver ansträngning
__________________
Senast redigerad av Tridnod 2017-02-18 kl. 13:31.
Citera
2017-02-18, 13:33
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf

Man vill gärna minnas de fina stunderna på Benz men de var ju få om man ser till det stora hela

Det här är jättebra, benzon lättade förvisso de svåra stunderna men hur många riktigt bra stunder fanns det? Benson funktion ska inte underskattas men det är just funktion (möjliggjorde min utbildning bland annat)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback