Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-18, 01:07
  #1
Medlem
Hej,

Har suttit och byggt ihop en låda på matsmart med lite hälsoartiklar och liknande.
Jag vill köpa en platta god och hälsosam dryck och sitter nu och väljer mellan:
http://www.matsmart.se/bcaa-dryck-citrus-330ml
http://www.matsmart.se/hel-platta-fu...ime-24-x-330ml

Ena drycken innehåller bcaa och är aningen billigare och andra verkar innehålla fler vitaminer och aningen dyrare.
Borde jag som inte tränar mycket mer än att jag är ute och springer eller går ett par gånger i veckan köpa funktionsdrycken före bcaa-drycken eller är det i princip samma?
Om någon smakat någon av de här dryckerna eller har något annat tips från matsmart får gärna också tipsa.
Citera
2017-02-18, 01:28
  #2
Medlem
franges avatar
Lider du inte utav allvarlig vitaminbrist så kommer du inte märka av någonting oavsett om du köper den ena eller den andra drycken. Du kan lika gärna ta dig ett glas apelsinjuice, det är antagligen både billigare och godare.
Citera
2017-02-18, 03:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Lider du inte utav allvarlig vitaminbrist så kommer du inte märka av någonting oavsett om du köper den ena eller den andra drycken. Du kan lika gärna ta dig ett glas apelsinjuice, det är antagligen både billigare och godare.

Apelsinjuice är troligen godare och billigare ja men de är inte särskilt nyttigt.
Om jag ska konsumera apelsin så äter jag den hel så man får i sig alla fibrer och liknande från köttet.
Vitamindrycker söker jag då jag dels vill ha en dryck som man kan ta med som inte är allt för stor och sedan som ersättning för läsk.
Citera
2017-02-18, 07:24
  #4
Medlem
Ur aminosyresynpunkt så är ju BCAA helt värdelöst. Den andra innehåller EAA så kör på den.
Citera
2017-02-18, 07:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osterlichtenich
Apelsinjuice är troligen godare och billigare ja men de är inte särskilt nyttigt.
Om jag ska konsumera apelsin så äter jag den hel så man får i sig alla fibrer och liknande från köttet.
Vitamindrycker söker jag då jag dels vill ha en dryck som man kan ta med som inte är allt för stor och sedan som ersättning för läsk.

Finns inget nyttigt i läsken du länkar till. Tvärtom.
Finns multivitamintabletter på apoteket om du vill ha något som forskning framtagit. Kostar bara runt 1kr om dagen dessutom.
Citera
2017-02-18, 07:56
  #6
Medlem
cerns avatar
Multivitaminbrus från apoteket med typ apelsinsmak.. Så pressar man ner en halv citron i det är riktigt gott.
Citera
2017-02-19, 14:26
  #7
Medlem
Frisims avatar
Båda innehåller vatten vilket ju är viktigt att få i sig nog av!

I övrigt så innehåller den ena EAA vilket ju även innebär att den innehåller BCAA plus lite fler aminosyror där till.

Äter du bra så behöver du verkligen inte funktionsläsk. Gillar du smaken så go for it, men då kan man lika väl satsa på en burk cola, socker och koffein hjälper ju löpningen om inget annat.

Eller som sagt, vatten är bra och billigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback