Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-17, 23:44
  #1
Medlem
Bara en tidsfråga innan den spricker eller går av. Något man kan göra för att minska risken? Smörja in den i olivolja?
Citera
2017-02-17, 23:46
  #2
Medlem
Stickerzs avatar
Varför inte köpa en ny?
Citera
2017-02-17, 23:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickerz
Varför inte köpa en ny?

Sladd eller dator? Laddare bli svårt och varför skaffa ny dator när den jag har nu fungerar som den ska?
Citera
2017-02-17, 23:52
  #4
Medlem
Stickerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefnas
Sladd eller dator? Laddare bli svårt och varför skaffa ny dator när den jag har nu fungerar som den ska?

Varför skulle du inte kunna köpa en ny laddarsladd till datorn?
Citera
2017-02-17, 23:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickerz
Varför skulle du inte kunna köpa en ny laddarsladd till datorn?

Hittade.

Glöm det.
Citera
2017-02-17, 23:59
  #6
Medlem
Stickerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefnas
Hittade.

Glöm det.

Haha tyckte väl det lät lite konstigt...
Citera
2017-02-18, 09:13
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havrefnas
Bara en tidsfråga innan den spricker eller går av. Något man kan göra för att minska risken? Smörja in den i olivolja?
Köp en ny kanske? Hur många hundralappar kan det handla om?
Citera
2017-02-18, 09:13
  #8
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - tillbehör
/Moderator
Citera
2017-02-19, 05:00
  #9
Medlem
Grejen med sladd till laptop är att dom ofta har en speciell kontakt. Inte alltid men ofta.
Annars handlar det som alltid om volt och ampere. Dvs, det fungerar lika bra med en laddare på 19 volt och 3,5 ampere till en Acer som det gör till en Dell.

Och eftersom det skrotas mycket laptops i världen är det ofta rätt så enkelt att komma över en laddare till olika bärbara, bara kontakten passar.
De flesta laddare till bärbara är också på just 19 volt och 3,5 ampere för det är ju trots allt samma under skalet på de flesta.

Om inte annat skaffar du dig en laddare med rätt volt och ampere och helt enkelt skarvar om den så den får rätt kontakt. Då föreslår jag att du använder skarvar gjorda för ändamålet med både metallklamror och förseglande (lim) krympplast.

Alltså två av dessa i rätt storlek: http://www.clasohlson.com/se/Fuktt%C...sa/Pr151235010

Och fixar till det hela med en större hylsa krympplast så det ser fint ut.
Citera
2017-02-19, 07:16
  #10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Grejen med sladd till laptop är att dom ofta har en speciell kontakt. Inte alltid men ofta.
Annars handlar det som alltid om volt och ampere. Dvs, det fungerar lika bra med en laddare på 19 volt och 3,5 ampere till en Acer som det gör till en Dell.

Och eftersom det skrotas mycket laptops i världen är det ofta rätt så enkelt att komma över en laddare till olika bärbara, bara kontakten passar.
De flesta laddare till bärbara är också på just 19 volt och 3,5 ampere för det är ju trots allt samma under skalet på de flesta.

Om inte annat skaffar du dig en laddare med rätt volt och ampere och helt enkelt skarvar om den så den får rätt kontakt. Då föreslår jag att du använder skarvar gjorda för ändamålet med både metallklamror och förseglande (lim) krympplast.

Alltså två av dessa i rätt storlek: http://www.clasohlson.com/se/Fuktt%C...sa/Pr151235010

Och fixar till det hela med en större hylsa krympplast så det ser fint ut.
Finns laddare med multikontaktsadepter.

Köpte en för en billig peng när en av mina pajade.
Fick med en typ tio, tolv olika kontakter för olika fabrikat och modeller.
Citera
2017-02-19, 07:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns laddare med multikontaktsadepter.

Köpte en för en billig peng när en av mina pajade.
Fick med en typ tio, tolv olika kontakter för olika fabrikat och modeller.

Jo... Och jag tänkte nämna detta också men det är inte alltid dom kommer med rätt kontakt även om det finns flera att välja på. Man skall inte blint skaffa något utan att försäkra sig att den faktiskt kommer att fungera.
Dessutom kostar dessa mer än en begagnad / bortkastad nätdel.

Sedan är det så att de flesta av dessa "multikontakt" adaptrar är billiga kinafabrikat som inte alls klarar det dom skall klara eller rentav ger fel volt vilket antingen bränner laptopen eller inte ger tillräckligt med ström.
Det värsta är dock när dom brinner upp och du riskerar att hela bostaden brinner ner.
Citera
2017-02-19, 07:56
  #12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Jo... Och jag tänkte nämna detta också men det är inte alltid dom kommer med rätt kontakt även om det finns flera att välja på. Man skall inte blint skaffa något utan att försäkra sig att den faktiskt kommer att fungera.
Dessutom kostar dessa mer än en begagnad / bortkastad nätdel.

Sedan är det så att de flesta av dessa "multikontakt" adaptrar är billiga kinafabrikat som inte alls klarar det dom skall klara eller rentav ger fel volt vilket antingen bränner laptopen eller inte ger tillräckligt med ström.
Det värsta är dock när dom brinner upp och du riskerar att hela bostaden brinner ner.
Var skrev jag att jag "blint skaffade mig något"?
Klart jag kollade upp om modellen min ingick i de modeller den servade.
Annars hade jag väl inte köpt den...

Är de sedan CE märkta kan man liksom inte göra mycket mer som privatperson.
Och Kinafabrikat, tror inte jag/vi har en dator där inte det mesta är tillverkat i just Kina.
Kan garantera dig att vårat hus inte brinner.

Sedan är det ju ofta som så att man vill ha laddaren omedelbart så vänta på posten efter letande på någon säljsite brukar inte vara aktuellt. Och kostnaden, ~200:- betalade jag för min tror jag. Funkat utmärkt i dryga året nu, det är inga pengar att bry sig om varken för fattig eller rik.

Sedan, brukar du ofta köpa bortkastade prylar?
Det är liksom lite svårt för säljaren att leverera varan om han kastat bort den liksom...
Inget att rekommendera tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback